پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۰۸۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر می‌گوید یک شرکت خصولتی بزرگ با اعمال فشار به وزارت صمت برای نپرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی تا ارز نیمایی، سود کلانی به جیب خواهد زد که منطق رقابت در بازار را از بین برده و با آسیب به صنعت تایر، موجب نگرانی تولیدکنندگان شده است.
شعار سال: مصطفی تنها اظهار کرد: ظاهرا یک شرکت بزرگ خصولتی مقدار زیادی تایر سنگین وارد کرده است و بر وزارت صنعت، معدن و تجارت فشاری اعمال می‌کند تا مابه‌التفاوت ارزی را نپردازد. در حقیقت این شرکت می‌خواهد مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی(۴۲۰۰ تومان) تا ارز نیمایی را پرداخت نکند. ضمن اینکه این شرکت می‌خواهد با همان تعرفه چهار صد واردات خود را داشته باشد و با همان نرخ ۴۲۰۰ تومان تعرفه را محاسبه کرده و مابه‌التفاوت را به وزارت صمت نپردازد.
 
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر تاکید کرد: این موضوع سبب نگرانی شدید صنعت تایر شده است؛ چراکه چنین اتفاقی به این معناست که رانتی به "یک واردکننده بسیار پرتوان از هر نظر" داده می‌شود. بنابراین علاوه بر این رانت ایجاد شده، بازار نیز بهم می‌ریزد. در حالی که نرخ متعارف تایر در بازار براساس نرخ ارز عمومی که تخصیص می‌یابد، مشخص می‌شود. اما اقدام این شرکت سود بزرگی نتیجه نپرداختن مابه‌التفاوت نرخ ارزها را برایش خواهد داشت که منطق رقابت را در بازار بهم خواهد ریخت.

وی در ادامه در رابطه با افزایش نرخ مجدد تایرها، اظهار کرد: از ابتدای امسال ارز پایه (ارز مصرفی مورد نیاز برای تهیه مواداولیه) از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تبدیل شد؛ با توجه به نرخ ارز نیمایی که درحال‌حاضر در حدود ۱۷ هزار تومان است، بنابراین مابه‌التفاوت نرخ ارز در نرخ تمام شده ما اثرگذار خواهد بود. ضمن اینکه نرخ مواداولیه داخلی افزایش داشته؛ چراکه تولیدکنندگان مواداولیه داخلی نیز از ارز نیمایی استفاده می‌کنند، فلذا به نسب قیمت‌ها را بالا برده‌اند.
 
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر افزود: علاوه براین باتوجه به تورم ایجاد شده در کشور و به طور مثال افزایش دستمزدها و سایر هزینه‌ها، همگی موجب شد تا فروش به قیمت‌های سابق صرفه اقتصادی نداشته باشد و تولیدکننده را متحمل ضرر و زیان کند. با توجه به اینکه افزایش علی‌الحساب ۳۰ درصدی نرخ تایر، پوشاننده هزینه‌های تولید نبود و در نقطه زیان قرار گرفته بودیم، بنابراین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش ۲۵ درصدی قیمت‌ها موافقت کرده است.
 
تنها تصریح کرد: اما در نحوه محاسبه و اعمال این افزایش نرخ مجدد، میان شرکت‌های تولیدکننده تایر اختلاف نظر وجود دارد؛ لذا هنوز این افزایش نرخ ابلاغ و تصویب نشده است. موضوع همچنان در حال چانه‌زنی، مذاکره، تبادل اطلاعات و ارائه مستندات و کارشناسی کار است. باتوجه به اینکه باید سایت به سایت این افزایش نرخ اعمال شود و مشخص شود که قیمت‌ها براساس حلقه یا کیلو باشد، چه هزینه‌هایی را قبول می‌کنند و چه هزنیه‌هایی را قبول نمی‌کنند و... اختلاف نظرهایی وجود دارد.
 
این مقام صنفی در رابطه با فروش اینترنتی تایرها، گفت: تا آنجایی که اطلاع داریم، دو شرکت تولید و عرضه‌کننده تایر همچنان فروش به صورت اینترنتی و به نرخ دولتی را به صورت روزانه دارند.
 
حدود یک ماه پیش بود که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مجوز افزایش ۳۰ درصدی نرخ انواع تایر را به شرکت‌های تولیدکننده ابلاغ کرد. از آنجایی که طرح افزایش۳۰ درصدی نرخ لاستیک به صورت علی‌الحساب در جلسه ستاد تنظیم بازار مطرح شد، تولیدکنندگان تایر با ارائه مستندات خود درخواست افزایش نرخ را داشتند. اکنون پس از گذشت یکماه گویا این افزایش نرخ بیشتر لحاظ شده است.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  پایگاه خبری گسترش نیوز   ،تاریخ انتشار:  7  مرداد 1399،کدخبر: 112965  ،www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
0
0
کلا تو کشور ما همه چیز در حال گرونتر شدنه .تایر که دیگه جای خود داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین