پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۸۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲
امروزه بدون استثنا اکثر مسئولین بخش کشاورزی دریافته‎اند که دانش‎آموخته‎های اقتصادکشاورزی می‎توانند هم در ابعاد مدیریتی کشاورزی که اصل حرکت برای تحول‎آفرینی در بخش کشاورزی و تضمین‎کننده اجرای کارآمد تصمیم‎ها و سیاست‎های کشاورزی محسوب می‎شود و زمینه را برای اثرگذاری و حضور فعالانه سایر ابعاد اقتصاد کشاورزی فراهم می‎آورد و هم در سایر ابعاد مرتبط با رشته اقتصادکشاورزی مانند سیاست و توسعه کشاورزی، اقتصاد منابع طبیعی و محیط‎زیست کشاورزی، بازاریابی و تجارت محصولات کشاورزی، بر بخش کشاورزی اثرگذاری‎های مطلوب در جهت کارآمدسازی آن داشته باشند.
شعارسال: سن علم اقتصاد کشاورزی در ایران حدود ۵۰ سال است. رشته اقتصادکشاورزی در طول این سال‎ها تلاش داشته است تا با تربیت دانش‎آموخته‎های مختلف فضا را برای تأثیرگذاری اقتصادی، مدیریتی، سیاستی و بازاریابی در صحنه میدانی کشاورزی فراهم نماید. در این سال‎ها رشته اقتصادکشاورزی در راستای کارآمدسازی چندین بار پوست‎اندازی داشته است. این پوست‎اندازی گاهی در قالب ایجاد گرایش‎های مختلف برای پاسخگویی دقیق‎تر و تخصصی‎تر به نیاز‌های جامعه کشاورزی و کاهش در چارچوب بازنگری درسی و سازگارسازی و انطباق آن با نیاز‌ها و مسئله‎های بخش کشاورزی از بعد عملیاتی و پیشرفت‎های بین‎المللی از بعد نظری شکل گرفته و همواره تلاش شده است از چارچوب‎های نگرشی سنتی بر ساختار کارکردی رشته اقتصاد کشاورزی برون‎رفت داشته باشد و عرصه‎های جدید را خلق و متناسب‎سازی محتوای رشته اقتصادکشاورزی را در جهت حل مسئله‎های کشاورزی در دستور کار قرار دهد.

این پوست‎اندازی‎ها شرایطی فراهم آورده است که امروزه بدون استثنا اکثر مسئولین بخش کشاورزی دریافته‎اند که دانش‎آموخته‎های اقتصادکشاورزی می‎توانند هم در ابعاد مدیریتی کشاورزی که اصل حرکت برای تحول‎آفرینی در بخش کشاورزی و تضمین‎کننده اجرای کارآمد تصمیم‎ها و سیاست‎های کشاورزی محسوب می‎شود و زمینه را برای اثرگذاری و حضور فعالانه سایر ابعاد اقتصاد کشاورزی فراهم می‎آورد و هم در سایر ابعاد مرتبط با رشته اقتصادکشاورزی مانند سیاست و توسعه کشاورزی، اقتصاد منابع طبیعی و محیط ‎زیست کشاورزی، بازاریابی و تجارت محصولات کشاورزی، بر بخش کشاورزی اثرگذاری‎های مطلوب در جهت کارآمدسازی آن داشته باشند. با توجه به این دیدگاه بسیار مثبت شکل‎گرفته در بدنه مدیریتی بخش کشاورزی لازم است در فرایند پوست‎اندازی رشته اقتصادکشاورزی در جهت هم‎پیوندسازی این رشته با مسئله‎های کشاورزی موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد تا از ایجاد هرگونه اختلال منتج به ناکارآمدسازی دانش‎آموخته‎ها در صحنه میدانی جلوگیری نماید:

۱-توجه به مسئله‎های کشاورزی در سطح واقعی فعالیت‎های کشاورزی

۲-توجه به نگاه هم‎پیوندی بین کارشناسی اقتصادکشاورزی و سطوح تحصیلات تکمیلی و نیز چرخش‎های ورودی در گرایش‎های مختلف با هدف جلوگیری از پراکنده‌کاری و کاهش کارآمدی دانش‎آموخته‎های کشاورزی.

۳، توجه به هدف‎گذاری در محتوای آموزشی در تربیت کارشناس اقتصاد کشاورزی برای نقش بازی در سطح واحد‌های کشاورزی و مدیریت سازمان‎های جهاد کشاورزی و یا بنگاه‎های خصوصی از طریق توانمندسازی آن‎ها در پاسخگویی به نیاز‌های بخش کشاورزی.

۴-پرهیز از نگاه جزیره‎ای محصور در قالب‎ گرایش‎های اقتصادکشاورزی به‌منظور جلوگیری از تصمیم‎گیری‎های نقطه‎ای‎ عارضه‎آفرین بر کارکرد‌های بخش کشاورزی، زیرا گرایش‎های مختلف اقتصادکشاورزی به‌منزله مؤلفه‌های سازنده آن برای حل مسئله‎های کشاورزی در چارچوبی سیستمی محسوب می‎شوند تا پس از حل مسئله کشاورزی، کمترین تهدید‌ها برای بخش کشاورزی ایجاد شود. به همین دلیل باید پیوند بین دروس گرایش‎های مختلف در سطوح ارشد و دکتری مورد توجه قرار گیرد.

۵-توجه به مهم‎ترین مسئله‎های کشاورزی در محتوای درسی به‌منظور ایجاد دید و نگرش در دانش‎آموخته‎های اقتصادکشاورزی با هدف حل عملیاتی مسئله‎های کشاورزی و مهندسی ریسک‎های کشاورزی نوظهور.

۶-توجه به فرایند کارآمدسازی رشته اقتصادکشاورزی با مشارکت جمعی اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان.

۷-همسوسازی آموزش‎های اقتصادکشاورزی متناسب با ظرفیت‎ها و پتانسیل‎های منطقه‎ای و توجه به منافع همه‎ذینفعان اقتصادکشاورزی.

۸-توجه جدی بر ابعاد کاربردی- مهارتی در آموزش‌های اقتصادکشاورزی به‎گونه‎ای که دانش‎آموخته‎های کشاورزی علاوه بر دانش نظری، مهارت حل مسئله نیز داشته باشند.

۹-توجه به ابعاد خوداتکایی در درآمدزایی از طریق ایجاد اشتغال و کارآفرینی در دانش‎آموخته‎های اقتصادکشاورزی.

۱۰-توجه به پویایی در محتوای دروس و حتی دروس در گذر زمان که یکی از مسئولیت‎های اعضای هیئت‌علمی به‎منظور به‎روزسازی محتوا برای پاسخگویی به نیاز‌های واقعی جامعه است و هرگز نباید به‌جز اصول کلیدی اقتصاد کشاورزی، در دام دروس سنتی بدون اثرگذاری واقعی و عملیاتی بر بخش کشاورزی گرفتار شد.

۱۱-نقش بازی انجمن علمی اقتصادکشاورزی در هماهنگ‎سازی عملیاتی محتوای رشته و گرایش‎های اقتصادکشاورزی و جذب دانشجویان به‎ویژه تحصیلات تکمیلی با توجه به نیاز‌های بازار کار. در این راستا لازم است وزارت جهادکشاورزی مسئولیت رصد بازار کار رشته‎های کشاورزی را به انجمن‎های علمی کشاورزی (رشته اقتصاد کشاورزی به انجمن اقتصاد کشاورزی) واگذار کند.

امید این‎که مجموعه بیان‌شده همواره در دستور کار گروه‎های اقتصادکشاورزی قرار گیرد تا بتوان مسئله‎های کشاورزی را به دام انداخت و آن‎ها را به‌گونه‌ای مدیریت کرد تا حداقل تهدید‌ها و حداکثر فرصت‎ها برای بخش کشاورزی تأمین شود. با این رویکرد می‎توان به تأثیرگذاری اقتصادکشاورزی در مفهوم عام بر امنیت غذایی مردم و امنیت معیشتی کشاورزی امید داشت.

شعار سال برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اصغر
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
افراد تحصیل کرده در رشته کشاورزی می توانند چرخ اقتصاد در رشته کشاورزی را بچرخانند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
اقتصاد کشاورزی در ایران بیشتر با این مساله که جنس بد بدیم به مشتری داره مشتبه گرفته میشه و این در اینده به کشاورزی ایران اسیب میزنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
0
هرچقدر هم در زمینه مهندسی کشاورزی بتونیم خوب پیش بریم تا کگشاورزان سنتی ما فرهنگشون عوض نشه هیچی به هیچیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین