پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۸۴۹۱۵
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴
شهروندان کردستانی تنها بخشی از افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در ماه‌های اخیر را مرتبط با شیوع کرونا و افزایش قیمت دلار دانسته و در مقابل کلیدی‌ترین و مهم‌ترین عامل را دولت و سیاست‌های اشتباه آن در برخورد با تورم و گرانی می‌دانند.
  شعار سال:در روزهایی که مردم گرفتار مبارزه با ویروسی کوچک اما پرقدرت شده‌ و معیشت و سلامت‌شان در خطر است، دلار نیز بیکار ننشسته و در این کارزار نابرابر ضربه‌های جانکاهی را بر پیکره نحیف اقتصادی وارد می‌کند.
 
این روزها عده‌ای موضوع را به حاشیه رانده و اعلام می‌دارند که دولت نقشی در افزایش گرانی‌ها ندارد؛ غافل از اینکه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های غلط دولتمردان، چنان حفره عمیقی را میان درآمد و هزینه‌های مردم ایجاد کرده که ناگفته دادش به آسمان هفتم رسیده است. این امر ما را بر آن داشت تا بنا بر رسالت مطالبه‌گری خود این بار نیز به میان بازار رفته تا نظر مردم را در خصوص جایگاه و نقش دولت در کنترل قیمت‌ها و تأمین مایحتاج مردم جویا شویم.
 
گفته‌ها با دیدنی‌ها همخوانی ندارد
 
پس از بررسی قیمت اقلام اساسی موجود در بازار نهایتاً با میانگین رشد 27 درصدی روبه‌رو شدیم که قسمت اعظم این رشد در دو ماه اخیر بر سبد خانوارها تحمیل شده است. به عنوان مثال قیمت مرغ از 11800 به 20 هزار تومان در میانه هفته و 17.300 تومان در روزهای پایانی رسیده. این در حالی‌ست که سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صمت گفته بود: «قیمت جدید مرغ گرم آماده پخت در ستاد تنظیم بازار، 15 هزار تومان به اضافه 5 درصد کمتر یا بیشتر به اختیار استانداران تعیین شده است». امری که در عمل محقق نشده و در کف بازار گرانی کماکان دامن کالاهای مصرفی را چنگ انداخته و ول کن آنها نیست.
 
عمق فاجعه زمانی محرزتر می‌گردد که دیگر اقلام اساسی نیز در سایه غفلت مسئولان و آشفتگی بازار پا به پای مرغ قیمت خود را بالا می‌کشند. کالاهایی هم‌چون تن ماهی که در حال حاضر با قیمتی مشابه قیمت مرغ بین 18 تا 20 هزار تومان ارائه می‌شود و عجیب‌تر آنکه قیمت آن در میان مغازه‌ها متغیر است، به گونه‌ای که گاه از این قیمت نیز فراتر می‌رود.
 
مشکل گرانی از سوء مدیریت دولتمردان است
 
«سعید زندی» در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه هر روز قیمت‌ها بدون دلیل بالا می‌رود، اظهار داشت: این امر نشان می‌دهد که دولت توانی در ساماندهی قیمت‌ها به ویژه قیمت ارز ندارد، چراکه با افزایش قیمت دلار، قیمت کالا نیز افزایش می‌یابد.
 
وی با ذکر اینکه بسیاری از کالاها ساخت داخل بوده و ارتباط چندانی به دلار ندارد، گفت: متأسفانه تر و خشک با هم می‌سوزد و افزایش قیمت دوشادوش هم برای تمامی کالاها اتفاق می‌افتد.
 
وی با تأکید بر اینکه هر آن مسئولان نسبت به کنترل یک کالا خبر دادند، فردای آن روز شاهد افزایش قیمت همان قلم کالا بودیم، خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال قیمت خودرو و خانه با وجود ادعای کنترل و اتخاذ برنامه‌های کنترلی برای قیمت آنها، کماکان می‌تازد و به پیش می‌رود.
 
افزایش قیمت اجناس لحظه‌ای شده است
 
«سینا فتحی» دیگر شهروند سنندجی نیز با ذکر اینکه این روزها قیمت بیش از آنکه در تقسیم‌بندی ماهانه، سه ماهه، شش ماهه یا سالانه تعریف شود، لحظه‌ای شده است، به خبرنگار تسنیم گفت: نبض بازار لحظه‎ای می‌تپد و فوران قیمت از مغازه‎ای به مغازه دیگر و حتی از دستفروشی به دستفروش دیگر متفاوت است.
 
وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت در حالی رخ می‌دهد که ما با سازمان‌هایی نظیر سازمان صمت، سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، گشت‌های نظارتی سازمان صمت و ... روبه‌رو هستیم، خطاب به مسئولان این سازمان‌ها گفت: ناظرین باید قدرت کنترل بازار را داشته باشند.
 
این شهروند سنندجی با بیان اینکه اگر نهادهای نظارتی وارد عرصه نشوند این افزایش سرسام‌آور، تنش‌زا خواهد شد، گفت: افزیش نرخ منجر به التهاب بازار و بروز ناهنجاری، سرقت، بزه و ناآرامی در جامعه می‌شود.
 
«الدوز بسامی» یکی دیگر از شهروندان سنندجی نیز با ابزار تأسف از سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت در زمینه کنترل ناموفق گرانی و تورم به خبرنگار تسنیم گفت: هفت سال است که آقای روحانی با قول امید و تدبیر بر کرسی ریاست جمهوری نشسته‌اند؛ اما عملکردی که در حوزه کاری خود به ویژه در بحث اقتصادی ارائه داده‌اند به هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست.
 
وی با ذکر اینکه سبد معیشت خانواده‌ها هر روز کوچک‌تر می‌شود تصریح کرد: این روزها شعار آقای روحانی که «آن‌چنان اقتصادی ایجاد خواهند کرد که مردم به آن یارانه‌ای که می‌گرفتند دیگر احتیاجی نداشته باشند» به خوبی محقق شده است؛ به گونه‌ای که هزینه‌ها به اندازه‌ای سرسام‌آور شده که این 45 هزار تومان هیچ دردی از کسی دوا نخواهد کرد.
 
برچسب قیمت برای قبل بود
 
پیش از وقوع گرانی‌های اخیر، یکی از روش‌های رعایت حقوق مصرف‌کننده الصاق برچسب قیمت بر روی کالاهای موجود در مغازه‌ها بود. این اقدام اخیراً از سوی فروشندگان حذف شده و کمتر مغازه‌ای را در سطح شهر می‌توان یافت که برچسب قیمت را بر روی اقلام عرضه شده آن نصب شده باشد؛ از «کریم زمانی» به عنوان فروشنده لوازم آرایشی و بهداشتی در سنندج دلیل این کار را جویا شدیم.
 
زمانی گفت: بعد از آن، مردم با کرونا روبه‌رو شدند که این ویروس تعطیلی بازار شب عید را به دنبال داشت در دوران پسا کرونا نیز متأسفانه بازار با شوک بزرگی روبه‌رو شد که یکی از تبعات آن، سرعت گرفتن روند افزایش قیمت کالاها بود.
 
فروشنده لوازم آرایشی و بهداشتی در سنندج با ذکر اینکه این نوسانات باعث شد که قیمت کالاها به دلیل افزایش قیمت دلار بالا رود، یادآور شد: نمی‌توان قیمت اقلام را کنترل و یا حتی برای چند روز ثابت نگه داشت، چراکه شرایط به گونه‌ای شده که اگر وسیله‌ای فروخته شود باید به قیمتی بالاتر از آن خریداری کرد.
 
 با وجود اینکه ارزیابی‌های صورت گرفته مراکز آماری و ارقامی کشور در فروردین 99 پیش‌بینی تورم 20 درصدی را در قیاس با مدت مشابه سال قبل نشان می‌داد، موضوعی که با شیوع کرونا و به قرنطینه کشیده‌شدن بازار تحقق نیافته و باعث شد تورم به 40 درصد افزایش یابد، البته اگر بخواهیم میزان تورم کاذب بازار را نیز محاسبه کنیم، مسلماً رقمی فراتر از این میزان را خواهیم داشت، امری که نشان از عدم توانمندی دولت در مهار قیمت‌ها و نبود برنامه‌ریزی صحیح و کارشناسی شده برای شرایط بحرانی ناشی از کرونا دارد.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری تسنیم   ،تاریخ انتشار:  10 تیر 1399،کدخبر: 2296902 ،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین