پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۷۱۲۴
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات دولت نهم با بیان اینکه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تنها در اراده رئیس جمهور است گفت: اگر رئیس جمهور اراده کند ظرف چند ماه می‌تواند این شبکه را راه اندازی کند.
شعار سال:محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در دولت نهم با اشاره به اهمیت شکل گیری شبکه ملی اطلاعات و تاکید رهبری بر اهتمام بخشی ویژه به آن گفت: در سال 85 که من مسئولیت وزارت ارتباطات را برعهده داشتم ، مسئله اینترنت ملی را مطرح کردیم.
 
وی با اشاره به اینکه همان زمان منظور ما «شبکه ملی اطلاعات» بود افزود همان زمان بارها اعلام کردیم که با ایجاد این شبکه اینترنت قطع نمی شود بلکه گسترده تر و ارزان تر خواهدشد اما هجمه های فراوانی علیه وزارت ارتباطات شکل گرفت. این هجمه ها از طرف جریان های مختلف فکری بود که باعث شد کار آنگونه که باید انجام نشود.
 
سلیمانی با بیان اینکه فضاسازی های منفی آن زمان افکار عمومی را به سمتی برد که به نظر شبکه اینترنت ملی ضد آزادی مردم است عنوان کرد: برخورد اینچنینی با مسائل تخصصی باعث می شود که امروز شاهد باشیم بعد از گذشت 14 سال از این ماجرا همچنان در محافل مختلف به دنبال شبکه ملی اطلاعات هستیم که نتیجه ای نرسیده است.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در دوران وزارت بنده در وزارت ارتباطات طرحی تدوین کردیم که می توانست زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات را ایجادکرده و اینترنت پرسرعت را به خانه ها بیاورد تصریح کرد: به خاطر تدوین این طرح کمیته های شورای عالی انقلاب فرهنگی ما را فراخواند و در نهایت با دستور گرفتن های این شورا ما از ادامه کار منع شدیم ؛ اجازه ندادند طرح تدوین شده را عملیاتی کنیم.
 
وزیر اسبق ارتباطات و فن آوری اطلاعات با بیان اینکه اگر طرح مذکور عملیاتی می شد حاکمیت اینترنت و فضای مجازی در اختیار ملت ایران قرار می گرفت تصریح کرد: در این مقوله  که با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری هنوز به هیچ دستاوردی نرسیدیم عوامل مختلف دست به دست هم داده و مانع کار شدند.
 
منفعت طلبی های شخصی مانع ایجاد شبکه ملی اطلاعات
 
نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه ایجاد شبکه ملی اینترنت از سوی مجلس به قانون تبدیل شده است اما کارشکنی ها همچنان ادامه دارد عنوان کرد: اگر بخواهیم شبکه ملی اطلاعات در کشور به وجود آید باید منفعت ملی در نظر گرفته شده و بحث های شخصی و جناحی را از مسیر کار حذف کنیم.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید رسانه ملی، سازمان تبلیغات اسلامی، مجلس، نیروهای مسلح و کلیه بخش های حاکمیتی به طور هماهنگ در جهت تحقق این شبکه گام برداند گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری شورای عالی فضای مجازی ایجاد شد، خروجی و مصوبات این شورا عین قانون است.
 
وی گفت: اعضای این شورا به ویژه رئیس جمهور باید توجیه باشند که شبکه ملی اطلاعات در جهت خدمت به مردم و منفعت عمومی است.
 
وزیر اسبق ارتباطات با اشاره به اینکه آقای روحانی مدام تکرار می کنند که دولت الکترونیک باید راه بیفتد ادامه داد: دولت الکترونیک بدون زیر ساخت و شبکه و پارامترهایی لازم که بسیاری از آن در دست دولت است این شبکه راه نخواهد افتاد.
 
سلیمانی گفت: زمانی که بنده وزیر بودم دولت می خواست این کار را انجام دهد اما سازمان هایی مانند صدا و سیما و تبلیغات اسلامی و شورای انقلاب فرهنگی مانع شدند. ما از همه مسئولان وقت که سنگ اندازی کردند گله مندیم.
 
سلیمانی  با اشاره به اینکه باید حاکمیت شبکه اطلاعات در اختیار نظام باشد تصریح کرد: در آمریکا و فرانسه و چین هم حاکمیت فضای مجازی در اختیار دولت هاست.
 
بازدید از مرکز توسعه اینترنت کره جنوبی از پشت دیوارهای شیشه ای
 
نماینده ادوار مجلس با اشاره به برگزاری اجلاس وزرای ارتباطات در کره جنوبی همزمان با دولت نهم گفت: از پیش اطلاع داشتم که در این کشور مرکزی خاص برای کنترل شبکه ملی اطلاعات وجود دارد از این رو از سفیر ایران در کره جنوبی خواستم تا مجوز بازدید از این مرکز را اخذ کنند.
 
وی ادامه داد: در جریان بازدید از این مرکز به ما تنها اجازه داده شد که از پشت یک دیوار شیشه ای  عملکرد این مجموعه را بازدید کنیم حتی اجازه ورود چند ثانیه ای به ما ندادند. این مرکز که اسم آن را  «مرکز توسعه اینترنت» گذاشته بودند وظیفه داشت تا تمام اطلاعاتی که وارد کره جنوبی شده و از آن خارج می شود  را بررسی کند.
 
وزیر اسبق ارتباطات و فن آوری اطلاعات با اشاره به اینکه ممکن است شبکه ملی اطلاعات آثار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داشته باشد تصریح کرد: مجموعه های بهره بردار مانند سازمان تبلیغات اسلامی یا رسانه ملی نباید در ایجاد این شبکه مانع تراشی کنند. باید دولت را مجاب به راه اندازی این سامانه کند.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه دولت دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور را درگیر ایجاد شبکه ملی اطلاعات نمی کند ادامه داد: اینگونه نیست که هر کسی به رایانه و اینترنت دسترسی داشت متخصص حوزه ارتباطات و فن آوری اطلاعات است و می تواند در این زمینه اظهار نظر کند، باید در این مسئله اجماع همگانی صورت گیرد و جای پرداختن به آن هم در شورای عالی فضای مجازی است.
 
از وزیر ارتباطات گله مندیم
 
وزیر اسبق ارتباطات با اشاره به ضرورت توجیح رئیس جمهور نسبت به شبکه ملی اطلاعات گفت: رئیس جمهور تخصصی در حوزه فن آوری اطلاعات ندارد و این وظیفه وزیر ارتباطات است که وی را توجیه کند.
 
سلیمانی با بیان اینکه از وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی گله داریم عنوان کرد: این ها نتوانستند رئیس جمهور را درباره شبکه ملی اطلاعات توجیح کنند.
 
وی با بیان اینکه باید حتما نیروهای مسلح را در این قضیه دخالت داد تصریح کرد: امنیت مرزهای فیزیکی در اختیار نیروهای مسلح است و اگر هجمه سخت افزاری به کشور صورت گیرد نیروهای مسلح مدافع هستند و باید در حوزه فضای مجازی هم معلوم شود که برقراری امنیت به عهده کیست.
 
وزارت ارتباطات نمی تواند نگهبان فضای مجازی باشد
 
سلیمانی با اشاره به اینکه باید نگهبانان فضای مجازی مشخص باشند و از آنها برای حفظ امنیت این فضا مطالبه شود گفت: وزارت ارتباطات نمی تواند نگهبان فضای مجازی باشد، وظیفه وزارت ارتباطات توسعه و ایجاد زیرساخت است.
 
وی گفت: حراست و نگهبانی ، تولید محتوا و کنترل فضای مجازی بر عهده وزارت ارتباطات نیست و این وزارتخانه باید پشتیبان و توسعه دهنده امکانات باشد. از وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه تا نیروی انتظامی باید مسئول باشند و نسبت به کنترل و حراست فضای مجازی از آنها مطالبه گری شود.
 
اینترنت ارزان تر و با کیفیت تر
 
سلیمانی با اشاره به حسنات شبکه ملی اطلاعات گفت: با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات اینترنت و خدمات مجازی ارزان خواهد شد.
 
وزیر اسبق ارتباطات کیفیت را دومین ویژگی مثبت راه اندازی این شبکه عنوان کرد و گفت: وقتی اطلاعات در شبکه ملی داخلی در حال گردش باشد، سرعت انتقال اطلاعات افزایش یافته و کیفیت بهبود پیدا خواهد کرد.ضمن اینکه وابستگی اطلاعات کشور به خارج از مرزها به حداقل خواهد رسید.
 
وی گفت: با این امکان ارز بری از کشور کاهش پیدا خواهد کرد ضمن اینکه گیت های ورود و خروج کم حجم تر شده و سرمایه گذاری ها با سهولت بیشتر انجام خواهد گرفت.
 
هیچ کس نبست به امنیت اطلاعات و محرمانه بودن آن پاسخگو نیست
 
این استاد دانشکاه با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات برای کشور امنیت به دنبال خواهد داشت گفت: مردم نباید از امنیت بترسند، باید امنیت اطلاعات و محرمانه بودن آن تامین باشد اما در حال حاضر از آنجا که در قالب ارتباطات مجازی در داخل کشور اطلاعات به خارج از کشور منتقل شده و دوباره برمیگردد این امنیت قابل تامین نیست و هیچ کس نسبت به آن پاسخگو نیست.
 
سلیمانی با اشاره به جرایم اینترنتی گفت: این جرایم روز به روز درحال گسترش است زیرا دزدها همیشه چند قدم از پلیس جلوتر هستند، اول دزدی صورت می گیرد و بعد پلیس بررسی می کند تا راه دزدی ها را ببندد. فضای مجازی هم باید برای جلوگیری از این جرایم شفاف و کارآمد باشد.
 
وزیر اسبق ارتباطات خاطر نشان کرد: باید دسترسی به اینترنت برای تمام خانواده ها امکان پذیر باشد. در جریان شیوع ویروس کرونا و الزام به آموزش مجازی دیدیم که چه مشکلاتی برای خانواده ها به وجود آمد.
 
سنگ اندازی نشود مردم طعم شیرین شبکه ملی اطلاعات را می چشند
 
وی با بیان اینکه حرکت لاک پشتی برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات در شان ملت ایران نیست تصریح کرد: درست است کسانی که مسئول توسعه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات هستند با موانعی مواجه هستند اما همه دستگاه های حاکمیتی باید ملزم باشند که در این مسیر سنگ اندازی نکنند تا مردم طعم شیرین شبکه ملی اطلاعات را بچشند.
 
سلیمانی با بیان اینکه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تنها در اراده رئیس جمهور است گفت: اگر رئیس جمهور اراده کند ظرف چند ماه می تواند این شبکه را راه اندازی کند.
 
وی گفت: وزارت ارتباطات از نظر مالی مشکلی ندارد چون اپراتورهای تلفن همراه چیزی بالغ بر 28 درصد از درآمد خود را به خزانه واریز می کنند. در سال 93 تا 94 حدود 7هزار میلیارد تومان از درآمد این اپراتورها به حساب خزانه واریز می شد و این رقم امروز باید بالای 10 هزار میلیارد تومان باشد.
 
وزیر اسبق ارتباطات گفت: این پول از جیب مردم تامین می شود و درآمد حاصل از فروش نفت نیست که با تحریم ها کم و زیاد شود. بنابراین مشکلی برای منابع مالی وجود ندارد چون براساس قانون این پول باید در اختیار وزارت ارتباطات قرار گیرد.
 
سلیمانی با بیان اینکه طبق قانون اگر رئیس جمهور نخواهد این پول را بدهد مجلس نمی تواند کاری بکند گفت: براساس قانون این پول باید در اختیار وزارتخانه قرار گیرد و اگر رئیس جمهور توجیه شده باشد و عزم و اراده آن وجود داشته باشد این شبکه راه اندازی خواهد شد.
 
سلیمانی گفت: باید رئیس جمهور این مسئله را به عنوان یک ماموریت اصلی و درجه یک خود بداند تا ظرف چند ماه بدون متهم کردن کسی با تخصیص مالی این شبکه راه اندازی شود.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: 8 شهریور ۱۳۹۹، کدخبر: 1641098،www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین