پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۲۵۳۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
درحالی قرار بود با اجرایی شدن طرح برندینگ جایگاه‌های عرضه سوخت شاهد بهبود کیفیت سوخت‌رسانی و خدمات در سطح کشور باشیم اما گویا این موضوع جای خود را به انفجارهای سریالی جایگاه‌ها به دلیل کاهش نظارت و پایش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی داده است.

شعار سال: انفجار روز گذشته در جایگاه سوخت شهرستان تاکستان استان قزوین دو کشته و ۶ مصدوم برجای گذاشت. در این حادثه که بر اثر آتش سوزی در پمپ بنزین تاکستان رخ داد، یک دستگاه موتورسیکلت و سه خودرو طعمه حریق شد و متاسفانه ۳ نفر جان خود را از دست داده و ۶ نفر مصدوم شدند. بر اساس گزارش‌ها حال ۳ نفر از مصدومین نیز وخیم گزارش شده است.

اما نکته قابل تامل این حادثه، تکرار مجدد آتش سوزی در جایگاه‌های سوخت مایع به ویژه در استان قزوین است و به نظر می‌رسد زنجیره اتفاقات و حوادث از جایگاه‌های سوخت cng سطح کشور به صورت عجیبی به جایگاه‌های سوخت مایع (پمپ بنزین ها) گسترش یافته و گویا متوقف شدنی نیست.

اگر کمی به عقب‌تر برگردیم می‌توان علت وقوع چنین حوادث زنجیره‌ای در جایگاه‌های سوخت را بررسی کرد. یکی از طرح‌هایی که زنگنه وزیر نفت در این دوره وزارتش کلید زد طرح برندینگ جایگاه‌های سوخت بود. مطابق با این طرح حتی نظارت بر ایمنی مجاری عرضه سوخت و آموزش کارکنان به شرکت‌های صاحب نشان واگذار شد. اما مشکل اساسی که الان به چالش جدی برای ایمنی جایگاه‌های سوخت تبدیل شده، عدم نظارت‌های مستمر و پایش سیستم‌های ایمنی جایگاه‌ها از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است.

گفتنی است در گذشته کارکنان جایگاه‌های سوخت به صورت مستقیم از سوی شرکت نفت برای مشاغل پر خطر مراکز نفتی تحت اموزش ویژه قرار می‌گرفتند، اما گویا پس از اجرای طرح برندینگ اموزش ایمنی و اتش نشانی کارگران که با هدف افزایش سطح ایمنی کارگران صورت می‌گرفته نیز به شرکت‌های برند واگذار شده است و توالی و افزایش این حوادث گویای عدم نظارت صحیح و مستمر از جایگاه‌های عرضه سوخت توسط شرکت ملی پالایش و پخش است.

در بازبینی فیلم دوربین مداربسته جایگاه حادثه دیده تخلف نیروی انسانی در کم فروشی و عدم دقت در رعایت پروتکل‌های ایمنی از سوی راکب موتورسیکلت قابل مشاهده است. همچنین کارگر جایگاه در هنگام بروز حادثه واکنش متناسب را انجام نداده و تسلطی در خاموش کردن آتش نداشته است که این موضوع سبب بروز انفجار بعدی شد.

کارشناسان ایمنی در حوادث آتش سوزی مراکز توزیع سوخت عنوان می‌کنند، تا زمانی که آتش به محل تجمع گاز‌های ناشی از بخارات فراورده‌های نفتی (به ویژه بنزین) سرایت نکند حریق تبدیل به انفجار نمی‌شود، اما در تصاویر منتشر شده از این پمپ بنزین می‌بینیم در این حادثه بفوریت حریق به انفجار تبدیل می‌شود و این امر احتمال تجمع بخارات بنزین را قوت داده و اینجاست که سوال اساسی از مجموعه وزارت نفت پیش می‌آید که بالاخره نتیجه اجرای طرح ملی کهاب (کاهش، انتقال، هدایت بخارات بنزین) که حدود دو دهه از عمر آن می‌گذرد چه شد؟

گفتنی است سرمایه گذاران این حوزه و جایگاه داران از وضعیت اقتصادی و بازدهی سرمایه گذاری خود و عدم تناسب درآمد با هزینه‌های مرتبط در پمپ بنزین گلایه دارند.

در نهایت می‌توان تکرار حوادث زنجیره‌ای در جایگاه‌های عرضه سوخت اعم از گاز طبیعی و سوخت مایع را در اجرای معیوب و پر از اشکال طرح برندینگ و نظارت ضعیف بر عملکرد جایگاه‌ها، ضعف آموزشی کارکنان و عدم به کارگیری کارگران ماهر به دلیل اقتصاد ضعیف پمپ بنزین‌ها دانست و به نظر می‌رسد در صورت عدم پیشگیری و اجرای بازرسی دقیق بازهم باید شاهد رخداد چنین حوادث تلخی باشیم.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری اقتصاد آنلاین، تاریخ انتشار 6 مهر    99، کد خبر:   470018، www.eghtesadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین