پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۵۴
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹
روزنامه گلشن مهر - لطیف ایزدی: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ، انتظار بر این بود که افزایش مشارکت اقوام در سطوح مدیریتی مختلف ملی – استانی و شهرستانی را بیشتر شاهد باشیم، اگرچه اقداماتی مثبت از جمله انتصاب چهار فرماندار ترکمن در استان گلستان تحقق یافت که امیدوارکننده بود ولی فی الواقع این همه ظرفیت ها نبود و پاسخگوی همه مطالبات مردم ترکمن نیست.
شعارسال: در استان گلستان برخلاف مناطق دیگر روند بکارگیری اقوام در مدیریت ها به حداقل می رسد و این مسئله نقطه منفی به عملکرد دولت تدبیر و امید است. در این خصوص به سراغ تنی چند از شخصیت های ترکمن رفتیم تا نظر و دیدگاه آنها را جویا شویم . خواستیم تا تحلیل خود را نسبت به این مسئله مهم ارائه دهند که چرا نخبگان و شایستگان اقوام در پست های استانی و شهرستانی به کار گرفته نمی شوند؟ و یا حضورشان در مدیریت ها کمترین است؟ یا اینکه به بهانه های مختلف حذف می شوند؟ به راستی چه مشکلی در این خصوص وجود دارد که علیرغم نگاه مثبت ملی در استان از مشارکت اقوام در مدیریت ها حداقلی است ؟

امان محمد خوجملی تحلیلگر اصلاح طلب ترکمن در این باره گفت : به نظر من دولت روحانی، اصلاح طلب نیست که ما آن انتظاری که از دولت خاتمی داشتیم از ایشان هم داشته باشیم. البته تفکر دولت روحانی در بیشتر زمینه ها به اصلاح طلبان نزدیک است و ترکمنها هم به خاطر آن به ایشان رای دادند. وی افزود: اما چرا دولت روحانی وعده های انتخاباتی و قومی خود را بصورت کامل نمی تواند محقق بکند بخاطر این است که اولاً هیچ دولتی نمی تواند وعده های خود را صد در صد به اجرا در آورد و دوماً دولت روحانی هوای مخالفان خود یعنی اصولگرایان و نمایندگان مجلس را هم دارد؛ تا با تحقق قسمتی از خواسته های آنها در رده های پایین تر از کار شکنی و بحران آفرینی آنها جلو گیری کند. و به این ترتیب اولویت اصلی دولت روحانی که حل مشکل هسته ای و کنترل تورم است آسیب نبیند و در ضمن بیشتر نمایندگان استان هم اصولگرا و غیر ترکمن هستند به جز یک نفر، و این هم در عدم استفاده از نیروهای نخبه ی ترکمن در پستهای محلی مؤثر است.

آنا محمد بیات فعال سیاسی گنبدی نیر در این باره گفت: در استان گلستان ترکمن و فارس اکثریت هستند و طبیعی است که در احراز پست ها و مسئولیت ها بیشترین سهم را داشته باشند در حالیکه در مورد ترکمنها اینگونه نیستند . منطقه ما از امنیت بالایی برخوردار است . ترکمنها مردمانی خونگرم هستند و تعامل خوبی با دولتمردان دارند . متاسفانه در انتصابات به حق ما اجحاف می شود . البته بخشی از تقصیر از خودمان است و بخش عمده ای نیز به مسئولین بر می گردد. ا ین خبرنگار گنبدی افزود: هر جریان برادری اش را نسبت به ما ترکمنها ثابت کند ما هم با او هستیم و منطقی نیز این است که باید با او همراه باشیم. من نمی گویم 40 درصد مدیران استان را از ما ترکمنها بگذارند ولی این خواسته و مطالبه به حق ماست که مشارکت ما در مدیریت ها باید روند منطقی و عادلانه داشته باشد. نه اینکه تبعیض آمیز باشد و فقط برای خالی نبودن عریضه باشد. قول های روحانی را در خصوص اهل سنت و اقوام را نباید فراموش کنیم. البته عامه مردم به روحانی اعتقاد دارند و از سیاست خارجی او حمایت می کنند. بیات با انتقاد از عملکرد استاندارگلستان گفت : به نظرم دکتر صادقلو فکر میکند که خودش به این منصب دست یافته است درحالیکه ترکمنها نیز از وی به شدت حمایت کردند ولی درعمل انتظارات ما تحقق نیافته است . خدای نکرده به جایی نرسیم که این نگاه در ما بوجود آید و بگوییم در باره استاندار اشتباه کردیم ای کاش مجیدی می آمد. او به عنوان نماینده عالی دولت در استان موظف است که به همه نگاه منصفانه ای داشته باشد در مدیریت های استانی، ظرفیت بالای ترکمنها را درنظر داشته باشد و حق و حقوق ما را بدهد. وی گفت : آقای صادقلو به همه مناطق استان نگاه عادلانه و توسعه مدار داشته باشد.. در حالیکه ترکمنها 70 درصد جمعیت شهرستان را تشکیل می دهند کمتر از تعداد انگشتان یک دست در گنبد مدیر منصوب شده دارند . آیا این انصاف است؟ هدف از بیان این بی عدالتی، دامن زدن به قومیت ها نیست بلکه یکسری واقعیت ها را باید گفت . در گنبد در زمان احمدی نژاد با توجه به اینکه به وی رای هم نداده بودیم ولی چند مدیر ترکمن داشتیم . دولت روحانی در گنبد از احمدی نژاد هم عقب افتاده است . در صورتی که ما از دولت سابق انتظار نداشتیم اما ازاین دولت انتظار داریم . وی افزود: از 40- 50 مدیر کل در استان وافعا چند نفر ترکمن و یا از اقوام دیگر هستند؟ استاندار چرا کاری نمی کند.

رشید نافعی فعال سیاسی ترکمن اظهار داشت : حقیقتا عدم به کارگیری مدیران از اقوام از سوی استانداری گلستان برایم سئوال برانگیز است چون خود استاندار و نماینده ولی فقیه در استان در صحبت های شان به احقاق حقوق حقه اقوام و ترکمنها تاکید دارند ولی در عمل چرا اتفاق نمی افتد نمی دانم . این مسئله نیاز به کنکاش و واکاوی بیشتر دارد. وی افزود به نظر من دلیل عمده اش این است با توجه به اینکه در انتخاب مدیران شایسته سالاری و ضوابط اهمیت کمتری داده می شود نخبگان اقوام در این زمینه طبعا کم می آورند دو دیگر اینکه رسوبات مانده از دولت های قبل به ویژه اصولگرایان در زمینه نوع نگاه اقوام نگاه تنگ نظرانه ای را در وصف موجود حاکم نموده است و تا ریشه کن شدن این نوع نگاه کار بیشتری لازم دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اولکامیز، تاریخ انتشار: 16 خرداد 1394، کدخبر: 10610، www.ulkamiz.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین