شعار سال: نیمه مردادماه اعضای کمیسیون صنایع مجلس مهمان ایران خودرو بودند. در خلال این دیدار نمایندگان مجلس از نمایشگاه دستاوردهای ایران خودرو نیز دیدن کردند. در میان دستاوردهای این خودروساز آنچه بیش از همه به چشم آمد طرحی مفهومی از یک خودروی سدان (صندوقدار) بود.
آن طور که نقل میشود قرار است این مدل مفهومی تبدیل به نسل دوم خودروی سمند شود. این طرح مفهومی توسط شرکت جتکو (جامع تحقیق و توسعه فناوریهای خودرو) طراحی شده است.
آن طور که در قسمت درباره ما سایت شرکت جتکو آمده است این شرکت فعالیت خود را در شهریور ۱۳۹۷ با جذب نخبگان علمی از دانشگاههای کشور و با هدف ایجاد یک مرکز تحقیقاتی وپژوهشی در توسعه صنعت خودرو آغاز کرده است. سهام شرکت جتکو متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو است و در نزدیکی ایران مستقر شده است.
شنیدهها حاکیست سه مدل مفهومی توسط مدیران ارشد ایران خودرو نهایی شده بود که از میان آنها طراحی شرکت جتکو توانست نظر مدیران ایران خودرو را به خود جلب کند. البته مشخص نیست که جتکو دو نمونه دیگر را نیز طراحی کرده است یا اینکه در این مسیر با شرکت یا شرکتهای دیگر طراحی خودرو رقابت کرده است.
آن طور که منابع آگاه میگویند این محصول جدید (نسل دوم سمند یا سدان جدید ایران خودرو) روی پلت فرم IKP ۱ ساخته خواهد شد.
رونویسی سمند از پژو ۳۰۱
پلت فرم IKP ۱ در واقع همان پلت فرم PF ۱ مربوط به پژو ۳۰۱ است. از آنجایی که همزمان با آغاز مراحل تولید ۳۰۱ تحریمهای صنعت خودرو برگشت و پژو سیتروئن به همکاری خود با ایران خودرو پایان داد، مدیران ایران خودرو تصمیم گرفتند با ایجاد تغییراتی روی پلت فرم پژو ۳۰۱ پلت فرم IKP ۱ را بسازند.
پیشتر اخباری در ارتباط با تولید محصول جدید این خودروساز به نام K ۱۳۲ روی پلت فرم یاد شده رسانهای شده بود.
از آنجایی که همزمان با انتشار خبر تولید K ۱۳۲ صحبت از تولید یک کراس اوور با نام تجاری K ۱۲۵ و همچنین یک خودروی هاچ بک (بدون صندوق) روی این پلت فرم شنیده شد چنانچه تولید سه خودروی یاد شده عملیاتی شود (تا کنون تنها تولید خودروی K ۱۳۲ نهایی شده است) تولید نسل دوم سمند یا محصول جدید سدان ایران خودرو نیز روی این پلت فرم، جمع محصو لات تولیدی ایران خودرو روی پلت فرم IKP ۱ به عدد چهار خواهد رساند.
زمان ورود به بازار نسل جدید سمند
با توجه به اینکه تولید آزمایشی K ۱۳۲ از این ماه آغاز میشود و تولید تجاری آن نیز در زمستان استارت خواهد خورد. پیشبینی میشود نسل دوم سمند یا سدان جدید ایران خودرو زودتر از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ در خطوط تولید این خودروساز دیده نشود.
آنچه از ظاهر این خودرو برمیاید با یک خودروی فست بک (منظور از خودروی Fast back به حالت خاصی از خودروی سدان گفته میشود، در طراحی این مدل خودرو سقف با شیب ملایم و پیئسته به سمت عقب خودرو پایین میآید به طوری که سقف و صندوق عقب دو جز متمایز به حساب نمیآیند) که به نسبت طراحیهای پیشین به روزتر به نظر میرسد روبهرو هستیم.
تقلید شرقی در سمند ایرانی
برخی کارشناسان طراحی خودرو معتقدند خطوط به کار رفته در بدنه نمونه مفهومی این محصول ایران خودرو آن را بسیار به محصولات شرقی و کرهای به لحاظ طراحی نزدیک کرده است.
برخی از کارشناسان این خودرو را نزدیک به دو محصول شرکت هیوندایی (خودروساز کره ای)، النترا و سوناتا میدانند.
آنها پیشنهاد میکنند باید خطوط بکار رفته در بدنه این خودرو در نسخه نهایی، متناسب با زمان عرضه باز طراحی شود.
پیشبینی درباره قیمت این خودرو زود است، اما با توجه به شرایط حاکم بر تولید خودرو در کشور، خودروی ارزانی به نظر نمیرسد.
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گسترش نیوز، تاریخ انتشار خبر: کدخبر: ۱۲۶۲۹۵، www.gostaresh.news