پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۸۱۲
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
ستاد مناسب سازی نه تنها نتوانسته معابر زیادی را برای معلولان مناسب سازی کند، حتی از مناسب سازی ورودی صحن شورای شهر هم بازمانده است.
شعار سال :  از زمانی که پیروز حناچی شهردار تهران شد، شعار «تهران، شهری برای همه» را سرلوحه کاری خود قرار داد.

در تفسیر این شعار گفته شد که وقتی می‌گوییم تهران شهری برای همه، یعنی همه اقشار اعم از زنان، مردان، کودکان، سالمندان و معلولان بتوانند به راحتی از فضا‌های شهری استفاده کنند.مثلا یک معلول که سوار ویلچر است هنگام مراجعه به ساختمان‌های اداری و عمومی بتواند با استفاده از رمپ به داخل ساختمان منتقل شود، یا هنگامی در حال عبور از پیاده رو است، مانعی بر سر راه او وجود نداشته باشد.

این شعار با استقبال اعضای شورای شهر هم روبرو شد و زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر به عنوان رئیس ستاد مناسب سازی معابر تهران انتخاب شد. اما حضور او تا چه حد توانسته به مناسب سازی ساختمان‌ها و معابر شهری برای معلولان بیانجامد.

برای بررسی موضوع از صحن شورای شهر آغاز می‌کنیم که در دسترس‌ترین و نزدیک‌ترین مورد برای مناسب سازی است.

رعایت نشدن مناسب سازی در ساختمان شورای شهر

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران چند ماه پیش در طی تذکری در جلسه شورا با گلایه مندی از وضعیت مناسب سازی در ساحتمان شورای شهر، گفت: در خصوص ستاد مناسب‌سازی هنوز کار‌های اولیه هم انجام نشده، مسیر ساختمان شورای شهر برای معلولان و توان‌یابان مناسب نیست.

وی ادامه داد: وقتی ما متولی مناسب سازی فضا برای رفت و آمد این گروه‌ها هستیم، باید این امر را در ساختمان‌های خودمان رعایت کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: این ستاد در دوره قبل شورا که آقایان صابری و شاکری عضو آن بودند و هر دو از جامعه معلولان بودند، بسیار فعال‌تر و پیگیرتر بود و لذا خواسته ما این است ستاد مناسب سازی فعال‌تر از قبل عمل کند و شروعش هم از خود شورا باشد.

جای خالی مناسب سازی از ساختمان شورای شهر تا معابر

همچنین مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در تذکری که اول تیر ماه در شورای شهر ایراد کرد، خواستار مناسب سازی ساختمان شورای شهر برای معلولان شد.

او اظهار کرد: با عنایت به لزوم فراهم کردن دسترسی و تردد آسان معلولین به ساختمان شورا و ملاقات این عزیزان با نمایندگان در شورا که متاسفانه تا پیش از این کمتر مورد توجه قرار گرفته، به شهرداری تهران درباره توجه به ارتقاء دسترس پذیری و مناسب سازی فضای ساختمان شورای اسلامی شهر تهران برای حضور و مراجعه بدون دغدغه معلولین عزیز تذکر می‌دهم.

مناسب سازی در سطح تهران رضایت بخش نیست

عضو دیگر شورا شهر وضعیت مناسب سازی معابر در شهر تهران را مناسب نمی‌داند و می‌گوید تنها به صورت موردی شاهاد اقداماتی مناسب هستیم.

محمد جواد حق شناس عضو دیگر شورا شهر  وضعیت مناسب سازی معابر تهران را نامناسب دانسته و گفته بود: وضعیت معابر شهری در سطح تهران رضایت بخش نیست و من هم از آن ناراضی هستم، البته به صورت موردی شاهد هستیم که در برخی معابر مناسب سازی صورت گرفته است، اما این کار کلیت ندارد .مناسب سازی محدود به معلولان نشود.

اما زهرا نژاد بهرام نماینده شورای شهر در ستاد مناسب سازی در ۱۹ مرداد ۹۹ اظهاراتی کرده که گویی مشکل مناسب سازی معابر برای معلولان حل شده و از سایر گروه‌ها غفلت شده است.

عضو شورای شهر گفت: نباید مناسب‌سازی را تنها به معلولان و جانبازان محدود کنیم چراکه اگر این اتفاق بیفتد در واقع بقیه بخش‌ها اعم از سالمندان، کودکان، زنان باردار و مادرانی که کودکانی در آغوش دارند و یا کالسکه به دست دارند را نادیده گرفته‌ایم و به عبارتی دیگر مناسب‌سازی شاید ۵۰ درصد افراد شهر را در بر بگیرد.

او افزود: متأسفانه برخی تصور می‌کنند که اینگونه مصوبات مقوله‌ای فانتزی است و لذا مناسب سازی هم کاری فانتزی نیست، در حالیکه یک ضرورت است برای اینکه حق شهروندان به شهر را ارائه و حقشان را ضمانت کنیم.

ستاد مناسب سازی اخیرا در افتتاح گذر شهریار که با حضور بسیاری از مدیران شهری و اعضای شورای شهر افتتاح شد هم مناسب سازی را به طور کامل رعایت نکرده و همین موضوع صدای مشاور معاون شهرسازی شهردار در امور معلولان را هم در آورده است.

علی عین القضات مشاور معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در امور توان یابان چند روز پس از افتتاح این پیاده راه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به اعتقاد من هنوز پیاده راه شهریار به شکل کامل برای معلولان مناسب سازی نشده است و از کمبود‌های معبر می‌توان به نبود رمپ ویژه معلولان در ابتدای معبر، نبود سرویس بهداشتی معلولان، مناسب سازی نشدن فضای سبز مقابل تالار وحدت اشاره کنم.

با وجود شعار زیبای مدیریت شهری مبنی بر تهران شهری برای همه و باقی ماندن کمتر از یک سال به پایان این دوره، این شعار هنوز در شورای شهر که کانون سیاست‌گزاری‌های شهری است، نتوانسته عملی شود و در سایر نقاط شهر هم گاهی اوقات شاهد نامناسب سازی هستیم.

عکس زیر نمونه‌ای از نامناسب سازی در میدان ارگ تهران است.

بازماندن از مناسب سازی ورودی صحن شورای شهر

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:۱ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: yjc.ir_ ۷۴۵۸۸۶۹
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین