پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۸۷۱۲۸
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
در حالی که صادرات ایران در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ به کشورهای عضو مجمع اقتصادی اوراسیا ۷۵ درصد رشد داشته است، اما صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۳۳ درصد کاهش یافته است.
شعارسال: میزان صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته در مجموع ۴۱ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار بود و در سال ۹۷ نیز ۴۳ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار بوده که مقایسه این ارقام نشان می‌دهد، صادرات ایران در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ در مجموع ۷ رصد کاهش یافته است.

کشور‌های مقصد صادراتی ایران در دو سال اخیر چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، افغانستان، هند، پاکستان و اندونزی بوده است.

میزان صادرات ایران از نظر ارزشی به کشور‌های سازمان همکاری اسلامی در سال ۹۸ در مجموع ۲۴ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار و به کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی ۹ میلیارد و ۷۰۷ میلیون دلار و به کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج‌فارس ۵ میلیارد و ۴۵۵ میلیون دلار و به کشور‌های مستقل مشترک المنافع ۲ میلیارد و ۲۳۱ میلیون دلار بوده است.

صادرات ایران در سال گذشته به کشور‌های عضو سازمان همکاری جنوب شرق آسیا یک میلیارد و ۹۳۶ میلیون دلار و به کشور‌های عضو مجمع اقتصادی اوراسیا یک میلیارد و ۷۴ میلیون دلار و به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نیز ۷۱۳ میلیون دلار بوده است.

با توجه به صادرات ۲۴ میلیارد و ۴۴۱ میلیون به کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در سال ۹۷ و مقایسه میزان صادرات ۲۴ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار صادرات به این کشور‌ها در سال ۹۸ نتیجه می‌گیریم که صادرات به این کشور‌ها در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ تنها ۰.۹ درصد رشد داشته است.

صادرات ایران در سال ۹۷ به کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی خلیج‌فارس به لحاظ ارزشی ۷ میلیارد و ۷۹۶ میلیون دلار و در سال ۹۸ نیز ۹ میلیارد و ۷۰۷ میلیون دلار بوده که مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که صادرات ایران در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ به این کشور‌ها ۲۴.۵ درصد رشد داشته است.
 
كارنامه صادراتی ايران در سال گذشته + جدول
میزان صادرات ایران به لحاظ ارزشی در سال ۹۷ به کشور‌های شورای همکاری خلیج‌فارس ۷ میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار بوده و در سال ۹۸ نیز ۵ میلیارد و ۴۵۵ میلیون دلار بود که مقایسه این ارقام حاکی از آن است که صادرات در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ به کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج‌فارس ۲۴ درصد کاهش یافته است.

اگرچه صادرات ایران در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ به کشور‌های عضو مجمع اقتصادی اوراسیا ۷۵ درصد رشد یافته و از ۶۱۶ میلیون دلار سال ۹۷ به یک میلیارد و ۴۷ میلیون دلار در سال ۹۸ افزایش یافته است، اما صادرات ایران به اتحادیه اروپا در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ به میزان ۳۳ درصد کاهش یافته و از یک میلیارد و ۶۸ میلیون دلار در سال ۹۷ به ۷۱۳ میلیون دلار در سال ۹۸ رسیده است.

صادرات به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به لحاظ وزنی نیز در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ در مجموع ۴۱.۵ درصد کاهش یافته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از وبسايت گسترش صنعت ، تاریخ انتشار: 20 تیر 1399 ، شماره خبر: 7/109409، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین