پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۶۳۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
عملیات احداث خط راه آهن جیرفت - بم آبان ماه ۹۷ کلید خورد اما روند اجرای این پروژه از ابتدا با کمبود بودجه مواجه و متوقف شده است.

شعار سال:یکی از زیر ساخت‌های توسعه هر منطقه حمل و نقل محسوب می‌شود و حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از راه‌های پایدار و کم هزینه می‌تواند تضمین کننده رفع مشکلات در این زمینه باشد.

یکی از مشکلات همیشگی جنوب کرمان راه‌های پر ترافیک و البته پر حادثه جاده‌ای بوده که در زمان برداشت محصولات کشاورزی به دلیل محدودیت‌های موجود برای حمل محصولات به بازارهای هدف با چالش‌های جدی مواجه می‌شود.

در همین راستا احداث فرودگاه جیرفت برای انتقال محصولات کشاورزی و مسافر در دستور کار قرار گرفت و گمان می‌رفت با احداث این فرودگاه صادرات محصولات با چالش کمتری مواجه باشد اما در ماه‌های ابتدای سال جاری شاهد بودیم این فرودگاه نتوانست گره‌ای از مشکلات موجود در بخش کشاورزی باز کند.

پروژه‌ای که بر زمین ماند

حالا بار دیگر نگاه‌های به سمت پروژه‌ای خیره شده است که ۲۴ آبان ۹۷ در بم کلنگ زنی شد و قرار بود پس از احداث راه آهن جیرفت به بم، جنوب کرمان به راه آهن سراسری متصل شود و در برنامه‌های بلند دراز مدت مقرر شد این خط ریلی به خطوط ریلی هرمزگان و بنادر جنوبی کشور متصل شود اما از آن زمان تاکنون حتی یک ایستگاه از این پروژه نیز ساخته نشده است.

سکوت مطلق مسئولان استان کرمان در خصوص این پروژه در حالی سنگین‌تر از همیشه شده است که گفته می‌شود این پروژه ریلی جزو پروژه‌های ملی محسوب می‌شود و استان در اجرای آن نقش قابل توجهی ندارد.

سکوت مطلق مسئولان استان کرمان در خصوص پروژه در حالی سنگین‌تر از همیشه شده که گفته می‌شود راه اهن جیرفت - بم جزو پروژه‌های ملی محسوب می‌شود و استان در اجرای آن نقش قابل توجهی ندارد

با اجرای این خط ریلی قرار بود ایستگاه دهبکری در فاز نخست به طول ۲۷ کیلومتر تا درب بهشت احداث شود و درنهایت این خط ریلی در پنج ایستگاه دیگر به شهر جیرفت برسد و راه برای رسیدن به جاسک باز شود.

قرار داد منعقد شده با پیمانکار در فاز اول ۴۵ میلیارد تومان بود و البته هیچ گاه هم محقق نشد.

طول پروژه تا شهر جیرفت ۱۷۴ کیلومتر تعریف شده و انتظار می‌رفت در صورت تکمیل شدن این خط آهن در نهایت جیرفت از طریق خطوط ریلی به جاسک متصل شود و به این طریق این شهر به آب‌های تجاری جنوب کرمان دسترسی یابد.

اقدامی که هم اکنون از استان کرمان روی نمی‌دهد و مسافران کرمانی برای رسیدن به بندرعباس باید از مسیر بافق و استان یزد عبور کنند.

به گمان بسیاری از کارشناسان و تجار کرمانی احداث این خط آهن می‌تواند مسیری جدید و مقرون به صرفه برای توسعه صادرات و کاهش هزینه حمل و نقل محصولات صادراتی و وارداتی را پیش پای کشور قرار دهد.

مجری طرح در ابتدا شرکت ساخت و توسعه وزارت راه مشخص شد و گمان می‌رفت برای اجرای نهایی طرح بودجه‌ای معادل ۳ هزار میلیارد تومان نیاز باشد که عملاً تأمین آن به دولت واگذار شد.

یک ماه و هشت ماه انتظار برای هیچ

حالا بعد از یک سال و هشت ماه خبری از اجرای این طرح طلایی در حوزه حمل و نقل نیست!

در محل کلنگ زنی پروژه آجر هم روی آجر گذاشته نشده چه برسد به ریل و زیر سازی و اینکه چرا این رکود روی داده است؟ مسئولان باید پاسخگو باشند.

ایجاد اسکله محصولات کشاورزی کرمان در نزدیکی جاسک

روز گذشته بود که خبری از استانداری کرمان منتشر شد مبنی بر اینکه استاندار کرمان و استاندار هرمزگان در زمینه ایجاد یک اسکله صادرات محصولات کشاورزی استان کرمان در نزدیکی جاسک توافق کرده‌اند و همان زمان این فکر به ذهنم رسید که در صورت احداث این خط آهن عملاً زیر ساخت لازم برای دسترسی کشاورزان جنوب کرمان به بازارهای بین المللی و خروج از رکود موجود در بازار محصولات کشاورزی نیز مهیا می‌شود.

طبق گفته نماینده سابق مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی پروژه راه آهن جیرفت - بم در راستای توسعه حمل و نقل در جنوب کرمان و حل مشکلات موجود از جمله تلفات بالای سوانح جاده در بخش حمل و نقل مسافر و توسعه حمل و نقل در بخش بار به ویژه محصولات کشاورزی شکل گرفت.

ابهام در خصوص راه آهن جنوب - شمال

یحیی کمالی پور در این زمینه به مهر گفت: این پروژه ملی محسوب می‌شد و قرار بود دولت اعتبار مورد نیاز را تأمین کند که هنوز اتفاق خاصی در این زمینه انجام نشده است.

این پروژه ملی محسوب می‌شد و قرار بود دولت اعتبار مورد نیاز را تأمین کند که هنوز اتفاق خاصی در این زمینه انجام نشده است

وی همچنین تاکید کرد که این طرح هم مصوبه دارد و اعتبار ملی در این طرح وجود دارد.

اما پروژه‌ای که قرار بود بخش اصلی پروژه راه آهن شمال - جنوب با اتصال کرمان به جاسک باشد حالا مشخص نیست چه سرنوشتی دارد و چه زمانی به نتیجه خواهد رسید. این در حالیست که مردم جنوب کرمان به دلیل مشکلات زیر ساختی موجود در حمل و نقل بیش از هر زمان دیگری به احداث این خط ریلی نیاز دارند.

پیگیر حل مشکل پروژه هستیم

سراغ نماینده فعلی مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی می‌رویم، ذبیح الله اعظمی که با انرژی در راستای توسعه زیر ساخت‌های جنوب کرمان و رفع محرومیت تلاش می‌کند نیز از عدم اجرای این پروژه گلایه مند است.

وی می‌گوید: اگر بخواهیم جنوب کرمان توسعه یابد و محرومیت در این منطقه رفع شود نیاز به زیر ساخت داریم و حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از مطالبات همیشگی مردم جنوب کرمان در این راستا تأثیر گذار است.

وی با اشاره به فاصله اندک جنوب کرمان به آب‌های آزاد گفت: مسیر ریلی جیرفت - جاسک بعد از تکمیل مسیر جیرفت - بم می‌توان گره بزرگی در این منطقه باز کند.

مسیر ریلی جیرفت - جاسک بعد از تکمیل مسیر جیرفت - بم می‌توان گره بزرگی در این منطقه باز کند

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد می‌افزاید: متأسفانه برای اجرای این طرح هیچ اتفاقی عملیاتی انجام نشده و مسئولان مربوطه باید در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

وی گفت: این طرح ملی است و اعتبار تصویب شده هم باید از سوی دولت تأمین شود و باید مشخص شود چرا متولیان امر پیگیری لازم برای اجرای پروژه را انجام نداده‌اند.

از لابه لای صحبت‌های جسته و گریخته مسئولان اینگونه مشخص است که اجرای طرح با کمبود شدید اعتبار مواجه است و در حالی که فاز نخست طرح ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و مجموع طرح سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما برای سال ۹۹ هنوز اعتباری به پیمانکار داده نشده و پیش بینی می‌شود در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز این بودجه کمتر از دو میلیارد تومان باشد.

حالا سوال این است که چرا مسئولان استانی در قبال این فرصت سوزی و عدم اختصاص بودجه مورد نیاز سکوت کرده‌اند و هنوز گام نخست نیز در اجرای طرح برداشته نشده است؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبر مهر، تاریخ انتشار: 1 مرداد 1399، کد خبر:4980825،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین