پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۵۹۳
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
مهدی ذاکریان گفت‌: ترامپ آمد و می‌رود، اوباما آمد و رفت، کلینتون آمد و رفت، بوش آمد و رفت، رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا هم انتخاب می‌شود و بعد از چهار یا هشت سال می‌رود؛ در واقع ایران باید سیاست کلی خود را در برابر آمریکا، بریتانیا، فرانسه و چین و... ترسیم کند.

شعار سال: انتخابات آمریکا برای تعیین رئیس جمهور این کشور بین دونالد ترامپ و جو بایدن پاییز امسال برگزار می‌شود. انتخابات آمریکا در حالی برگزار می‌شود که رابطه ایران با آمریکا، به واسطه کاخ سفیدنشینی ترامپ، رابطه‌ای بسیار چالش‌برانگیز است. به طوری که می‌توان گفت این ۲ کشور در آستانه انتخابات آمریکا در دورترین حالت ممکن نسبت به یکدیگر قرار دارند. حال این سوال پیش می‌آید که آیا برای جمهوری اسلامی فرقی می‌کند که دونالد ترامپ برنده انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۰ باشد یا جو بایدن؟

مهدی ذاکریان، کارشناس مسائل بین‌الملل در این باره اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ۲ سال پیش در قبال آمریکا دچار اشتباه شد. در واقع ایران به عنوان یک کشور بزرگ و قدرتمند، البته در منطقه در میان سایر قدرت‌ها مثل ترکیه، عربستان، اسرائیل، مصر و... با داشتن بیشترین مرز جغرافیایی در خلیج‌فارس و دریای عمان، باید سیاست و استراتژی مستقلی در قبال کشور‌ها داشته باشد نه افراد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: ترامپ آمد و می‌رود، اوباما آمد و رفت، کلینتون آمد و رفت، بوش آمد و رفت، رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا هم انتخاب می‌شود و بعد از چهار یا هشت سال می‌رود؛ در واقع ایران باید سیاست کلی خود را در برابر آمریکا، بریتانیا، فرانسه و چین و... ترسیم کند. یعنی محاسبه کند که در رابطه با آمریکایی‌ها از آن‌ها چه می‌خواهیم و چه چیز‌هایی هم باید بدهیم. چون خواستن بدون دادن نمی‌شود. وقتی به مغازه می‌رویم، تا پول ندهیم جنس نمی‌گیریم و مغازه‌دار هم تا کالای مرغوب در اختیار مشتری قرار ندهد نمی‌تواند طلب پول کند.

ذاکریان توضیح داد: قانون نظام بین‌الملل این است که در روابط فی‌مابین اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی داد باید با ستد همراه باشد. این در حالی است که ما اجازه دادیم آمریکایی‌ها در افغانستان دوره‌های نظامی خودشان را برای سرکوبی طالبان و القاعده داشته باشند. همچنین در عراق اجازه دادیم رژیم صدام را سرنگون کنند. از سویی ما به عنوان یک کشور حق داشتیم در همان زمان تحرک‌هایی صورت دهیم و برای آمریکا در افغانستان و عراق ایجاد مزاحمت کنیم تا دست‌کم با تاخیر به دستاوردهایشان برسند. همان‌طور که به بن‌بست رسیدن برنامه‌های ترامپ در خاورمیانه دلیلی جز بی‌علاقگی جمهوری اسلامی ندارد. به همین دلیل آمریکایی‌ها در سوریه شکست خوردند و عربستان در یمن به بن‌بست رسید که علت این ناکامی‌ها نفوذ ایران در منطقه است.

او ادامه داد: ایران در لبنان، در یمن، در سوریه و در فلسطین حضوری جدی دارد چنان‌که جغرافیای منطقه‌ای ایران غیرقابل انکار است. نکته عجیب این است که نظام محاسباتی در سیاست خارجی ایران جایگاهی ندارد؛ به این معنی که ایران در ازای روابط با سایر کشور‌ها دنبال چه چیزی است؟ یک نگاه می‌تواند این باشد که فقط می‌خواهیم فلسطین آزاد شود و مردم لبنان در امنیت باشند، اما نگاه دیگر می‌تواند چنین باشد که ضمن اینکه ایران متعهد و پایبند به قوانین بین‌المللی است، به خاطر همکاری و سهیم بودن در امنیت منطقه در عوض باید از امتیاز‌هایی بهره‌مند شود.

مهدی ذاکریان در پایان گفت: بنابراین هر فردی در انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده به قدرت برسد یا قبل از انتخابات، نظام ایران باید محاسبه‌ای دقیق درباره رابطه‌اش با کشور‌های دنیا مخصوصاً آمریکا داشته باشد.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار 24 خرداد    99، کد خبر:    411146، www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین