پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۴۷۷
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
نائب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس از خروج ۵ میلیون تن گندم از چرخه مصرف انسانی خبر داد.

شعار سال: جلال محمودزاده در خصوص میزان خرید گندم در قالب خرید تضمینی توسط دولت، اظهار داشت: فصل برداشت گندم در مناطق سردسیر به پایان رسیده است و دولت امکان خرید تضمینی آن را بیش از میزان اعلام شده ندارد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این‌که درحال حاضر نیاز به واردات ۴ میلیون تن گندم وجود دارد، خاطر نشان کرد: دولت با خرید تضمینی بیش از ۸ میلیون تن گندم نمی‌تواند نیاز سالانه کشور به آرد را تامین کند و باید حدودا ۴ میلیون تن با قیمت هرکیلوگرم ۷ هزار و ۵۰۰ تومان را وارد کند.

*** ناموفق بودن دولت در خرید تضمینی

محمودزاده با تاکید بر اینکه طی دو سال اخیر دولت موفق به خرید گندم مورد نیاز کشور از کشاورزان داخلی نشده است، بیان کرد: نرخ خرید تضمینی این محصول در مقایسه با هزینه تولید آن بسیار پایین است و گندم در کشور‌های همسایه با قیمت بالاتری خرید و فروش می‌شود.

وی در ادامه افزود: در صورت عدم تعیین نرخ خرید تضمینی متناسب با هزینه تولید در سال زراعی آینده دولت مجبور به واردات می‌شود و با پرداخت مابه‌التفاوت واردات ۴ میلیون تن گندم به قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان به کشاورزان گندم‌کار داخلی می‌توانیم نیاز کشور را به این محصول تامین و از خروج ارز جلوگیری کنیم.

*** قیمت در کشور‌های همسایه

نمیانده مردم مهاباد در مجلس با اشاره به اینکه قیمت گندم در کشور‌های همسایه حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است، اما این محصول از کشاورزان داخلی با قیمت هر کیلوگرم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌شود، اظهار کرد: به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی در بازار دامداران و مرغداران گندم را وارد رژیم غذایی دام و طیور می‌کنند و بخش دیگری از محصول تولیدی کشاورزان به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

*** میزان خروج از چرخه مصرف انسانی

نائب رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان این‌که پرداخت دیر هنگام مطالبات و نرخ پایین تعیین شده عدم موفقیت دولت در تامین نیاز کشور به گندم را به همراه داشته است، اظهار داشت: عدم موفقیت دولت در خرید تضمینی در حالی رقم می‌خورد که میزان برداشت این محصول استراتژیک در کشور طی دو سال اخیر ۱۳ میلیون تن بوده و حدود ۵ میلیون تن آن از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری صنایع، تاریخ انتشار 15     شهریور    99، کد خبر:   211539، www.sanayepress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین