پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۰۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
با شیوع ویروس کرونا بخش‌های مختلف اقتصادی در سطح جهان تحت تاثیر قرار گرفتند، اقتصاد ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود. صنعت هواپیمایی یکی از بخش‫هایی بود که از همان ابتدا تا به امروز با چالش‌های بی‌شماری روبه‌رو شده است. لغو پروازها، کنسل کردن سفرها، افزایش محدودیت‌ها و کاهش چشمگیر سفرهای گردشگری از جمله مشکلاتی است که این‌روزها شرکت‌های هواپیمایی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و تا کنون راهی برای عبور سیستم حمل‌ونقل هوایی از بحران پیش‫آمده مطرح نشده است.

شعار سال: کرونا این مهمان ناخوانده پس از شیوع گسترده در چین، پا را از مرزهای این کشور فراتر گذاشت و اکنون سراسر جهان را درگیر خود کرده است. ویروس کرونا در ابتدا بخش سلامت کشورها را مورد هدف قرار داد و پس از آن رفته رفته تاثیر خود را در بخش‌های اقتصادی نمایان کرد. در دوران کرونایی، شرکت‌های هواپیمایی بیش از آنچه که پیش‌بینی می‌شد با چالش روبه‌رو شدند. به گفته فعالان در این زمینه شیوع ویروس کرونا باعث شد دفاتر فعال در روزهای کرونایی دو دوره مهم یعنی ایام نوروز و سفرهای تابستانی را از دست بدهند و این جریان ضربات عمیقی را به شرکت‌های هواپیمایی وارد کرد، از سوی دیگر لغو سفرهای توریستی نیز اوضاع را دشوارتر کرد. این درحالی است که هنوز برآوردی از میزان دقیق خسارت کرونا بر حوزه کاری آژانس‌های مسافرتی و گردشگری انجام نشده، اما آنچه که مشخص است ادامه این شرایط می‌تواند به تعطیل شدن بسیاری از آژانس‌های هواپیمایی ختم شود. البته مشکلات و چالش‌های شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی تنها به لغو پروازها و کاهش سفرها محدود نمی‌شود. رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های ایجاد شده یکی دیگر از چالش‫هایی است که ویروس کرونا برای این بخش به همراه آورده است.

آخرین هشدار به ایرلاین‌ها

فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در محیط فرودگاه‌ها، داشتن ماسک برای تمامی مسافران و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط ایرلاین‌ها از محوری‌ترین اصول توصیه بهداشتی است که دائما به آن تاکید می‌شود، اما گفته‌ها حاکی از آن است آنطور که باید و شاید اصول بهداشتی در این بخش رعایت نمی‌شود. طی ماه‌های گذشته بسیاری از مسافران از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی ناراضی بودند. این نارضایتی تا جایی ادامه داشت که حتی صدای سعید نمکی، وزیر بهداشت را هم در آورد و وی از عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در سفرهای هوایی انتقاد کرد. البته باید اشاره کرد که در پی گزارش تخلف ایرلاین‌ها، سازمان هواپیمایی اعلام کرد که درصورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا محدودیت‌ها بازخواهد گشت. طبق گفته روابط عمومی این سازمان اگر طی بازرسی‌ها، کوتاهی در زمینه رعایت اصول بهداشتی مشاهده شود به بخش مربوطه تذکر کتبی و در صورت تکرار طبق مقررات برخورد خواهد شد.

اخیرا نیز تورج دهقانی‌زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: «شرکت‌های هواپیمایی که بابت قصور در رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی توصیه شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تذکر دریافت کرده‌اند و دوباره نسبت به آن بی‌توجهی کردند باید بدانند که بر اساس آخرین هشداری که به آن‌ها داده شده تا ابتدای آبان ماه فرصت دارند تا این نقیصه‌ها را اصلاح کنند در غیر این صورت برخورد لازم با آن‌ها خواهد شد. اگر هشدارهای لازم تا تاریخ مذکور توسط ایرلاین‌های داخلی جدی گرفته نشود، ضمن معرفی آن‌ها به مراجع قضایی و لغو مجوزهای پرواز شرکت‌های متخلف، از طریق رسانه‌ها، آن‌ها را به مردم نیز معرفی می‌کنیم.»

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه گفت‌وگو گفت: «یکی از نکات و تذکراتی که به ایرلاین‌ها داده‌ایم این است که بسته‌های بهداشتی مانند ماسک به مسافران نمی‌دهند و مردم هم گزارش این تخلف را به سازمان هواپیمایی داده‌اند. جالب‌تر اینکه برخی ایرلاین‌ها در پاسخ به تذکر و هشدار سازمان اعلام کردند که با توجه به اجباری شدن استفاده از ماسک به مسافران بسته بهداشتی نمی‌دهیم و خودشان باید ماسک داشته باشند اما به آن‌ها گفته‌ایم که در شرایطی که کترینک و ارائه برخی خدمات در شرایط کرونایی حذف شده و پول ماسک و بسته‌های بهداشتی در نرخ بلیت محاسبه شده است باید آن را به مردم بدهند».

لغو سفر از یک‌سو و بلیت‌های نجومی از سوی دیگر

یکی دیگر از چالش‌هایی که کرونا برای بخش حمل‌ونقل هوایی به همراه داشت، لغو سفرها بود. طی ماه‌های گذشته بارها شاهد لغو سفرها بودیم، پرواز ایران به ترکیه از جمله پروازهایی بود که در دوران کرونایی برای چندمین بار لغو شد. اوایل مهرماه بود که اعلام شد پرواز ایران به ترکیه از سر گرفته می‌شود. آنطور که گفته می‌شد حتی ترکیه شرط داشتن جواب منفی تست PCR را برای سفر به ترکیه برداشته بود، اما تنها چند روز بعد از اجازه از سرگیری پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به ترکیه، پرواز در این مسیر مجدد متوقف شد و دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از لغو دوباره پرواز ایرلاین‌های داخلی به مقصد استانبول خبر داد. البته حواشی پرواز ایران به ترکیه تنها به لغو سفرها محدود نمی‌شود و افزایش قیمت بلیت ترکیه یکی دیگر از خبرهای داغ روزهای کرونایی است. بررسی‌ها نشان می‌دا‌د که قیمت بلیت تهران به استانبول از حدود پنج میلیون تومان پیش از بحران کرونا به بیش از 20 میلیون تومان رسید، مسئله‌ای که چالش‌های زیادی را برای مسافران به وجود آورد. این در حالی است که اخیرا صحبت از افزایش مجدد قیمت بلیت هواپیما نیز به میان آمده است، آنطور که گفته می‌شود افزایش قیمت بلیت پروازها به دلیل گرانی ارز و فروش حداکثر 60 درصد ظرفیت پروازها از اول آبان اعمال می‌شود. مسئله‌ای که می‌تواند اثرات منفی را برای جامعه به همراه داشته باشد، چراکه افزایش قیمت بلیت هواپیما به معنای لاکچری شدن سفر هوایی برای کم‌درآمدهایی خواهد بود که اکنون کم‌وبیش می‌توانند سفر هوایی را تجربه کنند. حال باید دید که ماجرای افزایش قیمت بلیت‌ها به کجا خواهد رسید؟

رحمت‌الله فیروزی‌پوربادی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تصمیم انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما از آبان‌ماه با تاکید بر این مسئله که در شرایط کنونی افزایش قیمت بلیت هواپیما قابل قبول نیست بیان کرد: «قطعا کمیسیون عمران هفته آینده با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی افزایش قیمت بلیت هواپیما را بررسی خواهند کرد. انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادعا می‌کنند که افزایش نرخ دلار دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیماست، چرا که عمدتا قطعات هواپیما و هزینه‌های نگهداری آن به دلار است و دولت نیز تسهیلات لازم را اتخاذ نداده و آنها چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند. اما این تصمیم به نفع آنها نخواهد بود و قطعا مجلس شورای اسلامی این موضوع را پس از پایان تعطیلات مجلس با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط بررسی خواهد کرد.»

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت ابتکار، تاریخ انتشار: 20 مهر 1399، کدخبر: 164105،www.ebtekarnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
0
همين عدم رفت وامد ها بخاطر نرخ فضايي هواپيما باعث گراني اجناس هم شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین