پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۲۱۶۶
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
برخی از میوه‌‌های زرد رنگی که در بازار یافت می‌شوند، ابتدا سبز بوده و با استفاده از گاز اتیلن، به زرد تغییر رنگ می ‌دهند. برخی دلالان و سورتینگ‌داران با رنگ‌افزایی و سبززدایی تیشه به ریشه باغ‌های مرکبات و بازار این محصول در کشور و جهان زده‌اند.

شعار سال: مازندران با تولید دومیلیون و ۷۰۰ هزار تن نیمی از مرکبات کشور دا تولید می‌کند و رتبه اول تولید مرکبات را در کشور به خود اختصاص داده است؛ اما با وجود این‌که فصل برداشت هنوز شروع نشده، برخی از سورتینگ‌داران و دلالان با برداشت زودهنگام و رنگ‌آمیزی محصول به ذخیره‌سازی و فروش آن اقدام کرده‌اند.

برداشت زودهنگام، بالابودن هزینه‌های تولید و دستمزد کارگران، گرانی نهاده‌های باغی و پایین‌بودن قیمت دغدغه هر ساله باغداران و کشاورزان در مازندران محسوب می‌شود. اکنون که هنوز برداشت محصول به‌صورت رسمی و جدی آغاز نشده، این سوال ایجاد می‌شود که مسئولان مازندرانی برای حمایت از باغداران و پیشگیری از روی دست‌ماندن محصول و جلوگیری از رنگ‌افزایی آن چه برنامه‌ای اتخاذ کرده‌اند.

عزیزالله شهیدی‌فر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، در این زمنیه با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود کیفیت مرکبات استان در سال‌جاری بالاتر از سال‌های قبل باشد، به بازار گفت: هرچند ممکن است که میزان تولید همانند سال قبل باشد، اما از نظر کیفیت بهتر از سال قبل خواهد بود.

وی باعنوان این‌که میزان تولید نارنگی در استان ۱۰ درصد بیش از سال قبل خواهد بود، سطح باغ‌های نارنگی زودرس را در استان ۱۰ هزار هکتار بیان کرد و گفت: صادرات نارنگی هم‌زمان با برداشت شروع شده است.

۱۵ درصد باغ‌ها نیازمند بازسازی است

شهیدی‌فر با بیان این‌که سطح باغ‌های مرکبات استان ۱۲۵ هزار هکتار وسعت دارد، گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد باغ‌ها جزو درجه ۲ و ۳ است که سالانه نیازمند بازسازی و هرس بوده و باید ارقام جدید در آن غرس شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در فصل تابستان به‌دلیل وضعیت آب‌وهوایی بخشی از محصول ریزش کرد و از این‌رو از نظر تعداد و میزان احتمالاً تولید کم‌تر از سال قبل خواهد بود، اما میانگین وزن مرکبات امسال ۲۳۰ تا ۲۴۰ گرم افزایش دارد.

وی عنوان کرد: امسال کشاورزان توانستند تولید خوبی داشته باشند و مگس مدیترانه سال قبل خوب مدیریت شد و شاهد طغیان این بیماری در سال‌جاری نخواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پاسخ به دغدغه قیمت محصولات مرکبات گفت: نرخ‌گذاری درباره مرکبات و میوه به عرضه و تقاضا بستگی دارد و کشاورزان، تشکل‌ها و دولت نیز باید تنظیم بازار را مدیریت کنند.

وی قیمت نارنگی‌های پیش‌رس را بین سه تا سه‌هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم بیان کرد و گفت: خوشبختانه روزانه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تن مرکبات نارنگی نیز داریم.

شهیدی‌فر به دغدغه رنگ‌افزایی به مرکبات ازجمله نارنگی اشاره کرد و گفت: برخی از سورتینگ‌داران و افرادی که به جمع‌آوری محصول می‌پردازند، نسبت به رنگ‌آمیزی اقدام می‌کنند.

ضرورتی به رنگ‌افزایی مرکبات نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این‌که زمانی‌که نارنگی‌های پیش‌رس برداشت می‌شود، دارای رنگ سبز، اما مزه خوبی است، ادامه داد: از این‌رو ضرورتی به رنگ‌افزایی نیست و این کار سبب آسیب به محصول خواهد شد، زیرا ماندگاری آن کاهش می‌یابد.

وی باعنوان این‌که کمیته بازدارنده‌ای متشکل از دستگاه‌های مختلف بر کار سورتینگ‌داران نظارت می‌کنند، افزود: کار رنگ‌آمیزی مرکبات در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

شهیدی‌فر درباره قیمت نهاده و صادرات مرکبات نیز گفت: با کارشناسان و اتحادیه باغداران مشورت کردیم و قرار است قیمت موردنظر را برای تنظیم بازار شب عید پیشنهاد دهیم. امسال قرار است به ۱۲ کشور صادرات مرکبات داشته باشیم و برنامه‌ریزی لازم در این زمینه نیز صورت گرفته است.

نگرانی باغداران از قیمت بالای نهاده‌ها

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران نیز درباره چالش‌های فراروی باغداران گفت: نگرانی باغداران از قیمت بالای نهاده‌هایی نظیر کود و سم است که به افزایش هزینه‌های تولید منجر شده و از سوی دیگر قیمت محصولات باید متناسب باشد.

محمدرضا شعبانی برداشت زودهنگام مرکبات را از دیگر چالش‌ها بیان کرد و گفت: رنگ‌آمیزی و رنگ‌افزایی برای مرکبات بسیار ضرر دارد و باید جلوی افرادی را که قصد دارند سود مقطعی داشته باشند، بگیریم.

وی با بیان این‌که میزان تولید مرکبات استان دومیلیون و ۷۰۰ هزار تن است و با پنج‌هزار تن برداشت زودهنگام نباید مرکبات را نابود کنیم، گفت: متأسفانه برخی افراد و سودجویان حتی پرتقال تامسون را که باید از اواخر آبان برداشت شود، برداشت و شروع به رنگ‌افزایی کردند.

شعبانی با بیان این‌که نارنگی ژاپنی باغ‌ها باید به‌همین شکل و رنگ سبز برداشت شود، گفت: ۲۵ روز قبل برداشت این نارنگی آغاز شد که دارای مزه ترش بوده و اکنون تازه شیرین شده و فصل برداشت آن فرارسیده است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران یادآور شد: وقتی نارنگی نارس و زودهنگام برداشت شده و در انبار و سورتینگ به آن گاز اتیلن افزوده می‌شود، پس از یک هفته طعم خود را از دست می‌دهد و باید جلوی کار دلالان و سورتینگ‌داران را گرفت؛ زیرا میوه نارس شیرین را به‌عنوان میوه رسیده شیرین به مردم عرضه می‌کنند.

شعبانی خواستار جلوگیری از برداشت زودهنگام محصول شد و تأکید کرد: برداشت زودهنگام دغدغه باغداران و تشکل‌های باغبانی است و باید به آن توجه شود.

وی با اظهار این‌که برداشت زودهنگام کیوی و رنگ‌افزایی مرکبات از چالش‌های مهم فراروی باغداری است، خواستار توجه ویژه مسئولان به این بخش شد و از باغداران خواست تا در فروش محصول نیز صبوری به خرج دهند.

مرکبات طبق عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شود

درعین حال رئیس سازمان صمت مازندران هم درباره نرخ‌گذاری مرکبات گفت: مرکبات و برخی از مسئولان کشوری بر اساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شود، زیرا جزو کالا‌های اساسی محسوب نمی‌شود، اما برای کمک به باغداران نسبت به تعیین قیمت اقدام می‌شود.

حسینقلی قوانلو با بیان این‌که مدت زمان عرضه مرکبات در بازار کوتاه است، یادآور شد: سال قبل ۴۰ هزار تن مرکبات خرید تضمینی شد و امسال نیز در این زمینه برنامه‌ریزی می‌شود.

به گفته کشاورزان هزینه‌های بالای تولید ازجمله دغدغه‌های آن‌هاست و اکنون سم و نهاده‌ها را لیتری ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومان خریداری می‌کنند و این افزایش قیمت سبب شده تا میزان سمپاشی باغ‌ها و مبارزه با آفات تقلیل یابد. همچنین ناچیز بودن قیمت فروش، افزایش هزینه‌ها و دستمزد کارگران نیز سبب شده تا تولیدات باغی در مازندران به‌صرفه نباشد. این وضعیت درحالی است که اکنون نرخ‌گذاری مرکبات از دست تنظیم بازار خارج‌شده و به دلالان سپرده شده است. گرانی قیمت زمین‌های مازندران، نبود بازار قدرتمند و مشکلات فراروی موجب شده تا برخی از باغداران به فکر تغییر کاربری باغ‌ها و اراضی کشاورزی باشند؛ چراکه تولید این محصول صرفه ندارد.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه سبزینه ، تاریخ انتشار 2 مهر 99، کد خبر:   88631، www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین