پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۳۵۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۳
گران‌ترین بررسی بر روی توالی ژنتیکی ویروس کرونا که در دانشگاه بولونیا در ایتالیا انجام شده، نشان می‌دهد این ویروس، شش گونه دارد.
شعار سال: ویروس سارس کووید ۲ که همه گیری جهانی کووید ۱۹ را سبب شده، شش گونه دارد.
با وجود جهش‌های ژنتیکی در این ویروس، تنوع آن، اندک است و این، خبری خوب برای محققانی است که برای ساختن واکسن تلاش می‌کنند.
محققان ایتالیایی بر اساس پرهزینه‌ترین مطالعه بر روی ویروس، نتایج خوبی از رمز گشایی آن به دست آورده اند.
محققان با بررسی ۴۸ هزار و ۶۳۵ ژنوم کرونا ویروس، که توسط خودشان یا دیگر محققان در سراسر جهان، جدا شده بود تحلیلی کامل بر روی ژنوم ویروس انجام دادند که نتایج این بررسی در نشریه پیشتازان میکروب شناسی منتشر شده است.
احتمالا این مطالعه آغازی است بر یافتن نقشه گسترش و جهش‌های ویروس در همه قاره‌های جهان.
نتایج اولیه مطالعه، امیدوار کننده بود: کرونا ویروس، تنوع اندکی دارد، تقریبا هفت نوع ژن برای هر نمونه؛ در حالی که به عنوان مثال ویروس آنفلوانزا، دو برابر کرونا تنوع ژنتیکی دارد.
دکتر فدریکو گیورگی و همکارانش می‌گویند تحقیقات نشان می‌دهد ویروس کرونا تغییرات تکاملی اندکی دارد و معنی این جمله آن است که واکسن‌هایی که در راهند، بر روی همه گونه‌های ویروس، موثر خواهند بود.
اکنون شش گونه ویروس شناسایی شده اند؛ نوع اصلی آن گونه ال L strain نام دارد و در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین ظاهر شد؛ نخستین گونه جهش یافته آن که گونه اس S strain نام دارد در ابتدای ۲۰۲۰ پدیدار شد در حالی از اواسط ژانویه ۲۰۲۰ گونه‌های وی و جی V and G strains ظهور کرده اند؛ گونه جی، فراگیرترین گونه ویروس بوده است و خود این گونه، در پایان فوریه ۲۰۲۰ به دو گونه جدید به نام‌های GR و GH جهش یافت.
دکتر گیورگی می‌گوید: گونه جی و گونه‌های وابسته به آن یعنی جی آر و جی اچ، گسترده‌ترین گونه‌ها هستند و ما موفق شده ایم ۷۴ درصد ژن‌های آن‌ها را رمز گشایی کنیم؛ این ژن ها، چهار تنوع دارند که دو تای آن‌ها قدرت تغییر توالی پلیمراز‌های آر ان‌ای و پروتئین نیزه‌ای ویروس را دارند؛ این ویژگی، احتمالا گسترش جهانی این گونه از ویروس را سبب می‌شود؛ اگر نقشه پراکندگی کرونا را بررسی کنیم می‌بینیم که گونه‌های جی و جی آر، بیشترین فراوانی را در اروپا و ایتالیا دارند؛ بر اساس اطلاعات در دسترس ما، گونه جی اچ، در ایتالیا وجود ندارد در حالی که در فرانسه و آلمان به فراوانی یافت می‌شود؛ در آمریکای شمالی، شایع‌ترین گونه ویروس، جی اچ است در حالی که در آمریکای جنوبی، ما گونه جی آر را بسیار زیاد یافته ایم؛ در آسیا که ویروس گونه ال نخستین بار در ووهان چین ظهور کرده، گونه‌های جی، جی اچ و جی آر شایع‌ترین‌ها هستند؛ این گونه‌ها فقط در ابتدای ماه مارس در آسیا ظهور کردند و یک ماه بعد در اروپا گسترده شدند.
در سطح جهانی، گونه‌های جی، جی اچ و جی آر به طور مرتب در حال افزایش اند و گونه اس را می‌توان در برخی مناطق محدود در آمریکا و اسپانیا مشاهده کرد؛ گونه‌های ال و وی، به تدریج در حال ناپدید شدن اند.
علاوه بر این شش گونه ویروس، محققان برخی انواع ژنتیکی دیگر از ویروس را یافته اند که گونه‌های نگران کننده‌ای نیستند.
دکتر گیورگی تایید کرد که انواع نادر این ویروس، کمتر از یک درصد موارد آن را شامل می‌شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار: 14 مرداد 1399، کد خبر: 2783314،  www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
0
0
اااااا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
0
0
چی بیماری باملاسی هستش این کویید 19
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین