پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 04
کد خبر: ۲۹۷۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
سماواتی گفت: بهترین کاری که می‌توان در این روز‌های ریزش کرد این است که کاری نکنیم.
شعار سال:امروز شاخص بورس۵۹ هزار واحد ریخت و ارزش معاملات ۱۲هزار و ۵۰۰ بود. صدای بورس در گفتگویی بصورت لایو اینستا گرامی با محمد مهدی سماواتی؛ مشاور حوزه بازار به بررسی بازار سرمایه در خصوص اینکه آیا ریزش‌ها به خاطر اخبار منفی است و یا فشار حقوقی ها پرداخته که در زیر می‌آید:
 
محمد مهدی سماواتی، مشاور حوزه بازار در لایو اینستاگرامی صدای بورس گفت: در بازار سرمایه امروز یک جو بی اعتمادی حاکم بود که باید در نظر داشته باشیم در بازار سرمایه چه عواملی در اختیار ما و چه عواملی در اختیار ما نیست. هیجان عمومی بازار در دست مانیست.
 
سماواتی با بیان اینکه بهترین عملکرد دولت در بازار سرمایه این است که فقط نقش مقررات گذار را داشته باشد، افزود: سهامداران امروز در بازار  منتظر حمایت دولت و حقوقی ها هستند. در هیچ جای دنیا دولت از بازار سرمایه حمایت نمی کند.
 
وی با اشاره به اینکه در ریزش‌های‌های اخیر به جای اینکه منتقد دولت باشم، نوک پیکان را سمت سهامداران گرفتم، گفت: مکانیزم بازار توان مدیریت بازار را دارد و زمانی که ما فکر میکردیم دولت و حقوقی‌ها ریزش‌ها را کاهش دادند، این قدرت پول حقیقی‌ها بود که بازار و روند بازار را تغییر داد.  فعالان بازاری منتقد عملکرد دولت هستند.
 
دوره رفتار گروهی تمام شده است
 
سماواتی با بیان اینکه دوره رفتار گروهی تمام شده است، گفت: باید از روند بازار درس گرفت، همه سهم‌ها در فروردین ۹۹  مثبت بود، حالا که همه رگباری منفی است، نباید معترض بود.  به نظر می‌رسد روزهای جدید بورس، ایام جدا شدن سره از ناسره است، به شکلی که خوب و بد از هم جدا می‌شوند.
 
روزهای منفی باید به ما درس بدهد
 
این کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین پول و  بیشترین خرید حقوقی‌ها باید به سمت سهام‌های خوب برود. امروز سهام های اصیل را از سهام های غیر اصیل می توان تشخیص داد. باید روزهای منفی برای ما درس باشد. کسانی که در روزهای مثبت بازار بر اساس استراتژی و پایبندی بر سهام‌های بنیادی خرید کردند، امروز نباید نگران باشند.
 
سهامدارن پای تصمیمات اشتباهی که گرفتند بایستند
 
سماواتی در ادامه اظهار کرد: سهامدارانی که روی سیگنال سهام خریدند، امروز باید پای تصمیمات اشتباهی که گرفتند، بایستند. باید یک پله به عقب برگردیم و در تصمیمات اشتباه دنبال مقصر نباشیم. اشتباه در انتخاب‌ها باعث می شود هر کسی که امکان سوء استفاده دارد از این فرصت استفاده نمی کند.
 
وی با بیان اینکه باید عینک بد و خوش بینی را از چشم‌ها برداشت، گفت: امروز هیچ شخصی در هیچ اندازه ای در بازار سرمایه نمی تواند ادعا کند تعیین کننده روند بازار است بلکه قدرت تعیین روند بازار دست سهامداران حقیقی است.
 
با پرهیز از رفتار هیجانی با خرد جمعی تصمیم بگیریم
 
این کارشناس بازار با بیان اینکه اگر خطاکردیم باید بپذیریم که خطا کرده ایم، بیان کرد: این بازار رفتار هیجانی را نمی‌پذیرد و می‌توان با استفاده از خرد جمعی بهترین تصمیم را گرفت. به عنوان سهامدار باید بدانیم که نمی‌توانم پولدار شوم بدون اینکه دیگران پولدار شوند. اگر تصمیمات حرفه‌ای اتخاذ شود، نباید نگران آینده بود.
 
وی افزود: در این روزها ارزش معاملات پایین آمده و خریدها به تعویق افتاده است، اما  پول از کارگزاری ها خارج نشده است اگر سهامی خریداری شود، سهامداران  منتظر نقطه ثبات هستند و این تصمیم درستی است.
 
انتقادی که به سهامداران وارد است
 
سماواتی  با بیان اینکه اگر بخواهیم بازار سرمایه متعادل شود، نباید منتظر حقوقی ها باشیم، گفت: سهامداران باید شرکت‌های بورسی، تولیدات و سوددهی آن‌ها را بشناسند. انتقاد به سهامداران این است که آشنایی چندانی از  تولیدات و عملکرد شرکت‌های بورسی ندارند، سهامداران باید بدانند شرکتی که تولیدکننده خودرو است با تولیدکننده قطعات خودرو متفاوت است همچنان‌که تولیدات  شرکت‌های پتروشیمی متفاوت است.
 
منجی بورس خود مائیم
 
وی با بیان اینکه ارزش‌گذاری در بازار سرمایه با چالش روبرو است، تصریح کرد: ارزش سهام‌ها ذاتی است و ربطی به مثبت و منفی بازار ندارد.
 
مدیر سرمایه گذاری گروه فاین وست افزود: بازار هیجانی است و هیجان را ما تزریق کرده ایم و حال منتظر منجی هستیم، در صورتی که منجی خود ماییم. امروز ۱۲ شهریور ۹۹، تعداد ۷۰ نماد مثبت بودند، ۵۷ نماد نصف ارزشی که در بورس ثبت شده، هم نمی ارزد.
 
به عواملی ارزش دادیم که تبل تو خالی است
 
سماواتی با اشاره به اهمیت نحوه ارزش‌گذاری بیان کرد: به عواملی ارزش دادیم که امروز فهمیدیم تبل تو خالی است. وقتی حقوقی یک برگ از سهام خاص را نمی‌خرد، معتقد است آن سهام نمی‌ارزد و نباید انتظار حمایت غیر واقعی حقوقی ها از سهام های بی ارزش را داشته باشیم.
 
دوران تمام مثبت بودن و تمام سبز بودن  بازار گذشت
 
وی افزود: دوران تمام مثبت بودن و تمام سبز بودن بازار گذشت. سهامداران باید بدانند نباید منتظر حمایت باشند. سهامداران باید بدانند اگر شستا منفی است ربطی به گروه های دیگر ندارد. امروز روز سختی برای سهامدارن خرد بود چون فکر می‌کردند از طرف دولت و حقوقی‌ها حمایت می‌شوند.
 
در ریزش‌های بورسی بهترین تصمیم چیست؟
 
مدیر سرمایه گذاری گروه فاین وست در مورد اینکه  بهترین عملکرد سهامداران در ریزش‌های این روزها چیست، گفت: بهترین کاری که می توان در این روزهای ریزش کرد این است که کاری نکنیم. این روزها سهامداران نباید سهام خود را بفروشند و در هیجان بازار نقش نداشته باشند.  باید بین سهامداران جا بیاندازیم که در روزهای هیجانی، هیجان نداشته باشیم چرا که نتیجه آن را در جیب خود خواهیم دید.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری صدای بورس  ، تاریخ انتشار:  12 شهریور ۱۳۹۹، کدخبر:415901   ،www.sedayebourse.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین