پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۱۲۲
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۷
دونالد ترامپ اخیرا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز»، شکست خود در انتخابات ریاست‌‌جمهوری ۲۰۲۰ این کشور را پیش‌بینی کرده بود و به این شبکه خبری آمریکایی گفت که «جو بایدن» احتمالا رییس‌جمهوری شما خواهد بود.  

شعار سال:

پیشتازی بایدن
۹۸روز مانده به انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا ۲۰۲۰، نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تا دیروز، سه‌شنبه ۲۸ ژوئیه، «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات پیروز انتخابات رییس‌جمهوری آمریکا، 9.3 درصد از دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته است. بر اساس گزارش موسسه نظرسنجی ریل کلیر پولیتیکس (RealClearPolitics)؛ 6/50 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که از جو بایدن حمایت می‌کنند و در مقابل 3/41 درصد از دونالد ترامپ اعلام حمایت کرده‌اند. رسانه‌های معتبر آمریکا هم در نظرسنجی‌های جداگانه از پیشتازی جو بایدن نسبت به دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا ۲۰۲۰ خبر می‌دهند.
 
ترامپ: وضعیت من در نظرسنجی‌ها عالی است
با توجه به نتایج نظرسنجی‌های معتبر آمریکا که جو بایدن را پیشتاز انتخابات می‌دانند، اما دونالد ترامپ در ادعا‌هایی خود را پیشتاز انتخابات در نظرسنجی‌ها معرفی کرد. رییس‌جمهوری آمریکا همچنین با حمله به رسانه این کشور افزود:‌ «ما اخبار جعلی داریم، وقتی به اینگونه اخبار و نظرسنجی‌ها نگاه می‌کنیم، وضعیت بسیار وحشتناک است، ولی چهار سال پیش هم همینطور بود، من در همه جا‌ داشتم می‌باختم، در همه ایالت‌هایی که طبق نظرسنجی‌ها من بازنده بودم اما در نهایت پیروز شدم.»
این اظهارات دونالد ترامپ در حالی مطرح می‌‌شود که وی اخیرا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز»، شکست خود در انتخابات ریاست‌‌جمهوری ۲۰۲۰ این کشور را پیش‌بینی کرده بود و به این شبکه خبری آمریکایی گفت که «جو بایدن» احتمالا رییس‌جمهوری شما خواهد بود.
 
نارضایتی جهانی از آمریکا در دوران ترامپ
براساس آمار نه‌ فقط محبوبیت دونالد ترامپ در آمریکا بلکه در کل جهان نیز کاهش یافته است؛ چنانکه گزارش جدید موسسه افکارسنجی گالوپ نیز نشان می‌‌دهد محبوبیت جهانی آمریکا در دوران ریاست‌‌جمهوری دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری این کشور نسبت به دوران ریاست‌‌جمهوری جورج بوش پسر و باراک اوباما کاهش یافته است. بنا بر نظرسنجی‌‌‌های موسسه گالوپ، میزان رضایت از عملکرد آمریکا در صحنه جهانی در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۳ درصد بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۷ که اولین سال ریاست‌‌جمهوری دونالد ترامپ محسوب می‌‌شد ۳۰ درصد بود. موسسه گالوپ در نظرسنجی‌‌‌های خود محبوبیت جهانی کشورهای مختلف را در میان مردم ۱۳۵ کشور جهان سنجیده است. میزان رضایت از عملکرد ایالات متحده در صحنه جهانی در سال ۲۰۰۸ که آخرین سال ریاست‌‌جمهوری جورج بوش پسر بود، به ۳۴ درصد کاهش یافته بود؛ رقمی که از محبوبیت جهانی آمریکا در هر سه سال ریاست‌‌جمهوری دونالد ترامپ بیشتر است. محبوبیت جهانی آمریکا در کشورهای اروپایی از میانگین محبوبیت این کشور در سطح جهان کمتر است. نظرسنجی‌‌‌های گالوپ نشان می‌‌دهد که در سال ۲۰۱۹ به طور میانگین فقط ۲۴ درصد اروپایی‌ها از نقش‌آفرینی آمریکا در صحنه جهانی راضی بودند. در مقابل
 ۶۱ درصد اروپایی‌ها از عملکرد آمریکا ناراضی بوده‌اند.
 
آلمان؛ محبوب‌‌ترین کشور در صحنه جهانی
بنا بر نظرسنجی‌‌‌های موسسه گالوپ، آلمان در سال ۲۰۱۹ برای سومین سال پیاپی محبوب‌‌ترین قدرت جهانی در میان ساکنان کشورهای مختلف بوده است. در گزارش این موسسه افکارسنجی آمده است که به طور میانگین ۴۴ درصد مردم جهان در سال ۲۰۱۹ از عملکرد آلمان در صحنه جهانی راضی بوده‌اند. این رقم نسبت به سال پیش از آن 5 درصد افزایش یافته است.
آمریکا پس از آلمان در جایگاه دوم محبوب‌‌ترین قدرت جهانی 
قرار گرفته است، در حالی که به طور میانگین ۳۳ درصد مردم جهان از عملکرد ایالات متحده در صحنه جهانی ابراز رضایت کرده‌اند و چین و روسیه با فاصله اندکی در جایگاه‌‌‌های سوم و چهارم قرار دارند. در نظرسنجی‌‌‌های گالوپ از مردم جهان به طور میانگین ۳۲ و ۳۰ درصد پاسخ‌دهندگان از عملکرد چین و روسیه در صحنه جهانی ابراز رضایت کرده‌اند.
 
چین به‌جای آمریکا
همچنین طبق نتایج نظرسنجی موسسه «یوگوو» در بریتانیا که روز سه‌شنبه، ۱۴ ژوئیه منتشر شد، حدود ۴۲ درصد آلمانی‌ها احساس می‌‌کنند ایالات متحده احتمالاً در چند دهه آینده جایگاه خود به عنوان قدرت پیشرو در جهان را از دست خواهد داد و چین جایگزین این کشور می‌‌شود. فقط ۱۴درصد معتقد بودند که ایالات متحده برتری خود را حفظ خواهد کرد.
 
سایه اعتراضات بر انتخابات
همچنین نزدیک به ۹۸ روز به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده و اعتراضات مردمی در شهر‌های مختلف این کشور تاثیر منفی بر موقعیت «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا گذاشته است. تظاهرات اعتراض‌آمیز گسترده در شهر‌های مختلف آمریکا نتیجه تبعیض‌ها علیه سیاه‌پوستان این کشور است و با گسترش جریان اپیدمی و همه‌گیری ویروس کرونا، سیاه‌پوستان آمریکا متوجه این واقعیت شده‌اند که بیشترین کمک‌ها و حمایت‌ها در این رابطه برای سفیدپوستان انجام می‌گیرد و سیاه‌پوستان از این کمک‌ها کمتر برخوردار هستند و این تبعیض‌ها خشم سیاه‌پوستان را برانگیخته است. از سوی دیگر، موارد متعددی از خشونت پلیس علیه معترضان شامل مشت و لگد زدن، استفاده از شلیک گاز اشک‌آور و اسپری فلفل و حتی راندن خودرو به سمت معترضان در اعتراضات اغلب مسالمت‌آمیز، منجر به افزایش اعتراضات شده است.
 
برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با دختر ۱۴ ساله
 فعالان شبکه‌های اجتماعی تصویری از تعرض نیرو‌های پلیس فدرال به دختر سفیدپوست جوان آمریکایی در بامداد دوشنبه در شهر پورتلند منتشر ‌کردند که زیر پای سربازان فریاد می‌کشید: «نمی‌توانم نفس بکشم». تصاویر منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد چند افسر پلیس آمریکا با خشونت به سوی یک دختر ۱۴ ساله حمله‌ور شده‌ و او را روی زمین می‌اندازند؛ همچنین دوربین‌های خبری نیز در حال ضبط این تصاویر بودند.
 
26 میلیون گرسنه و 32 میلیون بیکار
همه‌گیری کرونا و اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا اقتصاد این کشور را با بحران عمیقی روبه‌رو کرده و بیکاری میلیون‌ها نفر را به دنبال داشته است. جدیدترین گزارش‌ها در آمریکا نشان می‌دهد با افزایش شمار مبتلایان به بیماری کرونا در آمریکا، میزان تقاضا برای بهره‌مندی از مزایای بیکاری در آمریکا رو به افزایش گذاشته و پیش‌بینی شده است تا پایان ماه جاری میلادی حدود ۵۰ میلیون نفر در این کشور شغل خود را از دست بدهند. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، ۱۷ هفته است که در آمریکا هر هفته بیش از یک میلیون نفر به علت ویروس کرونا بیکار می‌شوند و در هفته گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کشور درخواست دریافت بیمه بیکاری ‌کرده‌اند. براساس گزارش وزارت کار آمریکا، نزدیک به 4/17 میلیون کارگر در این کشور درخواست دریافت بیمه بیکاری داشته و علاوه بر این بیش از 3/14 میلیون نفر دیگر نیز درخواست دریافت بیمه بیکاری کرونا از دولت آمریکا کرده‌اند. طبق آمار‌های کنونی وزارت کار آمریکا، مجموع بیکاران کنونی این کشور به ۳۲ میلیون نفر رسیده است. رییس مجلس نمایندگان آمریکا هم گفته است: در حال حاضر، میلیون‌ها کودک در این کشور گرسنه‌اند و بسیاری از خانواده‌ها قادر به پرداخت اجاره‌بهای خانه‌های استیجاری خود نیستند. پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد یک تحقیق جدید نشان می‌دهد در بحبوحه بحران کرونا، ۲۶ میلیون آمریکایی غذای کافی برای خوردن ندارند.
 
انتخاباتی با نتیجه غیرقابل‌پیش‌بینی
گسترش جریان اپیدمی و همه‌گیری ویروس کرونا و همچنین تبعیض‌های دولت ترامپ بر ضدسیاه‌پوستان خشم مردم آمریکا را برانگیخته و این امر باعث خوشحالی در اردوگاه جو بایدن شده است. جو بایدن توانسته است از ناتوانی ترامپ در مهار کرونا بهره‌برداری کند و از اعتراضات مردم به شیوه مدیریت ترامپ نیز سود ببرد اما جو بایدن رقیب اصلی ترامپ هم ضعف‌های فراوانی دارد. وی حتی از تعیین دستیار اول و در واقع معاون خود در راه حضور در انتخابات آبان‌ماه عاجز نشان می‌دهد و هر روز خبر از انصراف یکی از افراد مورد نظر وی برای احراز این سمت شنیده می‌شود.
تجربه انتخابات سال ۲۰۱۶ باعث شده که رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی در بیان اظهارنظر‌های خود به شدت محتاط باشند زیرا در آن زمان تا روز‌های آخر رقابت‌های انتخاباتی کمتر نظرسنجی و تحلیلی می‌توانست پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون را پیش‌بینی کند. به همین دلیل اگرچه کارشناسان و رسانه‌ها اختلاف ترامپ با بایدن را در نظرسنجی‌ها زیاد می‌دانند، اما راه گریزی را برای خود باز می‌گذارند و وقوع هر اتفاقی را تا انتخابات محتمل بیان می‌کنند. مهم‌ترین دلیل افراد آشنا به عرصه سیاست و اجتماعی آمریکا آن است که بایدن از پایگاه انتخاباتی استواری برخوردار نیست و بسیاری از رای‌دهندگان با توجه به وضعیت کنونی آمریکا به مخالف ترامپ تبدیل شده‌اند.
در ایالات متحده حامیان قطعی رییس‌جمهوری کنونی حداقل ۴۰ درصد ارزیابی می‌شوند. این رای‌دهندگان به شدت به وی وفادار هستند و به برنامه و خود ترامپ اعتماد کامل دارند. این افراد با برنامه‌هایی همچون ساخت دیوار مرزی و قوانین مهاجرتی موافقند و کاهش بودجه پلیس را قبول ندارند و پشتیبان کاهش مالیات و تقویت قدرت نظامی کاخ سفید هستند. جو بایدن اما واجد چنین پایگاه محکمی نیست و اگرچه امروزه از حمایت خوبی در میان آمریکایی‌ها برخوردار است، اما توانایی صددرصدی برای بسیج رای‌دهندگان به‌منظور رای دادن به خود در سوم نوامبر ندارد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود روند‌های انتخاب رای‌دهندگان تا 97 روز آینده متغیر باشد.

 

شعار سال،‌ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو، به تاریخ: ۸ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر: ۴۰۰۷۸، www.sobhe-no.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین