پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۶۱۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
در هفته جاری و همزمان با مشخص شدن جزئیات طرح پیشنهادی دولت برای گشایش اقتصادی (پیش فروش نفت با استفاده از اوراق سلف موازی)، بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در توئیتر نسبت به این موضوع واکنش دادند.
شعار سال: بر اساس طرح دولت قرار است ۲۲۰ میلیون بشکه نفت در بورس انرژی پیش فروش شود و خریداران، اوراق سلف موازی نفتی دریافت کنند. البته دولت بازخرید این اوراق را در سررسید یعنی ۲ سال بعد را تضمین کرده و موظف است با توجه به قیمت روز نفت و دلار، این اوراق را از دارندگان آن‌ها خریداری کند.. با توجه به میزان پیش فروش فروش نفت و همچنین احتمال فراوان افزایش قیمت نفت و دلار در ۲ سال آینده، پیش بینی می‌شود رقم این بدهی قابل توجه باشد.

در ادامه این گزارش نگاهی به واکنش نمایندگان مجلس در توئیتر نسبت به این طرح پیشنهادی دولت می‌اندازیم:



مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره این طرح در صفحه شخصی خود نوشت: «گشایشی که روحانی به آن اشاره کرده است، یک آینده فروشی تمام و کمال است؛ او می‌خواهد نفت را به مردم پیش فروش کند تا هزینه‌های دولت را تامین کند، تسویه حساب با مردم هم به عهده دولت بعدی است».

سید ناصر موسوی لارگانی عضو هیات رئیسه مجلس نیز با تاکید بر اینکه وعده گشایش اقتصادی با پیش فروش نفت تنها گشایش برای دولت روحانی است و هزینه اش برای کشور، مردم و دولت بعدی است، نوشت: «ضمن اینکه با آشکار شدن توخالی بودن طبل، وعده {گشایش اقتصادی} به سرعت به ضد خود تبدیل شده و باعث گرانی بیشتر ارز، طلا، کالا و خدمات خواهد شد».

مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر ضرورت بررسی طرح پیشنهادی دولت برای گشایش اقتصادی در مجلس به جای شورای هماهنگی اقتصادی نوشت: «ثانیا دستبرد به جیب آیندگان گشایش نیست بلکه خلق بدهی مضاعف است. ثالثا این طرح نرخ بسیار بالای ارز را تجویز میکند که نهایتا بضرر اقتصاد کشورست».

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش مجلس هم با تاکید بر اینکه پیش فروش ۲۲۰ میلیون بشکه نفت به داخل منجر به حل مشکلات مردم نخواهد شد، نوشت: «مجلس اجازه نخواهد داد دولت کوتاه مدت، آینده مردم را پیش فروش کند».

نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم در قالب ۳ توئیت جداگانه به نقد طرح پیشنهادی دولت برای گشایش اقتصادی پرداخت. پژمانفر در توئیت اولش با تاکید بر اینکه طرح دولت روحانی برای گشایش اقتصادی منجر به ایجاد بحران بدهی و در تنگنا قرار گرفتن دولت بعدی می‌شود، نوشت: «این طرح با آینده فروشی، موجب تضعیف امنیت ملی در دولت بعدی شده و بستر شکل گیری اتفاقات آبان ماه‌های بعدی خواهد بود. از چاله به چاه نیفتیم».

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در توئیت دیگری با اشاره به اینکه طرح پیشنهادی دولت برای گشایش اقتصادی بدون توجه به اصلاح ساختار بودجه تهیه شده است، نوشت: «تصویب این طرح یعنی خروج از چاله کسری بودجه و افتادن به چاه بحران بدهی. دولت مجبور است به منظور تسویه این اوراق از بانک مرکزی استقراض نماید. باید منتظر ابرتورم و ونزوئلایی شدن کشور بود».

پژمانفر در توئیت سوم خودش با اشاره به اینکه طرح گشایش اقتصادی درمانی موقت برای دولت روحانی است، نوشت: «نتیجه‌ی دست بردن در جیب آیندگان و ایجاد بدهی نفتی-دلاری چیزی جز یک بحران به مراتب بزرگتر از آبان ۹۸ نخواهد بود. بهتر است دولت در سال آخر خود به نظر کارشناسان اقتصادی توجه کند. از چاله به چاه نیفتیم».

همچنین الیاس نادران عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتشار سلسله توئیتی ضمن تاکید بر اینکه انتشار اوراق سلف نفتی بیشتر به فاجعه شبیه است تا گشایش اقتصادی، نوشت: «این شیوه، اتکاء بودجه به نفت را تشدید و میخی بر تابوت اصلاح ساختار بودجه کشورست و بهم ریختگی بازار‌های مالی را بهمراه خواهد شد».

سید نظام الدین موسوی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم با تاکید بر اینکه فروش اوراق سلف نفتی قطعا اسمش گشایش اقتصادی نیست، نوشت: «جبران کسری بودجه دولت فعلی با بدهکار کردن بدون برنامه دولت آینده هم حقیقتا اسمش "تدبیر" نیست».
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت حوادث 24 ، تاریخ انتشار: 24 مرداد 1399 ، کدخبر: ۶۶۶۴۴۶ ، www.ghatreh.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین