پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۴۶۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد یک مکان باید مشخصات خاصی داشته باشد تا به جاذبه‌ای توریستی بدل شود؛ عواملی مثل جاذبه‌های دیدنی، غذا‌های متنوع، بهبود زیرساخت‌ها و برخورداری از مناظر جالب از دلایل مشهور شدن نقاط گردشگری در دنیاست.
شعار سال: سفر کردن در دنیای مدرن امروز بسیار آسان‌تر از گذشته شده است. کارشناسان تخمین زده‌اند که در سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۴ میلیارد گردشگر به نقاط مختلف دنیا سفر کرده‌اند که این میزان در ۱۰ سال اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته است؛ اما این آمار در همه جای جهان یکسان نیست؛ مثلاً بیش از نیمی از این گردشگران به اروپا سفر کرده‌اند در حالی که فقط یک‌دهم از این تعداد به آفریقا و خاورمیانه رفته‌اند.

به نقل از world atlas، اکنون می‌خواهیم بدانیم چه چیزهایی باعث می‌شود یک مکان در دنیا شهرت یابد؟ چرا گردشگران به نقاط خاصی از دنیا بیشتر سفر می‌کنند؟ مطالعات نشان داده عوامل گوناگونی باعث مشهور شدن مقاصد گردشگری می‌شود. ما در زیر این عوامل را برمی‌شمریم:

جاذبه‌های دیدنی
برج ایفل، تاج محل و مجسمه آزادی مثال‌هایی از جاذبه‌های دیدنی موجود در جهان هستند. ممکن است بعضی از گردشگران تنها به نیت دیدن این مکان‌ها بار سفر ببندند. هرچه تعداد این جاذبه‌های گردشگری بیشتر باشد، شمار گردشگران نیز بیشتر خواهد بود. جاذبه‌های گردشگری هرچه باشد، از یادبودها تا موزه‌ها، گردشگران بیشتر ساعات روز را صرف دیدن این مکان‌ها می‌کنند.

غذا
مزه کردن غذاهای کشورهای مختلف یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با فرهنگ آن کشور است. گردشگری غذا یکی از انواع سفر در سال‌های اخیر بوده و اغلب انگیزه خوبی برای تشویق گردشگران به انتخاب مکانی خاص به شمار می‌رفته است. گردشگران حتی می‌توانند تورهای مرتبط با غذا را رزرو کنند و از میل کردن خوراک‌های گوناگون مناطق مختلف دنیا لذت ببرند.

زیرساخت‌ها
برای اینکه مکانی به یک مقصد گردشگری تبدیل شود باید زیرساخت‌های مناسبی برای آن مکان فراهم کرد تا گردشگران بتوانند به راحتی به آنجا سفر کنند. این زیرساخت‌ها دربرگیرنده حمل‌ونقل، امکانات و دسترسی به ابزارهای ساده‌ای چون اینترنت، آب آشامیدنی و برق است. هرچه این زیرساخت‌ها مدرن‌تر باشند، گردشگران احساس بهتری خواهند داشت.

مناظر جالب
منظره‌هایی چون کوه، ساحل یا حتی چشم‌اندازهای شهری از عواملی است که گردشگر را به سوی منطقه‌ای خاص می‌کشاند. تعداد گردشگران در مناطقی که مناظر زیبایی دارند بسیار بیشتر از سایر مکان‌هاست. طبیعتاً، مناطقی که از چشم‌اندازها و مناظر خود به خوبی مراقبت نمی‌کنند گردشگران کمی دارند و حتی اگر کسی به آن مکان‌ها سفر کند، از کیفیت نگهداری شهر راضی نخواهد بود و شاید تصمیم بگیرد به نقطه دیگری سفر کند.

برندسازی
بسیاری از مناطق گردشگری برای جذب مسافر دست به برندسازی می‌زنند تا به این شیوه بتوانند با دیگر مکان‌های دنیا رقابت و گردشگران را جذب کنند. ممکن است بعضی از مسافران از طریق تبلیغات آنلاین یا فضای مجازی اطلاعاتی به دست آورند و به آن نقطه از جهان سفر کنند. برندسازی و تبلیغات راه آسانی است تا گردشگران قانع شوند به مکانی دیدنی بروند. احتمال دارد که اگر برای مکانی تبلیغ نشود، تعداد مسافران آن به شدت کاهش پیدا کند.

آیا برخی از مقاصد گردشگری بیش از حد معروف‌اند؟
کارشناسان عقیده دارند بعضی از نقاط دیدنی دنیا به دلیل دسترسی آسان و شهرت در فضای مجازی بیش از حد معروف شده‌اند. تعداد گردشگران در برخی مناطق آن‌قدر زیاد است که از کنترل خارج شده و این نتیجه گردشگری بیش از حد یا overtourism است؛ مثلاً موزه لوور یا قله اورست در سال‌های اخیر این مشکل را پیدا کرده‌اند که تعداد مسافران‌شان بیش از حد ممکن است. این تجمعات عواقبی مثل آلودگی، تخریب محیط‌زیست و بالا رفتن قیمت اجناس برای مردم محلی در پی خواهد داشت.

بعضی از شهرها مثل بارسلون و رم محدودیت‌هایی برای اتوبوس‌های گشتی و املاک استیجاری قائل شده‌اند تا با این معضل مقابله کنند؛ اما هنوز برای اینکه بگوییم این محدودیت‌ها چه تاثیری بر جای می‌گذارد زود است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار: 31 تیر 1399، کد خبر: 385966،  www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین