پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۰۹۹
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
طبق برخی اسناد واگذاری‌هایی انجام شده در سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران ابهامات زیادی داشته است؛ به گونه‌ای که نهادهای نظارتی نیز به آن ورود کرده‌اند.
شعار سال: ابهامات زیادی درباره قراردادهای مشارکتی نوروز، مژده، سبلان، خلیج فارس و بیمارستان آتیه ۲ وجود دارد که در عمده آنها کارشناسی صورت گرفته در آن غیر واقعی بوده است. در این گزارش شیوه واگذاری پروژه بیمارستان آتیه ۲ را بخوانید.

رویداد۲۴ ابتدای سال گذشته شکرالله بنار به جای علی نیازی ورنامخواستی بر صندلی ریاست سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران تکیه زد. اینگونه تصور می‌شد که با ورود نهادهای نظارتی و برکناری نیازی، احتمالا بخشی از مشکلات این سازمان عریض و طویل حل شود و جلوی تضییع اموال بیت المال گرفته شود، با این حال حضور شکرالله بنار مدیر جدید هم نشان داد امیدی به تغییر نیست و تنها باید دعا کرد ای کاش به همان شرایط قبل بازگردیم!

شکرالله بنار با حکم حناچی به ریاست سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران منصوب شده است. او از نزدیکان مرتضی الویری عضو شورای شهر تهران است و در «شرکت نیکان تجهیز» با الویری حضور داشته است.



در مدت حضور «بنار» که از اردیبهشت سال گذشته تا کنون ادامه دارد، بیش از ۲۰ مدیر جابجا شده‌اند؛ این تعداد برای یک سازمان در مدت یکسال بسیار زیاد است. در حدود یکسال و خرده‌ای گذشته ۵ بار مدیریت حقوقی و امور قراردادها، ۳ بار معاون مالی و ۳ بار مدیر مالی، ۳ بار معاون بودجه، ۳ بار مدیر بودجه، ۴ بار مدیر واگذاری فروش و در نهایت ۴ بار مدیر ارزیابی مالی و مدیر حراست تغییر می‌کند. احتمالا دلایل این جابجایی‌ها را باید در اتفاقات پشت پرده این سازمان جستجو کرد؛ جایی که شائبه‌های فراوانی درباره قراردادهای مشارکتی نوروز، مژده، سبلان، خلیج فارس و بیمارستان آتیه ۲ وجود دارد.

در این گزارش شیوه واگذاری پروژه آتیه ۲ بررسی شده و نشان می‌دهد که در پس این جابجایی‌ها چه اتفاقاتی در شهرداری تهران در حال انجام است.

پیش از آن لازم است توضیحی درباره ماهیت سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری داده شود؛ «یکی از اقدامات شهرداری‌ها، همکاری در ساخت و ساز، واگذاری زمین برای مشارکت یا املاک برای فک دیون و ... است. این سازمان از این طریق بخشی از بودجه شهرداری را تامین می‌کند یا بدهی‌های شهرداری از این راه پرداخت می‌شود.
شهرداری معمولا در پروژه‌های مختلف یا به صورت شریک حضور دارد یا آنکه بخشی از اموال مشارکتی خود را از طریق سازمان سرمایه‌گذاری واگذار می‌کند. برای این کار روی املاک شهرداری یا املاکی که قصد دارد روی آن سرمایه‌گذاری کند، قیمت‌گذاری می‌شود؛ نکته‌ای که وجود دارد این است گاهی در این واگذاری‌ها، قیمت اصلی ملک اعلام نمی‌شود و مثلا یک ملک با قیمتی بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی خود به برخی از نهاد‌ها و افراد خاص واگذار می‌شود و مبالغی میلیاردی در قالب همین کارشناسی‌های غیرواقعی از جیب بیت المال می‌رود.

یکی از همین واگذاری‌ها به ساختمان جدید بیمارستان آتیه ۲ مرتبط می‌شود؛ این بیمارستان واقع در شهرک غرب بلوار فرحزادی است و در حقیقت شعبه دوم و البته بزرگتری از بیمارستان معروف آتیه است که از سال ۷۷ تاسیس و تاکنون مشغول خدمات‌رسانی است. این ملک خصوصی بوده و با مشارکت شهرداری تهران ساخته شده و قدرالسهم شهرداری تهران در آن حدودا ۱۲ درصد بوده است. اسفند ماه ۹۸، این مقدار سهم برای بازپرداخت بخشی از دیون شهرداری واگذار می‌شود.

 این زمین با قیمتی کمتر از قیمت واقعی خود (حدود ۴۰ میلیون برای هر متر) ارزش‌گذاری شده است؛ این در حالی است که بررسی ابتدایی خبرنگار رویداد۲۴ از کارشناسان املاک آن منطقه نشان می‌دهد که هر متر ملک با کاربری اداری و مطب در محدوده میدان صنعت حدود ۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ از همین رو به راحتی می‌توان متوجه شد که هر متر از بیمارستان چند هزار متری آتیه ۲ با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی آن واگذار شده است.

 
امیدی به تغییر نیست؟!
 
 
امیدی به تغییر نیست؟!
 
 
بعد از این واگذاری، کارشناسان نهادهای نظارتی متوجه اختلاف قیمت‌ نجومی پیش آمده می‌شوند و به پرونده ورود پیدا می‌کنند. بعد از ورود نهاد ناظر، این بار شکرالله بنار براساس نامه‌ای به شماره ۲۵۳۵۸۱ به بانک شهر از او می‌خواهد ملک برای بار دوم مورد کارشناسی قرار بگیرد.
او در این نامه که در تاریخ ۲۷ خردادماه سال جاری ارسال شده، می‌نویسد: «با توجه به اینک مفاد تبصره ذیل ماده ۳ صلح‌نامه حکایت از وجود حق فسخ قرارداد در صورت اختلاف در برآورد قیمت واقعی در زمان انعقاد قرارداد دارد، لذا ضمن ملاحظه حق فسخ مصرحه در قرارداد و مکاتبات و توصیه‌های سازمان بازرسی کل کشور، مراتب طی نامه شماره ۳۹۹۴۴ به هیات کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع شده است؛ لیکن در ادامه مستلزم ابلاغ تکمیلی به کارشناسان منتخب از سوی آن بوده است، که علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته، تاکنون نتیجه رسمی و قطعی به این سازمان منعکس نشده است لذا در راستای اعلام آخرین اراده رسمی سازمان پیرامون مفاد صلح نامه فی مابین چنانچه در نظریه کارشناسی ارجاعی اختلاف یا تعارض قابل ملاحظه یا گزارش مرتبط با صلح نامه واصل گردد. الزاما موضوع فسخ در دستور کار قطعی این سازمان است.»
 
امیدی به تغییر نیست؟!


در ۳۰ فروردین ماه سال جاری، شکرالله بنار طی نامه‌ای از دو کارشناس رسمی دادگستری درخواست می‌کند از ملک بیمارستان آتیه ۲ بازدید و ارزیابی دقیقی از قیمت روز این ملک داشته باشند. با اینکه قانونگذار زمان معینی را برای بررسی این موارد مشخص کرده اما هنوز پاسخی به کارشناسی جدید هم داده نشده است.

براساس مفاد صلح‌نامه، سازمان سرمایه‌گذاری مشارکت‌های مردمی و بانک شهر در خصوص واگذاری، طرفین توافق کردند که تا سه ماه هریک از طرفین می‌تواند قرارداد را در صورت اختلاف یا تعارض نظریه کارشناسی به صورت یک‌طرفه فسخ کند. بعد از ورود نهادهای نظارتی به این پرونده و درخواست بازگرداندن ملک شهرداری و باطل کردن فوری قرارداد، شکرالله بنار نیز برای آرام کردن شرایط، نامه فوق را برای مدیرعامل بانک شهر (به عنوان طرف قرارداد سازمان) ارسال می‌کند و از او می‌خواهد که فعلا این واگذاری مسکوت بماند.

با توجه به ورود نهاد‌های بازرسی و نظارتی و درخواست شهرداری، بانک شهر تا این لحظه پاسخی به این نامه نداده است و با توجه به پایان یافتن مهلت سه ماهه از توافق نامه امضا شده از سوی طرفین، براساس قانون مفاد صلحنامه بانک شهر می‌تواند از فسخ قرارداد و واگذاری ملک به شهرداری تهران خودداری و جلوگیری به عمل آورد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت رویداد 24، تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹، کد خبر ۲۲۱۲۴۳،  https://www.rouydad24.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین