پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۹۴۲۳۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
هوشنگ عدیلی، بنیانگذار صنعت تبلیغات نوین در اصفهان و فعال عرصۀ سینما، موسیقی و نشر، روز گذشته بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان بدرود حیات گفت.
شعار سال :  امیرعلا عدیلی با اعلام این خبرگفت: پدرم از سن ده‌سالگی فعالیت هنری خود را در تئاتر سپاهان در کنار هنرمندانی، چون رجایی، وحدت، اتراک، ارحام صدر و... آغاز کرد. فعالیت سینمایی او نیز از گیشه و آپارتخانه آغاز شد و سپس به مدیریت سینما‌هایی مثل ایران، خورشید، سعدی و ... رسید.

وی ادامه داد: در همین اوان، او تهیه‌کنندگی، کارگردانی، ساخت و پخش فیلم آگهی داستانی را نیز در رادیو، سینما و تلویزیون شروع کرد و این فیلم‌ها در کانون آگهی هنر (تأسیس ۱۳۳۶) که اولین مؤسسه تولید فیلم‌های سینمایی در اصفهان با صاحب‌امتیازی او بود تولید شد و با همکاری شرکت‌هایی همچون پخشیران و تبلی فیلم در سراسر ایران ادامه پیدا کرد.

عدیلی تصریح کرد: در دهه‌های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ فیلم آگهی به دلیل نوع فیلم‌نامه و بازی هنرپیشگان مطرح جذابیت خاصی برای مخاطبان داشت. صد‌ها حلقه فیلم در این زمینه تولید و در استودیو صدابرداری شخصی صداگذاری و جهت پخش در سینما آماده شد که بیش از صد حلقه ۳۵ میلی‌متری از آن در آرشیو شخصی پدرم موجود است.

فرزند مرحوم عدیلی با اشاره به دیگر فعالیت‌های هوشنگ عدیلی گفت: تولید و بازی در چندین فیلم فارسی با همکاری سردار ساکر، فیلم‌ساز هندی در دهه ۳۰ و ۴۰، همکاری و نقش مکمل هنرمندان قدیمی، چون تقی ظهوری، آرمان، سعید راد و ارحام صدر در فیلم اکبر دیلماج، همچنین نقش‌آفرینی و تهیه فیلم‌هایی همچون جای امن، مرد شب و ... را نیز می‌توان به کارنامه هنری مرحوم عدیلی افزود.

وی دربارۀ فعالیت این هنرمند درگذشته در زمینۀ موسیقی یادآور شد: مرحوم پدرم فعالیت موسیقی را با رادیو در زمینه خوانندگی، نوازندگی و آهنگسازی شروع کرد، با تأسیس آموزشگاه موسیقی در پاساژ همایون چهارباغ ادامه داد و ده‌ها کنسرت را نیز در سراسر کشور اجرا کرد. ایشان در زمینه صنعت چاپ و تبلیغات نیز فعالیت چشمگیری داشت به‌طوری‌که می‌توان او را بنیان‌گذار صنعت تبلیغات نوین در اصفهان دانست.

عدیلی خاطرنشان کرد: پدرم سال ۱۳۵۷ به دلیل تصادف و شکستگی استخوان‌ها از ۹ قسمت، دو سال را در بیمارستان گذراند و پس از طی دوران نقاهت، مشکلات جدی حرکتی پیدا کرد با این‌حال فعالیت خود را به‌صورت مشاوره در امور هنری از سر گرفت تا اینکه در سال ۷۰ گروه مشاور طراحان با نوآوری جهت تولید فیلم‌های کوتاه به‌صورت دیجیتال و سه‌بعدی راه‌اندازی کرد.

وی افزود: این اقدام در آن زمان نوآورانه بود و تا همکاری جلوه‌های ویژه سینمای بالیوود (هندوستان) پیش رفت، اما این اواخر به دلیل کهولت سن، ایشان صرفاً به‌عنوان مشاور نشر در انتشارات طراحان هنر و انتشارات چهار حوض فعالیت می‌کرد و روز گذشته (سه‌شنبه_۲۱ مردادماه) پس از تحمل یک دوره بیماری سخت، در بیمارستان به ویروس کرونا مبتلا شد و جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:۲۴مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: isna.ir_ ۹۹۰۵۲۲۱۶۲۶۱
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین