پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۶۸۷
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی کشاورزان در سال زراعی جدید افزایش افسارگسیخته قیمت تراکتور و ادوات کشاورزی است.
شعار سال:یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی کشاورزان در سال زراعی جدید افزایش افسارگسیخته قیمت تراکتور و ادوات کشاورزی است. افزایش قیمت این محصولات هم در بخش تولیدات داخلی و هم وارداتی‌ها اتفاق افتاد است که ادامه تولید را با مانع بزرگی روبه‌رو کرده است. گرانی وسایل مکانیزه کشاورزی باعث شده تا کشاورزان از شیوه‌های سنتی در کشاورزی استفاده کنند که این مساله علاوه‌بر بهره‌وری کمتر باعث فرسایش خاک و هدر رفت آب می‌شود. بخش کشاورزی نقش مهمی در تحقق جهش تولید و توسعه پایدار دارد، لذا قدم نهادن به‌سمت مکانیزاسیون کشاورزی و دست کشیدن از روش‌های سنتی که عامل مهمی در افزایش تولیدات کشاورزی دارد، می‌تواند بخش کشاورزی کشور و استان قم را متحول کند. مکانیزاسیون مجموعه‌ای از علوم و فنون کاربردی برای مطالعه، شناخت و به‌کارگیری انواع مختلف ماشین، ابزار و نیروی محرک در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت و همچنین فرآوری محصولات در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.
 
درحالی‌که افزایش تولید و کسب سود بیشتر از اهداف مهم قدم به سمت مکانیزاسیون است، اما کشاورزان با توجه به گرانی ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی نمی‌توانند به فکر مکانیزاسیون کردن باشند، زیرا با توجه به این گرانی افسار گسیخته ادوات و ماشین‌آلات به‌ویژه تراکتور هنوز قیمت محصولات کشاورزی ثابت و کشاورز بخت برگشته قدرت خرید حتی حداقل ادوات موجود در بازار را هم ندارد. لذا در این شرایط که گرانی از مسکن، خودرو و سکه به ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی سرایت کرده و کشاورز چاره‌ای جز انتخاب همان روش‌های سنتی قدیمی را ندارد، هزینه خرید یا اجاره تراکتور و ادوات کشاورزی بخش مهمی از هزینه تولید در بخش کشاورزی است که از توان کشاورز خارج است. لذا باید برای حمایت و تشویق کشاورزان به‌سمت مکانیزه کردن تولید محصول برای بهبود تولیدات کشاورزی، دولت به کشاورزان تسهیلات و ارز دولتی پرداخت کند؛ در‌حالی‌که در استانی مانند قم روش‌های سنتی گذشته خسارت جبران‌ناپذیری بر منابع مهم آب و خاک وارد می‌کند.
 
لزوم پرداخت تسهیلات برای خرید ادوات کشاورزی
 
هرچند جهاد کشاورزی قم برای تشویق کشاورزان به‌سمت مکانیزه کردن کشاورزی تسهیلاتی را پرداخت کرده است؛ اما همچنان افزایش قیمت ادوات بدون نظارت عرصه را بر کشاورزان قمی تنگ کرده و کشاورزان با توجه به گرانی ادوات و کود و سم و ثابت بودن قیمت فروش محصولات کشاورزی رنج‌نامه بی‌پایانی دارند.
 
استفاده از تجهیزات پیشرفته و مکانیزه در مزارع و تکمیل زنجیره تولید محصول‌های قابل کشت در قم از جمله سیاست‌های مورد توجه برای بالا بردن ارزش افزوده اقتصادی بخش کشاورزی است، استانی که کویری است و سال‌ها با مشکلات کمبود منابع آبی دست و پنجه نرم می‌کند و راهی جز تغییر الگوی کشت و مکانیزه شدن کشاورزی ندارد.
 
قدم به‌سمت دانش‌افزایی کشاورزان قمی
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در این باره به بازار می‌گوید: این مرکز تلاش دارد تا با افزایش دانش بهره‌وران و مکانیزه کردن بخش کشاورزی استان از هدر رفت منابع آبی و خاکی جلوگیری کند. در کشاورزی تجاری ما به بخش‌های وارد شدیم که در آن می‌تواند مزیت‌هایی برای استان باشد تا علاوه‌بر توسعه کمی و کیفی تولید درآمد کشاورزان را افزایش دهد.
 
عباس پورمیدانی می‌افزاید: به‌طورکلی تمام فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی قم در راستای رسیدن به این هدف است و در این خصوص طرح‌های بزرگی همچون اصلاح الگوی کشت و مکانیزه شدن آن پایه‌ریزی شده است که موجب تحول کشاورزی استان خواهد شد.
 
فاصله گرفتن از روش‌های سنتی کشاورزی لازمه جهش تولید
 
اما رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم بر این عقیده است که بخش کشاورزی نقش مهمی در تحقق جهش تولید دارد.
 
عباس خرمی بیان می‌کند: کشاورزان قمی برای تحقق راهبردهای جهش تولید باید از کشاورزی سنتی عبور و به روش‌های نوین تولیدی قدم گذارند که لازمه تحقق این شعار فاصله گرفتن از روش‌های سنتی و رسیدن به خودکفایی برای حفظ امنیت غذایی است، لذا باید شیوه‌های علمی و فناورانه را پیش برد.
 
گرانی قدرت خرید ادوات کشاورزی را از کشاورزان سلب کرد
 
رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز با اشاره به افزایش قیمت ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی بیان می‌کند: هر تولید‌کننده در کشور فعالیت تولیدی او برگرفته از وضعیت بازار جهانی است؛ قیمت تراکتور از سال ۹۶ تاکنون به‌طور 100 درصد با توجه به نوسانات ارزی و تحریم با افزایش روبه‌رو شد.
 
سیدمهدی مظهری می‌افزاید: افزایش قیمت ادوات و ماشین‌آلات همچنین نهاده‌های دامی متاثر از وضعیت اقتصادی و تحریم و تغییرات ارزی بوده و به همین دلیل با افزایش قیمت ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی روبه‌رو هستیم.
 
وی اظهار می‌کند: درحالی‌که این ادوات با افزایش قیمت روبه‌رو بوده، ولی قیمت محصولات کشاورزی در مقایسه با رشد قیمت نهاده‌های دامی ثابت مانده؛ لذا قدرت خرید ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی را از کشاورزان سلب کرده و این امر بر مکانیزاسیون بخش کشاورزی تاثیر گذاشته است.
 
رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان قم در پاسخ به این سوال که برای حمایت از کشاورزان در شرایط سخت کنونی بازار ماشین‌آلات کشاورزی چه اقدامی شده، عنوان می‌کند: با توجه به گرانی ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی دولت تا جایی‌که مقدور بوده تمهیداتی را برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و تشویق و حمایت کشاورزان برای مکانیزه شدن اجرا کرده است.
 
وی می‌افزاید: برای بخش مکانیزاسیون کشاورزی هرکدام از استان‌ها خط اعتباری ویژه‌ای دارند و جهاد کشاورزی استان قم از این خط برای پرداخت تسهیلات برای امر خرید ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی استفاده می‌کند.
 
به گفته مظهری، برای این امر وام پنج ساله با سود مشارکتی ۱۵ درصد از سال گذشته برای کشاورزان پرداخت شده است که با توجه به استقبال خوب کشاورزان و بهره‌برداران قمی کل اعتبارات سال گذشته صفر شده است؛ سال گذشته ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای خط اعتباری شماره هفت استان قم هزینه شده است.
 
وی بیان می‌کند: جهاد کشاورزی استان قم طبق تکلیف عمل کرده و تا ۱۰۷ درصد توانسته در جذب اعتبارات برای اعطای تسهیلات برای خریداری ماشین‌آلات کشاورزی و جذب اعتبارات موفق باشد.
 
رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان قم می‌افزاید: امسال هم برای تشویق کشاورزان برای مکانیزه شدن و همچنین اعطای تسهیلات برای این امر اعتبار ۲۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت و جایگاه مکانیزاسیون استان قم می‌گوید: مبنای بخش مکانیزاسیون ضریب مکانیزاسیون در واحد ۱۰۰ است. ما تا پایان سال ۹۹ به این ضریب هدف‌گذاری شده در زمینه مکانیزاسیون خواهیم رسید.
 
به گفته وی، تغییر سیستم آبیاری و مکانیزاسیون فرق دارد برای تغییر سیستم‌های آبیاری دولت هرساله طبق هر شرایطی تسهیلات خوبی را ارائه خواهد کرد.

 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه سبزینه  ،تاریخ انتشار:  8 تیر 1399،کدخبر: 1164  ، www.sabzineh.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین