پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۶۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
نیروهای عراقی بامداد سه شنبه به دستور حیدر العبادی فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، عملیاتی را برای بازپس گیری الشرقاط در شمال صلاح الدین از داعش آغاز کرده اند و در حال پیشروی هستند.

شعارسال: به نقل از النهرین، حیدر العبادی نخست وزیر عراق از شروع عملیات نظامی برای بازپس گیری الشرقاط از داعش خبر داد و اعلام کرد: نیروهای عراقی همچنین دو منطقه را در استان الانبار در غرب کشور بازپس خواهند گرفت.

وی افزود: این عملیات راه را برای پاکسازی همه اراضی عراق هموار خواهد کرد. پایان عملیات، آزاد سازی شهر موصل و همه اراضی تحت اشغال و پایان داعش خواهد بود.

این در حالی است که یک منبع وابسته به عملیات صلاح الدین اعلام کرد: نیروهای عراقی بامداد امروز عملیاتی را برای بازپس گیری الشرقاط در شمال استان صلاح الدین از داعش آغاز کرده اند.

این منبع افزود: نیروهای ارتش و پلیس و حشد الشعبی در این عملیات مشارکت دارند و پوشش هوایی و توپخانه ای گسترده ای از این عملیات به عمل می آید.

العبادی وعده داد که در آغاز سال آینده میلادی موصل بازپس گرفته شود.

این منبع تاکید کرد: در جریان بمباران موضع داعش در الشرقاط از سوی جنگنده های عراقی، بیش از ۶۰ داعشی به هلاکت رسیده اند.

*رصد مکالمات داعش

منابع محلی در استان صلاح الدین اعلام کردند: رصد مکالمات بی سیم میان سرکرده های داعش در الشرقاط حکایت از اوضاع آشفته این گروهک و متهم کردن یکدیگر به خیانت دارد.

این منابع افزودند: یکی از مکالمات از فرو ریختن ۱۲ مرکز داعش بدون درگیری و فرار عوامل داعش به عمق الشرقاط حکایت دارد. مسئول نظامی داعش در الشرقاط به همراه دو نفر از همراهانش به هلاکت رسیده است. این افراد در حملات توپخانه ای کشته شده اند.

*مناطق آزاد شده از داعش

منابع عراقی اعلام کردند: مناطقی که در جریان عملیات الشرقاط آزاد شده اند عبارتند از؛ العیثه، المسیحلی، جدعان، الصبخه، السکنیه، عذیه، الحکنه، الخصم، الجمیله، اجسمه و الجمیله الجدیده.

آزاد سازی الشرقاط نزدیک است

یحیی رسول سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق گفت: نیروهای امنیتی طی ساعات آینده مناطق و روستاهای الشرقاط را آزاد خواهند کرد. عملیات با حمایت هوایی گسترده انجام می شود و نیروها به حفظ جان غیرنظامیان و زیر ساختها توجه خاصی دارند.

احمد الجبوری استاندار صلاح الدین نیز از آزاد سازی کامل الشرقاط طی ۴۸ ساعت آینده خبر داد.

*نیروها در ۲ کیلومتری مرکز الشرقاط

علی الدودح فرمانده الشرقاط گفت: نیروهای عراقی پیشروی گسترده ای در جریان عملیات الشرقاط داشته اند و بر روستاهای متعددی از جمله السویدان، الخضرانیه، رمضانیات، النادره و سه روستای دیگر در چارچوب عملیات محور شمالی مسلط شدند. در محور جنوبی عملیات ادامه دارد.

وی افزود: نیروهای امنیتی بر تقاطع پل ام الشبابیط مسلط شده اند که ۲ کیلومتر تا مرکز الشرقاط فاصله دارد. ساعاتی بیشتر تا آزادسازی الشرقاط نمانده است.

*آزاد سازی قندهار داعش

مقامات عراقی از آزادی قندهار داعش در الشرقاط خبر دادند و اعلام کردند: نیروهای عراقی به منطقه ای در روستای العیثه وارد شدند که قندهار داعش نامیده می شود و یکی از مراکزی است که داعشی ها در آن آموزش می بینند.

*آزاد سازی چندین روستا

منابع امنیتی در استان صلاح الدین از آزاد سازی ۴ روستا در شمال الشرقاط در ساعات اولیه عملیات امروز و ادامه پیشروی به سوی مرکز الشرقاط خبر دادند و اعلام کردند: روستاهای الجدعان، العیثه، المسیحلی و السویدان پس ازعملیات از سه محور آزاد شده اند.

این منابع افزودند: عملیات مطابق برنامه پیش می رود و بمباران مواضع داعش ادامه دارد.

این در حالی است که علی دحدوح فرماندار الشرقاط اعلام کرد: نیروهای امنیتی موفق شدند منطقه العیثه و الرمضانیات در شمال الشرقاط را آزاد کنند و نیروهای طلایی موفق به آزادسازی روستاهای المسحلی و مزارع کره التاج و منطقه مسکونی وابسته به شرکت الحضر در جنوب الشرقاط شده اند.

وی از پیشروی نیروها در همه محورها برای خارج کردن روستاهای باقی مانده تحت اشغال داعش خبر داد.

منابع عراقی اعلام کردند: روستاهای العیثه، السویدان و الخضرانیه قبل از ورود نیروها پرچم سفید را بالا بردند.در روستای الزویه، داعش متحمل خسارت شده است و نیروهای به سوی منطقه الجمیله در غرب الشرقاط در حرکتند. نیروی هوایی به شدت در داخل الشرقاط مواضع داعش را بمباران کرده است.

برخی منابع از آزاد سازی روستای الجمیله خبر دادند.

*پرچم عراق در روستاهای میان نینوا و صلاح الدین

منابع عراقی از نصب پرچم عراق در روستاهای واقع در نوار مرزی میان استانهای نینوا و صلاح الدین در شمال عراق خبر دادند و بیان کردند: نیروهای عراقی به بخش های غربی وارد شده اند و دهها تروریست را به هلاکت رسانده اند. نیروها در حال پاکسازی مین های کارگذاشته شده از سوی داعش هستند.

این منابع به آزاد سازی ۳ روستای دیگر در جنوب نینوا از توابع قیاره به نامهای الجمسه، خدعان وو الشبالی خبر دادند.

*انهدام ۷ خودرو بمبگذاری شده داعش

رسانه های عراقی از انهدام ۷ خودرو بمبگذاری شده داعش در جریان عملیات الشرقاط در استان صلاح الدین خبر دادند.

*فرار داعشی ها از الشرقاط

منابع عراقی از فرار جمعی سرکرده های داعش به همراه خانواده هایشان از الشرقاط در استان صلاح الدین خبر دادند و اعلام کردند: سرکرده های داعش به همراه خانواده های خود از الشرقاط به سوی الحویجه در جنوب غرب کرکوک می گریزند. آنها از طریق رود دجله فرار می کنند.

این منابع افزودند: افراد باقیمانده را داعشی های محلی و عناصری که اشبال الخلافه نامیده می شوند، تشکیل می دهند که آنها نیز از مقابل نیروهای عراقی فرار می کنند.

یک منبع محلی در کرکوک اعلام کرد: تروریستها داعش که بر روی بازوهای خود نوار سرخ رنگی دارند در اطراف الحویجه مستقر شده اند تا داعشی هایی که از مقابل نیروهای عراقی در الشرقاط می گریزند را تحت تعقیب قرار دهند.

این منبع بیان کرد: تروریستهای دارای نوار سرخ رنگ تاکنون بیست فراری را بازداشت کرده اند.

شاهدان عینی از خودروهای داعش که بازداشت شدگان را به مراکز وابسته به داعش در برخی روستاهای منطقه منتقل می کنند، خبر می دهند.

به گفته منابع عراقی، سرکرده های داعش از درهم شکستن استحکامات تکفیری ها در ساعات اولیه عملیات الشرقاط شوکه شده اند.

*حملات توپخانه ای و بمباران شدید مواضع داعش

منابع نظامی عراقی از حملات موشکی و توپخانه ای و بمباران شدید مواضع داعش پس از دستور العبادی خبر دادند و افزودند: مواضع داعش و انبارهای سلاح و مهمات تکفیری ها هدف قرار گرفته است.

*احتمال نبرد سنگین در داخل الشرقاط

مشعان الجبوری نماینده استان صلاح الدین در پارلمان عراق گفت: عملیات آزاد سازی الشرقاط با موفقیت همراه بود و بسیاری از مناطق آزاد شده اند. پوشش هوایی در موفقیت عملیات موثر بوده است.

وی از احتمال نبرد سنگین با داعش در الشرقاط خبر داد و افزود: در داخل شهر احتمال نبرد سنگین می رود. استراتژی عملیات، بر ماندن مردم در خانه هایشان استوار است.

*سراسیمه شدن داعشی ها در موصل پس از عملیات الشرقاط

منابع محلی در استان نینوا در شمال عراق از وحشت زده شدن داعشی ها در موصل به دنبال عملیات الشرقاط خبر دادند و اعلام کردند: جیش العسره که به مثابه نیروی ویژه تکفیری ها محسوب می شود و مستقیما با ابوبکر البغدادی مرتبط است، اقدام به محاصره منطقه النصر در جنوب موصل و بستن همه راههای منتهی به آن کرده است. این منطقه بسیاری از سرکرده های برجسته داعش را در خود دارد.

این منابع بیان کردند: از صبح سه شنبه به دنبال عملیات الشرقاط، داعش همه ورودی های موصل را بسته و رژه در برخی محله های موصل به منظور بالا بردن روحیه تکفیری ها انجام داده است تا از تبعات نبرد الشرقاط بکاهد. رادیو داعش در موصل قطع شده است و تیراندازی گسترده در برخی مناطق موصل شنیده شده است.

*حشدالشعبی: عملیات از سه محور شروع شده است

احمد الاسدی سخنگوی حشدالشعبی عراق گفت: عملیات الشرقاط از سه محور با حمایت هوایی در ساعات اولیه بامداد امروز و همزمان با عید غدیر با مشارکت نیروهای مردمی و ارتش عراق و با حمایت نیروی هوایی شروع شده است تا با بیرون راندن این تروریستها از اراضی عراق، شادی و آزاد سازی کامل شود. از سه محور در ساعات اولیه حمله صورت گرفته است.

داعش متحمل خسارت سنگین شده است

این در حالی است که هاشم الهاشمی کارشناس امور امنیتی عراقی گفت: داعش توازن خود را در جنوب الشرقاط از دست داده است و متحمل خسارات سنگین در روستای الزویه شده است.

*موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی الشرقاط

الشرقاط که آشورکات یا شهر گرگها هم نامیده می شود، شهری عراقی در غرب الحویجه و در استان صلاح الدین است. آثار کشف شده در این شهر به سه هزار سال قبل از میلادی مربوط می شود. همین پیشینه تاریخی کافی است تا الشرقاط(آشور) را در زمره قدیمی ترین شهرهای عراق و منطقه بدانیم.

از مهمترین عشایر این شهر عبارتند از؛ الجبور، الجمیله، اللهیب، العبید، الدلیم. این شهر به خاک مرغوب برای کشاورزی شهرت دارد. شعرا و اهل ادب این شهر مشهورند.

همانطور که گفته شد این شهر در شمال بیجی واقع شده است و در استان صلاح الدین پس از سامراء، تکریت و بیجی از شهرهای مهم این استان است. در حاشیه رود دجله در این شهر زمینهای حاصلخیزی وجود دارد. از محصولات مهم کشاورزی آن گندم، جو، پنبه و کنجد و نیز انواع میوها و سبزیجات است. عبور رود دجله اهمیت زیادی به آن می دهد.

رود زاب سفلی با عبور از دوکان، طقطق و ناحیه زاب و الدبس در نزدیکی الشرقاط به رود دجله ملحق می شود.

این شهر قبلا از توابع استان ننیوا بود و هم اکنون از توابع استان صلاح الدین است. این شهر تا سال ۱۹۸۷ از توابع نینوا بود و در این سال بخشی از استان صلاح الدین شد. این شهر بر بقایای شهر تاریخی آشور بنا شده است و نام آن به کلمه آشوری آشورکات یعنی دروازه آشور مربوط می شود.

این شهر را می توان شهر ادب و فرهنگ نیز نامید زیرا نویسندگان و ادبای زیادی دارد. جمعیت این شهر را در اوایل سال ۲۰۱۳ حدود نود هزار نفر تخمین زدند.

الشرقاط از موقعیت جغرافیایی ممتازی برخوردار است به طوری که میان سه استان واقع شده است و مسافت تقریبا یکسانی با هر سه استان دارد. الشرقاط در ۱۱۵ کیلومتری جنوب استان نینوا، ۱۲۵ کیلومتری شمال تکریت مرکز استان صلاح الدین و ۱۳۵ کیلومتری غرب استان کرکوک واقع شده است.

الشرقاط به مثابه راه عبور نیروهای عراقی برای آزادسازی موصل محسوب می شود. رقم زدن نبرد الشرقاط به مثابه نزدیک شدن نیروهای عراقی به مرزهای موصل است. این بدان مفهوم است که هیچ مانع جغرافیایی زمینی میان نیروهای نظامی و هدف اصلی یعنی موصل نباشد.

در واقع با آزادسازی موصل، عراق وارد مرحله حساس و مهم یعنی تمام کردن کار داعش در مهمترین مرکز آن یعنی در موصل است.

همانطور که گفته شد، منطقه الشرقاط در غرب الحویجه در شمال استان صلاح الدین و جنوب موصل واقع شده است و از موقعیت استراتژیک ممتازی برخوردار است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 30شهریور1395، کدخبر: 3774144: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین