پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۰۳۳۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
در این میان حوزه تعاون نیز به عنوان یکی از رکن‌های اقتصاد، ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه اقتصادی دارد، اما شاید یکی از دلایلی که باعث شدهدر کشور ما به خوبی از این ظرفیت استفاده نشود، نبود یک نهاد مالی مستقل برای این حوزه یعنی بخش تعاون است.

شعار سال: اقتصاد کشور ما مثل اقتصاد برخی از کشورها یک اقتصاد بانک محور است و بنگاه‌های اقتصادی اکثرا از طریق بانک‌ها تامین مالی می‌شوند.

در این میان حوزه تعاون نیز به عنوان یکی از رکن‌های اقتصاد، ظرفیت‌ بسیار بالایی برای توسعه اقتصادی دارد، اما شاید یکی از دلایلی که باعث شدهدر کشور ما به خوبی از این ظرفیت استفاده نشود، نبود یک نهاد مالی مستقل برای این حوزه یعنی بخش تعاون است.
اینکه در حال حاضر وضع نهاد مالی بخش تعاون کشور چگونه است و چرا این بخش که قرار بوده ۲۵ درصد از اقتصاد کشور را برعهده بگیرد هنوز یک بانک غیر دولتی مختص به خود ندارد و یا مهمتر از همه اینکه در این میان نقش بانک توسعه تعاون چیست و چرا این بانک کمکی به حوزه تعاون که اسم آن را یدک می‌کشد، نمی‌کند، سوالاتی است که خبرنگار صنایع، پاسخ آنها را از رییس اتاق تعاون ایران، پیگیری کرده است.

چرا بانک غیر دولتی تعاونی نداریم؟

بهمن عبداللهی در ابتدای گفتگو پیرامون این موضوع با گلایه از بهره‌مند نشدن بخش تعاون کشور از تسهیلات نظام بانکی که مقرر شده بود در اختیار این حوزه قرار بگیرد، اظهار داشت:

در حوزه داشتن نهاد مالی مستقل برای بخش تعاون مثل بانک و امثال این‌ها علیرغم اینکه ما چند سال پیگیری کردیم تا یک بانک غیر دولتی تعاونی ایجاد کنیم متاسفانه موفق نشدیم و این مهم محقق نشد، کمااینکه همانطور که می‌دانید در حوزه بانک با اشاره به اینکه اقتصاد کشور یک اقتصاد بانک محور است، بنگاه‌های اقتصادی عمدتا از طریق بانک‌ها تامین مالی می‌شوند و شاید بیش از ۹۰ درصد نیاز مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بانک‌ها تامین مالی می‌شوند.

*** نقش بانک توسعه تعاون چیست؟

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که، پس نقش بانک توسعه تعاون که عنوان تعاون را نیز یدک می‌کشد، چیست، گفت:

در بخش تعاون، بانکی به نام بانک توسعه تعاون وجود دارد که این بانک با یک سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی تاسیس شد که در حال حاضر به ۸۰۰ میلیارد رسیده است.
با قیمت‌های کنونی، یک بانک با این ظرفیت سرمایه، به هیج عنوان در برابر نیازمندی‌‎های بخش تعاون قابل اتکا نیست، در واقع امکان تامین نیازمندی‌های بخش تعاون را ندارد.

بانک توسعه تعاون هیچ مزیتی برای بخش تعاون ندارد

رییس اتاق تعاون ایران در پایان توضیحات خود در این بخش، با بیان اینکه، حمایت‌های بانک توسعه تعاون، هیچ تفاوتی با سایر بانک‌ها ندارد، تصریح کرد:

بانک توسعه تعاون همانطور که از اسم آن مشخص است یک بانک توسعه‌ای است، همه جای دنیا بانک‌های توسعه‌ای شرایط ویژه‌ای را برای حمایت از جامعه هدف خود دارند یعنی از جهت نرخ تسهیلات، مدت زمان تسهیلات و غیره، باید ظرفیت‌ها و امکانات ویژه‌ای را برای جامعه هدف خود فراهم کنند.
اما متاسفانه بانک توسعه تعاون به لحاظ اینکه، طبق مقررات عمومی بانک‌ها اداره می‌شود و یک بانک دولتی محسوب می‌شود،علیرغم تلاش دوستان در این بانک، به علت اینکه هم بانک کوچکی است و هم مزیت ویژه‌ای را نسبت به سایر بانک‌ها برای بخش تعاون قائل نیست، هیچ مزیتی را برای بخش تعاونی ندارد و عملا نتوانسته نیازهای بخش تعاون را تامین کند.

*** تسریع در ایجاد نهاد مالی مستقل برای بخش تعاون

گزارش‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته از عملکرد بخش تعاون کشور حاکی از این است که فعالان این بخش تلاش‌های خود را برای توسعه همه‌جانبه و کیفی فعالیت‌های بخش تعاونی در حوزه‌های مختلف به ویژه کمک به تحقق سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد ملی کشور معطوف نموده‌اند، اما آنطور که آمارها نشان می‎دهد، هنوز با جایی که باید باشند فاصله زیادی دارند و شاید یکی از دلایل این عقب‌ماندگی، نبود یک نهاد ملی مستقل است که با توجه به توضیحات رییس اتاق تعاون ایران، برای تحقق آن نیز تلاش‌های زیادی صورت گرفته است که نتیجه‌بخش نبوده است و حتی بانک توسعه تعاون نیز که عنوان تعاون را یدک می‌کشد هیچ مزیت و نکته مثبتی برای تعاونگران کشور ندارد.

در نتیجه با توجه به موارد فوق، می‌طلبد که مسئولان کشور نگاه ویژه‌ای به ایجاد یک نهاد مالی مستقل برای بخش تعاون و منطبق با ظرفیت‌های آن داشته باشند و روند تشکیل آن را تسریع ببخشند تا بتوان از این ظرفیت بالقوه در راستای توسعه اقتصادی کشور، نهایت استفاده را نمود.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صنایع پرس، تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹، کدخبر: 220200، sanayepress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
0
0
ئقتی بانک ها تو یک کشوری سکان داری قدرت اقتصادی رو به دست بگیرن باید اماده شیم برای خیلی از بحران های اجتماعی ناشی از این کار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
0
بانک هایی که فقط آشنا میشناسند برای دادن وام ولی مردم. عادی برای جور کردن ضامن باید سالیان سال در صف بمانند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین