پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۶۱۴
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
کشاورزی یکی از حساس‎ترین بخش‎های اقتصادی به جهت سطح تأثیرپذیری از ریسک‎های طبیعی است. علاوه بر آن، ویژگی‎ها و ماهیت کالاهای کشاورزی از بُعد فسادپذیری بالا بر حساسیت‎های مدیریت آن می‎افزاید؛ بنابراین، لازم است این بخش مورد توجه جدی سیاست‎گذاران کلان کشور از یک‌سوی و از دیگر سوی نیز سیاست‎گذاران و مدیران بخش کشاورزی قرار گیرد.

 شعار سال : کشاورزی یکی از حساس‎ترین بخش‎های اقتصادی به جهت سطح تأثیرپذیری از ریسک‎های طبیعی است. علاوه بر آن، ویژگی‎ها و ماهیت کالا‌های کشاورزی از بُعد فسادپذیری بالا بر حساسیت‎های مدیریت آن می‎افزاید؛ بنابراین، لازم است این بخش مورد توجه جدی سیاست‎گذاران کلان کشور از یک‌سوی و از دیگر سوی نیز سیاست‎گذاران و مدیران بخش کشاورزی قرار گیرد.
در چارچوب مدیریت بخشی، برنامه‎ریزان و سیاست‎گذاران بخش کشاورزی تلاش می‎نمایند با مجموعه‎ا‎ی از سیاست‎ها، راهبردها، برنامه‎ها و اقدام‎ها به پویایی، تحول و رونق‎بخشی بخش کمک کنند. بدون ‎شک کلیه اقدام‎ها، دیدگاه‎های نظری و عملیاتی، سیاست‎ها، برنامه‎ها، بودجه و اعتباراتی که برای بخش کشاورزی و به‌نوعی خط مقدم تولید و بازار کشاورزی تدارک دیده می‎شود با یک شاقول باید مورد سنجش قرار گیرد تا مشخص شود همه آن‎ها در مسیر و جهت درست حرکت دارند. به‌بیان‌دیگر، این‌که
- قیمت تضمینی برای محصولات کشاورزی به نحو مطلوب تعیین‌شده و در عمل در جهت دستیابی به اهداف آن، کار می‎کند.
- مراکز خرید محصولات راهبردی به وظایف خود به‌طور دقیق مطابق دستورالعمل‎ها عمل می‎کنند.
- نظام پرداخت بهای کالا‌های خریداری‌شده توسط دولت به‎گونه‎ای عمل می‎کند که پرداخت‎ها به‌موقع صورت گیرد.
- بورس کالا‌های کشاورزی در چارچوب قوانین و مقررات شفافیت لازم را در بخش قیمت‎گذاری دارد.
- شرکت‎های واردات نهاده‎های کشاورزی، در چارچوب قانون نهاده‎ها را با قیمت و سازوکار مناسب عرضه می‎کنند.
- تعاون روستایی به وظایف خود در چارچوب اساسنامه درست عمل می‎کند.
- سازمان‎های جهاد کشاورزی و مراکز خدمات کشاورزی خدمات‎رسانی دقیق و به‌موقع به بخش کشاورزی دارند.
- نهاد‌های خصوصی کشاورزی در زنجیره تأمین کشاورزی کارکرد‌های مطلوب دارند.
- نظام جمع‎آوری و توزیع کالا‌های اساسی به‎طور مطلوب عمل می‎کنند.
- هر یک از عامل‎های زنجیره تأمین رفتار مطلوبی را در طول زنجیره دارند.
- مراکز جمع‎آوری شیر کارکرد‌های طراحی‌شده برای آن را به شکل درستی عملیاتی می‎کنند.
- نظام تحقیقات کشاورزی در خط مقدم حل مسئله‎های کشاورزی است.
- بیمه کشاورزی دارای کارکرد‌های مطلوبی در پوشش ریسک‎های کشاورزی دارد.
- سیاست‎های موجود در بخش آب و خاک به‎طور مؤثر در جهت افزایش بهره‎وری با حفظ پایداری آن‎ها عمل می‎کنند.
- نتایج تحقیقات کشاورزی در سطح مزرعه عملیاتی می‎شوند و به حل مسئله‎ها کمک می‎کنند.
- ستاد پشتیبانی کشاورزی، پشتیبانی لازم را از بخش کشاورزی در زمان مورد نیاز دارند.
- نظام بازرگانی پشتیبانی لازم و تأثیرگذاری از کالا‌های کشاورزی دارد.
- شبکه بانکی و اعتباری در ارتباط با تأمین مالی به‌موقع و به مقدار لازم بخش کشاورزی به نحو مطلوب عمل می‎کند.
- صنایع فرآوری کالا‌های کشاورزی نقش مؤثری در تعدیل مقدار کالا‌ها به لحاظ زمانی و درنتیجه تعدیل قیمتی آن‎ها دارند.
- شبکه حمل‌ونقل کالا‌های کشاورزی با حداکثر توان و کارایی عمل می‎کنند.
- ذخیره‎سازی کالا‌های کشاورزی فسادناپذیر به نحو مطلوبی انجام می‎شود.
- استاندارد کالا‌های کشاورزی کارکرد‌های مطلوبی در بازار دارا می‎باشند.
- کالا‌های تولیدی توسط کشاورزان به‌راحتی و با قیمت مناسب صورت می‎گیرد.
- شبکه مدیریتی بخش کشاورزی کارکرد‌های درست مدیریتی را دارا می‎باشند.
- سیاست‎گذاری‎های کشاورزی در راستای تحول‎بخشی بخش کشاورزی است و در صحنه میدانی کارایی لازم را داشته است.
- و مجموعه فراوان ازاین‌گونه موارد.
نیازمند شاقول دارند تا عملکرد‌ها و کارکرد‌های مختلف با جهت‎ها و اهداف متفاوت مورد ارزیابی قرار گیرند.
 فرایند شاقول کردن کشاورزی باید به‎طور دوره‎ای انجام شود و عملی یک‌بارمصرف محسوب نمی‎شود. به‌بیان‌دیگر، سیاست‎گذار کشاورزی باید در هر فصل زراعی، عمل شاقول کردن را در ارتباط با مجموعه سیاست‎ها، راهبردها، برنامه‎ها، اقدام‎ها، نگرش و دیدگاه‎ها و رفتار‌ها داشته باشد تا مشخص شود سازه‎ها در مسیر و جهت طراحی‌شده مطابق با نقشه‎ بخش کشاورزی درست ساخت یافته‌اند و انحرافی ندارند، نیاز به تخریب و هزینه‎های ناشی از شاقول نبودن ندارند. شاقول معیاری برای سنجش ساختار درست، دقیق، منطقی و هماهنگ کارکرد‌ها و عملکرد‌های بخش کشاورزی است. نکته مهم این‌که، اولاً هر رفتار مدیریتی در بخش کشاورزی در هر قالبی باید تراز باشد و هارمونی درونی را داشته باشد و ثانیاً به دلیل عملکرد‌ها و کارکرد‌های مختلف با جهت‎ها و اهداف متفاوت در بخش کشاورزی نیاز به شاقول هوشمند لیزری وجود دارد تا بتواند این وظیفه را با دقت و حساسیت بالا انجام دهد تا هزینه‎های عدم شاقول بودن در عمل کاهش یابد.

اما سؤال این است که شاقول کشاورزی چیست؟ چه موقع می‎توان گفت تمام رفتار‌های عملیاتی نهاد عالی بخش کشاورزی و پشتیبانی‎های آن شاقول است؟ آیا در شرایط کنونی اقدام‎های سیاستی و غیرسیاستی بخش کشاورزی با این شاقول مورد سنجش قرار می‎گیرند؟ درواقع آیا این شاقول برای کشاورزان و فعالان کشاورزی مفید است و مورد قبول؟ چه کسانی در شاقول کردن بخش کشاورزی نقش کلیدی دارند و آیا این نقش را به‎طور اصولی و منطقی مبتنی بر تمام استاندارد‌ها مدنظر دارند؟
به نظر نویسنده شاقول در بخش کشاورزی با حفظ پایداری منابع پایه، منافع حال و آینده فعالان کشاورزی به‎طور عام و کشاورزان به‎طور خاص است؛ بنابراین زمانی می‎توان در ارتباط با مجموعه‎های پیش‎گفته و تمام رفتار‌های عملیاتی نهاد عالی بخش کشاورزی و پشتیبانی‎های آن اظهارنظر دقیق داشت که اولاً هر یک از آن‎ها تراز خود را داشته باشند و ثانیاً منافع فعالان کشاورزی به‌ویژه کشاورزان را به‌طور دقیق، عادلانه و منطقی تأمین کنند. هم‎اکنون اگرچه در گفتمان برخی از مدیران کشاورزی، تأمین منافع کشاورزان به‎طور پراکنده به ویژه به هنگام رخداد بحران‎ها وجود دارد، اما اقدام‎های سیاستی و غیرسیاستی بخش کشاورزی در عمل منتج به این مهم نشده و با این شاقول مورد سنجش قرار نگرفته است به‎گونه‎ای که فعالان کشاورزی از نظام تأمین منافع رضایتی ندارند و بسیاری از مسئله‎ها و بحران‎های رخ‎داده نیز بر تأیید این موضوع تأکید دارند که در سیاست‎ها، بر روی کاغذ حمایت از کشاورزان مدنظر است، اما در عمل این اتفاق رخ نمی‎دهد. به همین جهت فعالان بخش کشاورزی به‌ویژه کشاورزان از درآمد‌های خود ناراضی هستند. آشوب موجود در زنجیره‎های تأمین کشاورزی نیز شاهد دیگری است که نشان می‎دهد تأمین منافع کشاورزان مورد توجه قرار نگرفته است تا جایی که بسیاری از واحد‌های تولیدی به مرز شکست هدایت شده‎اند. نقش مهم و کلیدی در ترازسازی و شاقول فعالیت‎های کشاورزی (درون و برون بخشی) منتج از مجموعه سیاست‎ها و اقدام‎های بخش‎ها و واحد‌های مختلف کشاورزی بر عهده برنامه‎ریزان و سیاست‎گذاران بخش کشاورزی است به‎گونه‎ای که باید با رفع ناهماهنگی‎ها و تضاد‌ها و تلاش برای ایجاد هم‎افزایی، محور تمام اقدام‎های سیاستی و غیرسیاستی بر تأمین منافع فعالان کشاورزی (البته با قید انصاف) باشد تا بخش کشاورزی بتواند با سرعت و شتاب بیشتر به وظایف خود در تأمین امنیت غذایی مردم عمل کند. مرکز هماهنگی امور تصمیم‎های کشاورزی (پیشنهادی) در وزارت جهاد کشاورزی می‎تواند وظیفه شاقول کشاورزی را به شکل هوشمند در دستور کار قرار دهد و ارزیابی‎های خود را برای انجام اصلاحات احتمالی پیشنهاد کند تا هدف تأمین شود.
 امید این‌که استفاده از شاقول هوشمند لیزری کشاورزی به‎عنوان یک سنجه کلیدی در بخش کشاورزی مورد توجه سیاست‎گذاران کشاورزی قرار گیرد تا پشتیبانی‎های لازم در راستای آن صورت گیرد. همچنین نیاز به بازطراحی سیاست‎ها، تجدیدنظر در برنامه‎ها و اقدام‎ها و درنتیجه تحمیل هزینه‎های مستقیم و غیرمستقیم بر فعالان کشاورزی نباشد و بخش کشاورزی با این شاقول هوشمند لیزری با انگیزه کامل و تقویت‎شونده فزاینده کارکرد‌ها و وظایف محوری خود را با رفع موانع، محدودیت‎ها، تضادها، ناهماهنگی‎ها و اصلاحات احتمالی و با قید حفاظت و پایداری منابع پایه‎ کشاورزی به بهترین شکل داشته باشد.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ، برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین