پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۸۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱
سوژه این گزارش فردی است به‌نام عباس راکی که در آزمون آمادگی جسمانی داوران لیگ دسته اول فوتبال در نیم‌فصل این رقابت‌ها در سال ۹۷، با مدرس داوری و همچنین برخی از مسئولان برگزاری این کلاس دچار درگیری شد.
شعار سال:  در روزهایی که کرونا ذهن جامعه فوتبال را به خود مشغول کرده، اتفاقاتی درحال رخ دادن است که کمتر کسی به آن می‌پردازد و البته فرصت مناسبی است برای دور زدن قانون و تصمیماتی خارج از عرف. برای نمونه این روزها کسی نمی‌پرسد چرا برخی مسئولان قوانین مصوب فدراسیون فوتبال را نادیده گرفته و احکامی صادر می‌کنند که منطبق با قوانین نیست و یا افرادی سمت می‌گیرند که سوابق جالبی ندارند. برای پرداخت به یکی از اتفاقاتی که اخیرا رخ داده لازم است کمی به گذشته برگردیم و سپس به ابهامات موجود خواهیم پرداخت.
 
 اهل درگیری مثل راکی!
 
سوژه این گزارش فردی است به‌نام عباس راکی که در آزمون آمادگی جسمانی داوران لیگ دسته اول فوتبال در نیم‌فصل این رقابت‌ها در سال ۹۷، با مدرس داوری و همچنین برخی از مسئولان برگزاری این کلاس دچار درگیری شد. ظاهرا او حتی به‌دنبال رئیس کمیته داوران هم بود تا با او نیز درگیر شود. طبق ادعای رسانه‌ها در آن مقطع راکی پیش از این نیز در یکی از آزمون‌های آمادگی جسمانی داوران درگیر شده بود و این برای دومین‌بار بود که این داور چنین رفتاری از خود نشان می‌داد. راکی که بعد از این ماجرا ترجیح داد از قضاوت در فوتبال خداحافظی کند، درخصوص این ماجرا گفته بود: «شرایط به‌گونه‌ای بود که دو نفر از مسئولان کلاس‌های داوری قبل از رفتن به تست به‌نوعی به من اخطار دادند و تهدیدم کردند که اگر دست از پا خطا کنم ممکن است اخراج شوم. درنهایت نیز من را بی‌دلیل اخراج کردند که باعث به‌وجود آمدن درگیری شد. به‌خاطر اتفاقات رخ داده دراین مدت، من از داوری فوتبال خداحافظی می‌کنم و دیگر در داوری فعالیت نخواهم کرد.» در ادامه رئیس وقت دپارتمان داوران کشور نیز تاکید کرد پرونده داور متخلف به کمیته اخلاق ارسال شده است. راکی آبان ۹۴ طی ابلاغی از سوی طالقانی، رئیس هیات فوتبال خوزستان ابتدا به‌عنوان سرپرست و سپس رئیس هیات‌فوتبال ایذه انتخاب شده بود.
 
 مصوبه‌ای که بعدها نادیده گرفته شد
 
اما اصل ماجرا چیست؟ باید در این خصوص به نشست کمیته داوران فدراسیون فوتبال که بهمن سال 97 به میزبانی هیات فوتبال استان قزوین برگزار شد، اشاره کنیم. نشستی که با حضور فریدون اصفهانیان، رضا غیاثی، زاهد بحرینی، محمدرضا فلاح، علیرضا سهرابی، طاهره کشتیرانی و داود رفعتی برگزار شد و به تصویب اعضا رسید که از اول فروردین‌ماه 98 داوران فعال به هیچ عنوان نمی‌توانند به‌عنوان رئیس هیات فوتبال و ارکان داوری از قبیل رئیس کمیته داوران، رئیس دپارتمان داوران، اعضای کمیته داوران و کارمند کمیته داوران فعالیت کنند و درصورت انتخاب از داوری مسابقات کنار گذاشته خواهند شد.
 
این ابلاغ کمیته داوران که از اول فروردین ۹۸ داور فعال نباید رئیس هیات یا در دپارتمان و کمیته داوران استان‌ها و شهرستان‌ها فعالیت کند توسط ابراهیم شکوری، سرپرست وقت دبیر کلی فدراسیون فوتبال به تمامی هیات‌ها نیز ابلاغ شد تا این مصوبه شکل رسمی به خود بگیرد. این یعنی یک نفر نمی‌تواند در آن واحد هم به‌عنوان داور فعال قضاوت کند و هم سمت مدیریتی داشته باشد. حالا باید از مدیران فدراسیون پرسید آیا این مصوبه درخصوص راکی رعایت شده است؟ پاسخ به این سوال، خیر است چراکه ابتدای تیرماه امسال کمیته داوران و دپارتمان داوری به منظور از سرگیری رقابت‌های لیگ برتر از ۴۲ داور برای کلاس‌های توجیهی ادامه لیگ دعوت کرد که در این بین نام یک داور که دارای سمت اجرایی در مجموعه فوتبال است نیز دیده می‌شد؛ عباس راکی! در واقع این داور لیگ یکی که به‌عنوان داور چهارم در فینال جام حذفی سه سال پیش حاضر شد و به‌دلیل برخی رفتارها در تست‌های آمادگی جسمانی سال گذشته نیز پایش به کمیته اخلاق فدراسیون باز شده بود در کلاس‌های توجیهی ادامه لیگ حضور داشت، حضوری که به دلیل داشتن سمت اجرایی در کمیته داوران استان خوزستان و ریاست بر هیات فوتبال شهرستان ایذه در تضاد با مصوبه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بود.
 
 تکذیب بی‌فایده آقای سرپرست
 
علیرضا سهرابی، سرپرست دپارتمان داوری در گفت‌وگویی در این خصوص مدعی شد که چنین چیزی را تایید نمی‌کند و اگر هم چنین اتفاقی افتاده باشد، ابلاغیه آن به دست‌شان نرسیده و درنتیجه نمی‌توانند او را به‌عنوان رئیس کمیته داوران استان خوزستان منصوب کنند. او همچنین تاکید کرد که راکی هیچ مشکلی برای قضاوت در لیگ نوزدهم ندارد. سهرابی درحالی این موضوع را تکذیب کرد که درست چند هفته قبل یعنی هجدهم خرداد چنین حکمی برای راکی زده شده است و باید دید اکنون موضع آقای سرپرست چیست؟ چرا که رسانه‌ای نشدن حکم به این معنی نیست که ایشان هم در جریان ماجرا نبوده است!
 
 تهدید مسلحانه راکی 9
 
این ماجرا یک نکته بسیار مهم هم دارد که مربوط می‌شود به انتشار یک پست اینستاگرامی توسط راکی آن‎هم در روزهایی که او درگیری‌های شدید با کمیته داوران داشت. وی که نام خانوادگی‌اش با شخصیت مطرح هالیوودی شباهت دارد و احتمالا به فیلم‌های جنگجویانه و هشت‌گانه راکی هم علاقه‌مند است، عکسی منتشر کرد که در آن ۲ تفنگ در دست داشت و زیرش نوشته بود: «فردا انقلاب مشروطه را با این تفنگ‌ها در تهران و فدراسیون فوتبال تکرار خواهم کرد تا درس عبرتی شود برای سودجویان و دروغگویان»، خیلی‌ها انتشار چنین عکسی را به‌نوعی تهدید ارکان اصلی فوتبال کشور آن هم به شکل مسلحانه قلمداد می‌کنند. به یاد هم نداریم که برخوردی با این اتفاق صورت گرفته باشد!
 
 سوالات بی‌پاسخ
 
با ابلاغ ۱۸ خرداد ۹۹ از سوی طالقانی، رئیس هیات فوتبال خوزستان، راکی به‌عنوان رئیس کمیته داوران خوزستان انتخاب شد. هرچند طبق شایعات او به‌صورت غیررسمی تا قبل از این زمان نیز زمام امور را بر دست داشته و فقط با این حکم کار وی رسمیت پیدا کرد. اما در نهایت اتفاق بعدی یعنی دعوت از وی برای حضور در کلاس‌های داوری همه چیز را زیر سوال برد. این در حالی است که نقدهای فراوان و سوالات بی‌پاسخی درخصوص این ابلاغ به ذهن خطور می‌کند.
 
مثلا کسی که سابقه درگیری فیزیکی با اعضای کمیته و دپارتمان داوران فوتبال فدراسیون را دارد و یا فردی که فدراسیون فوتبال را به شکل مسلحانه تهدید کرده است یا اصولا صلاحیت آن را دارد که به‌عنوان رئیس کمیته داوران استان خوزستان انتخاب شود؟!
 
سوال مهم بعدی که بعد از دادن حکم در اذهان متبادر می‌شود این است فردی که ۴ سال است داوری نکرده، قضاوتی در لیگ برتر نداشته، طبق مصوبه کمیته داوران هم نمی‌تواند قضاوت کند و تست بدنی هم نداده چطور به کلاس داوران لیگ برتر دعوت شده و هفته بعدش در لیگ یک قضاوت می‌کند؟ (راکی از سوی فدراسیون فوتبال برای قضاوت دیدار آلومینیوم اراک و علم و ادب تبریز در هفته بیست‌وهفتم لیگ دسته اول انتخاب شد) چه مسائلی در پشت پرده وجود دارد که چنین اتفاقاتی رخ داده و چنین احکامی صادر شده است؟ شاید عضو جنوبی هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بتواند به این سوال‌ها پاسخ روشنی بدهد.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  روزنامه فرهیختگان   ،تاریخ انتشار:  23 تیر 1399،کدخبر:   43094 ،www.farhikhtegandaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین