پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۹۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
حتماً این روزها شما هم از نرخ کرایه تاکسی‌ها و تاکسی‌های اینترنتی شوکه شده‌اید. قیمت‌ها به اندازه‌ای بالا رفته است که برای رفت‌و‌آمد در یک مسیر کوتاه مبلغ قابل توجهی هزینه باید پرداخت کنید.
شعار سال: حتماً این روزها شما هم از نرخ کرایه تاکسی‌ها و تاکسی‌های اینترنتی شوکه شده‌اید. قیمت‌ها به اندازه‌ای بالا رفته است که برای رفت‌و‌آمد در یک مسیر کوتاه مبلغ قابل توجهی هزینه باید پرداخت کنید. بعضی از راننده تاکسی‌ها در این روزهای کرونایی فرصت را غنیمت شمرده‌اند و هزینه‌های بالاتری می‌گیرند. البته این موضوع تنها مختص تاکسی‌های خطی نیست. تاکسی‌های اینترنتی هم قیمت‌های خود را چند برابر کرده‌اند. این در حالی است که پیش از این عامل اصلی در رقابت این تاکسی‌ها با مدهای دیگر مسافربری درون شهری قیمت پایین آن‌ها بود.
بعد از افزایش 25‌درصدی کرایه تاکسی‌ها در سال‌99،  آن هم در شرایطی که ویروس کرونا در کشور جولان می‌داد خیلی از مردم عطای استفاده از تاکسی را به‌لقایش بخشیدند و تصمیم گرفتند با همان وسایل حمل‌و‌نقل عمومی رفت‌و‌آمد کنند چرا‌که برای خیلی‌ها اصلاً به صرفه نبود که با کرایه‌های سرسام‌آور یک‌مسیر هر روزه را طی کنند. «محمد»یکی از مسافرانی است که هر روز از محله نارمک به هفت‌تیر می‌آید. او به «صبح‌نو» می‌گوید: «برای اینکه این مسیر را با تاکسی بروم هر روز 24‌هزار تومان باید پرداخت کنم. به همین خاطر با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی رفت‌و‌آمد می‌کنم. افراد زیادی مثل من هستند که نمی‌توانند هر روز هزینه سنگین رفت‌و‌آمد با تاکسی را بدهند.» «فاطمه» یکی دیگر از شهروندان به «صبح‌نو» می‌گوید: «هر روز باید مسیر پونک تا ولیعصر را با تاکسی بروم که برای رفت‌و‌آمد مبلغی حدود 17‌هزار تومان آب می‌خورد.» او ادامه می‌دهد: «راه‌های دیگری هم برای رسیدن از ولیعصر به پونک وجود دارد اما مسیر یاخیلی طولانی می‌شود یا قیمتش تفاوتی ندارد. مثلاً از انقلاب تا پونک کرایه نفری 9‌هزار و 700‌تومان است.»

کرایه دوم را می‌گیرند با مسافرهای قبلی

حتماً شما هم تاکسی‌هایی را که بر شیشه خودرو خود دو نرخ متفاوت کرایه را زده‌اند، دیده‌اید. از ابتدا قرار بر این بود که این تاکسی‌ها در ایام کرونا سه مسافر سوار کنند و کرایه بیشتری بگیرند، اما متاسفانه این روزها می‌بینیم که همان چهار سرنشین را سوار کرده‌اند و کرایه‌ای که برای سه سرنشین مصوب شده بود را از مسافر می‌گیرند. ترس مردم از وسایل حمل‌و‌نقل‌عمومی، نگرانی از کرونا موضوعی است که بعضی از راننده تاکسی‌های سودجو از آن بهره برده‌اند. «محسن» یکی از شهروندان با گلایه از اینکه راننده‌ها کرایه‌ها را گران‌تر کرده‌اند اما همان چهار مسافر را سوار می‌کنند، می‌گوید: «تاکسی‌های قائم‌مقام تا آرژانتین قرار بود کرایه چهار هزار تومانی بگیرند و در ازای آن سه مسافر سوار کنند اما بعضی از آن‌ها همان چهار هزار تومان را می‌گیرند و چهار مسافر هم سوار می‌کنند. اگر هم اعتراض کنی نرخ کرایه دوم را نشانت می‌دهند، اگر کسی اطلاع نداشته باشدکه این نرخ کرایه دوم است حتماً می‌توانند او را قانع کنند که باید چهار هزار تومان بدهد. »

راننده‌ها فراری از پرداخت آنلاین

محمد‌حسین، یکی دیگر از مسافران همیشگی خطی‌های آرژانتین تا ونک است. او بعد از شیوع بیماری کرونا حسابی وسواس پیدا کرده و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی راهی سر کار می‌شود. اما هر روز با اکراه مجبور است پول نقد را بین خودش و راننده رد و بدل کند و می‌گوید: «برای داشتن پول نقد هم مجبور هستم چند روز یک بار به دستگاه خود پرداز مراجعه کنم.» مشکل دیگری در تاکسی‌ها وجود دارد و آن نداشتن اپلیکیشن‌‌های پرداخت آنلاین است. در این بحبوحه بیماری بسیاری از راننده تاکسی‌ها مسافر را مجبور می‌کنند که پول نقد را رد و بدل کند. در حالی که این موضوع نه تنها بارها از طرف وزارت بهداشت تاکید شده است بلکه درصد احتمال به مبتلا شدن به ویروس را بالا می‌برد. راننده تاکسی‌ها تسویه نکردن فوری شرکت‌ها با آ‌ن‌ها را بهانه‌ای برای عدم استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت آنلاین عنوان می‌کنند.

نرخ کرایه‌ها موقتی است

چند هفته‌ای است عکس‌هایی در فضای مجازی پخش شده، که حقیقت تلخی را نشان می‌دهد. کاربرها برای آنکه نشان دهند نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی چقدر زیاد است، منزل خود را به‌عنوان مبدأ و انتهای کوچه محل زندگی‌شان را به‌عنوان مقصد انتخاب می‌کنند. کرایه‌های این مسیر از 10‌هزار تا 12‌هزار تومان است. این موضوع باعث حرف و حدیث‌های زیادی شده است. فرید شهابی، مدیر تجاری اسنپ در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» می‌گوید: «کلیه تاکسی‌های اینترنتی تحت نظر دستورالعمل نظارتی شهرداری فعالیت می‌کنند. طبق همین دستورالعمل سیستم قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی پویا و قیمت‌ها متغیر است. قیمت در هر سفر بر‌اساس چهار فاکتور قیمت پایه، مسافت سفر، مدت زمان سفر و نسبت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. از آنجایی که نسبت عرضه و تقاضا یکی از اهرم‌های تعیین قیمت است زمانی که میزان تقاضا از عرضه پیشی بگیرد قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و افزایش قیمت فعلی به همین دلیل اتفاق افتاده است. بنابراین قیمت در اسنپ یک فاکتور ثابت نیست و تغییرات افزایشی یا کاهشی با توجه به فاکتورهای مؤثر بر قیمت‌گذاری انجام می‌شود. به‌طور مثال ابتدای امسال به دلیل کاهش تقاضا شاهد کاهش چشمگیر قیمت‌ها بودیم، در حالی که در همان زمان سیستم حمل‌ونقل عمومی افزایش قیمت سالانه داشت.» مدیر‌عامل تجاری این تاکسی اینترنتی ادامه می‌دهد: «هدف اصلی ما در قیمت‌گذاری این است که تمامی درخواست‌ها را به سفر تبدیل کنیم. در حال حاضر، برای تبدیل درخواست‌ها به سفر، نسبت به سال قبل به‌طور میانگین حدود ۱۵ تا ۲۰‌درصد افزایش قیمت داشتیم. به‌طور کلی این افزایش قیمت همچنان کمتر از میزان افزایش قیمت مصوب سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی است.» شهابی تاکید می‌کند: «در مورد افزایش قیمت‌های پیش‌بینی‌نشده و دور از انتظار در نظر داشته باشید که تمامی سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل در دنیا، بر اثر اتفاقات بیرونی نظیر تعطیلات یا شرایط جوی یا ایام خاص دچار تغییرات قیمت می‌شوند که این قیمت‌ها ممکن است از حالت نرمال و هر روزه آن‌ها پایین‌تر یا بالاتر باشد، مثلاً بعد از محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا قیمت‌های اسنپ کاهش چشمگیری داشت و الان هم به‌دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا افزایش داشته است. اما به‌طور مشخص این کاهش و افزایش خارج از عرف موقتی است.»
ماجرای کرایه تاکسی‌های سازمان تاکسیرانی و نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط به سوارکردن مسافر را نیز از مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران پیگیری کردیم که با وجود قول مساعد آقای قنادان تا آخرین لحظات تنظیم این گزارش، مکالمه ممکن نشد.

شعارسال، با اندکي تلخيص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو، تاريخ انتشار: 26 خرداد 1399، کد خبر: 38770، www.sobhe-no.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین