پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۵۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
فهرست نهایی اسامی برندگان مزایده خودروهای معیوب گروه صنعتی ایران خودرو در حالی اعلام شد که قیمت‌های برنده شدگان به مراتب با نرخ اعلامی همان خودروها در شورای رقابت فاصله دارد.

شعار سال: فهرست نهایی اسامی برندگان مزایده شماره ۹۹۰۱ گروه صنعتی ایران خودرو اعلام شد. متقاضیان این مزایده در فاصله روزهای شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری تا ۱۶ اردیبهشت ماه امسال را برای بازدید، خرید اسناد مزایده و ارایه پیشنهاد قیمت به سایت برگزاری مزایده‌های ایران خودرو مراجعه کرده بودند.

در این مزایده ۹۲۵ دستگاه انواع خودروهای تولیدی ایران خودرو به مزایده عموم گذاشته شده بود؛ از پژو "جی ال ایکس انژکتوری" گرفته تا پژوه ۲۰۷ آی و دنا پلاس و حتی سمند ال ایکس. خلاصه در این سبد مزایده ایران خودرو هر مدل خودرویی از تولیدات آن به چشم می‌خورد. اما اصولا چرا این مزایده‌ها برگزار می‌شوند؟

خودروهای آسیب دیده صفر کیلومتری که از طریق مزایده به فروش می‌رسند به چهار دسته تقسیم می‌شوند.

دسته نخست، همان خودروهایی هستند که از خط تولید بیرون می‌آیند و بازرسان، کیفیت آنها را تایید می‌کند اما در پارکینگ شرکت‌های خودروسازی یا در مسیر تحویل به مشتری و در کانتینرهای حمل خودروهای صفر دچار آسیب می شوند، این حادثه می‌تواند خسارات جزئی به خودرو صفر وارد کرده باشد یا با خسارت شدیدی همراه شود.

دسته دوم، خودروهایی هستند که موفق به دریافت نمره ۱۰۰ از بازرسان کیفیت خودرو نشده و مشمول گارانتی نمی‌شوند؛ این خودروها تحت عنوان ماشین‌های کارشناسی شده در مزایده به فروش می رسد.

اما دسته سوم ماشین هایی هستند که در مرحله نخست بازرسی کیفیت آنها تایید و تحویل مشتری داده می‌شود اما بعد از مدتی با ایرادتی مواجه می‌شوند که طبق نظر بخش مدیریت رضایت مشتری، باید خودروهای آنها تعویض و خودروی نوی دیگری جایگزین آنها شود.

اما دسته چهارم خودروهای پلاک‌دار سازمانی هستند که بعد از چند سال استفاده در داخل محوطه‌های خودروسازی از رده خارج شده و از طریق مزایده به فروش می‌رسند.

تمامی این خودروها از طریق مزایده رسمی و بعد از اطلاع رسانی در جراید به فروش گذاشته می شوند. با این تفاوت که در فروش این خودروها نه از گارانتی خبری هست و نه از خدمات پس از فروش. تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد.

اما واقعیت این است که در عرضه این سری خودروها در مزایده مذکور، قیمت‌های برنده شدگان به مراتب با نرخ اعلامی همان خودروها در شورای رقابت فاصله دارد. این فاصله‌ها آنقدر زیاد هست که تا حدودی باور آن را هم دشوار می سازد. برای روشن تر شدن ماجرا، اول به سراغ تعیین قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا براساس دستورالعمل مصوب شورای رقابت می رویم؛ جایی که قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو به تازگی اعلام شده که از قضا با افزایش ۴ تا ۴۸ درصدی به ایران خودرو ابلاغ هم شده است.

براین اساس، قیمت هایما توربو S۵ با بیشترین رشد قیمت (۴۸ درصد) معادل ۲۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است. پس از آن، هر دستگاه پژو پارس اتوماتیک TU۵ با رشد ۳۲ درصدی معادل ۱۰۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. قیمت هایما S۷ نیز ۲۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

همچنین با لحاظ این افزایش قیمت‌ها، سمند سورن ۷۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان (افزایش ۱۳ درصدی)، پژو ۲۰۷ دنده دستی ۸۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان (افزایش ۱۲ درصدی)، پژو ٢٠۷ اتوماتیک ۱۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان (افزایش ۲۲ درصدی) و دنا ۸۲ میلیون تومان (افزایش ۱۳ درصدی) تعیین قیمت شده‌اند.

قیمت دنا پلاس نیز کمترین میزان رشد را داشته و با افزایش چهار درصدی، معادل ۹۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است. حالا بهتر است که همین قیمت که مربوط به ۱۲ خرداد ماه است با خودروهای واگذار شده در مزایده اخیر ایران خودرو مورد قیاس قرار گیرند.

تفاوت قیمت‌ها در قیاس این موارد انقدر فاصله دار هست که به سختی می‌توان ارتباطی بین نرخ خودروهای اعلامی در شورای رقابت و خودروهای عرضه شده در مزایده اخیر ایران خودرو برقرار کرد. براستی علت این افزایش قیمت خودروهای معیوب عرضه شده در مزایده اخیر ایران خودرو چیست؟
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت نود اقتصادی، تاریخ انتشار: 15 خرداد 1399، www.90eghtesadi.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Sweden
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
0
0
صنعت خودرو کلا در هاله ای از ابهام قرار داره .ما نمی تونیم از قوانین و کارهایی که می کنند سر در بیاریم .فقط خودشون میدونن دارن چیکار می کنند.کاش یه کم شفاف سازی بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین