پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۴۴۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
شهردار تهران آمادگی در برابر سه بحران ناشی از زلزله، سیل و برف و یخبندان را جزو وظایف مدیریت شهری عنوان کرد.
شعار سال: پیروز حناچی در مراسم رونمایی و بهره‌برداری از سامانه هشدار سریع زلزله، فاز دوم سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل و سامانه پیش‌بینی یخبندان در شهر تهران که در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت: از تمام افرادی که به این موضوع مهم توجه نشان دادند، تشکر می‌کنم. موضوع تاب‌آوری شهری یکی از موضوعات بسیار مهمی است که مورد توجه بسیاری از کشور‌های دنیا قرار دارد و در تمام شهر‌های دنیا تلاش می‌کنند تا شهرهایشان را برای شرایط بحران آماده نگه دارند.

وی با بیان اینکه قدم اول در تحقق این موضوع شناسایی بحران‌های قابل تشخیص برای شهرهاست، تصریح کرد: در کشور ما و نیز تهران زلزله یکی از اصلی‌ترین این موضوعات است. بعد از زلزله هم با توجه به هفت رود دره‌ای که در کوهپایه جنوبی البرز قرار گرفته و از تهران عبور می‌کند، مسئله سیل مورد توجه قرار دارد و در پس از آن نیز به نظر می‌رسد با توجه به تغییرات آب و هوایی، مسئله یخبندان هم موضوعیت زیادی در تهران دارد. هرچند که تهران یک شهر کوهپایه‌ای است و به خصوص در مناطق شمالی آن همواره باید در برابر برف و یخبندان آماده باشیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه آمادگی در برابر این سه بحران اصلی از وظایف مدیریت شهری است، افزود: همکاران من در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به درستی این موضوع را هدف گرفتند و تلاششان این است که آمادگی تهران در برابر بحران‌های مختلف بالا برود.

وی با اشاره به زلزله کوبه ژاپن و تجربیاتی که برای مدیریت شهری داشت، گفت: این زلزله یک زلزله کاملا شهری بود و تعداد تلفات ناشی از حوادث بعد از زلزله با خود زلزله برابری می‌کرد و حتی بیشتر بود. ژاپنی‌ها در برابر این زلزله غافلگیر شدند. حالا هم اگر ما از قطع آب و برق و گاز قبل از زلزله صحبت می‌کنیم، تجربه‌ای از همان زلزله است.

حناچی ادامه داد: در مورد سیل در تهران اقدامات خوبی انجام شده که از دهه ۴۰ آغاز شد. در این دوره هم تلاش شد تا آب‌های سطحی تهران به سه کانال اصلی هدایت شود. در چند هفته گذشته ما اقدامات جدی در این حوزه را به بهره‌برداری رساندیم و اقدامات جدی‌تری هم داریم تا دیگر سیل‌های دوره‌ای به شکل آبگرفتگی و سیل را شاهد نباشیم.

شهردار تهران با بیان اینکه سامانه‌های برف و یخبندان سنسور‌هایی دارد که چند روز زودتر اعلام هشدار می‌کنند، گفت: ما اواخر آبان ماه پارسال برف سنگینی داشتیم که غافلگیرکننده، اما قابل تشخیص بود. البته دلیل همه مشکلات آن روز برف نبود، اما به هرحال موثر بود و برف موقعی بارید که ترافیک شهری شکل گرفته بود.

حناچی با تاکید بر اینکه هنوز هیچ تکنولوژی قابل اتکایی برای پیش‌بینی زلزله وجود ندارد و هرچه مطرح شده در حد صحبت است، گفت:، اما این سامانه‌ها فضایی را برای آمادگی ایجاد می‌کنند. اقداماتی مانند قطع شیر‌های گاز، آمادگی بیمارستان‌ها به خصوص در اتاق‌های عمل، اطلاع‌رسانی عمومی به مردم، قطع خطوط انتقال نفت و ... ازجمله این موارد است.

وی اشاره‌ای هم به برخی اظهارات مطرح شده در مورد انتقال خطوط و مخازن سوخت کرد و گفت: هنوز مواردی از انتقال نفت در تهران از طریق لوله انجام می‌شود. دوستانی که می‌گویند باید این‌ها را جمع کنیم، به این موضوع هم توجه کنند که جمع‌آوری هم عارضه دارد و ما نمی‌توانیم به تعداد زیادی نفت کش در تهران اجازه تردد بدهیم.

حناچی در ادامه به بروزرسانی و نگهداری از این سیستم‌ها نیز اشاره کرد و گفت: این امر بسیار مهم است، اما باید زمینه‌ای فراهم شود که با تغییرات مدیریت دوره‌ای این کار با جدیت به فعالیت خود ادامه دهد و نظارت‌ها ادامه داشته باشد.

شهردار تهران در پایان با تاکید بر اینکه امیدوارم بقیه سنسور‌ها هم نصب شوند، گفت: از تمام افرادی که در اجرای این طرح‌ها مشارکت داشتند تشکر می‌کنم، ایجاد این ارتباط میان دستگاه‌های مختلف کار مهمی است که انجام شد و باید ادامه داشته باشد.

ضرورت ایجاد سیستم برق اضطراری برای تهراندر هنگام زلزله

در ادامه رئیس شورای شهر تهران بر ضرورت ایجاد سیستم برق اضطراری برای تهران در هنگام زلزله تاکید کرد.
محسن هاشمی رفسنجانی نیز در این مراسم گفت: این سامانه اگر بتواند همزمان به مردم هم اطلاعات ویژه‌ای برساند می‌تواند نقش موثری را در کم کردن تلفات و خسارات داشته باشد.

هاشمی به فعالیت و ضرورت فعالیت دیگر سامانه‌ها در پایتخت نیز اشاره کرد و گفت: سامانه اضطراری آب نیز جزو کار‌هایی است که انجام شد و اقداماتی هم برای آن انجام گرفت. اما هنوز ۷۰ موردی که باید انجام شود در مرحله ابتدایی است و متاسفانه سرعت لازم را نداشته است. من از آقای شهردار و آقای کرمی محمدی خواهش می‌کنم که این موضوع را پیگیری کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در مورد سامانه مربوط به قطع جریان گاز در مواقع بحران هم قول‌هایی داده شد، گفت:حتی همکاری‌هایی هم با ستاد بحران شهرداری تهران شکل گرفته که کار مثبتی است.

وی از رویکرد وزارت نیرو در مورد سامانه برق اضطراری انتقاد کرد و گفت: در مورد برق اضطراری هیچ کار ویژه‌ای انجام نشده و وزارت نیرو تصور می‌کند همین سیستمی که دارد کافی است. در حالی که من می‌دانم در کمیسیون سلامت این را کافی ندانستند و خواستار برق اضطراری در هنگام زلزله برای تهران بودند که لازم است این مسئله هم مورد توجه قرار بگیرد و اگر لازم است اقداماتی هم در شورای شهر درمورد فیش برق انجام شود و ما آمادگی داریم تا آن را انجام دهیم.

نصب برف‌سنج در ایستگاه بام تهران

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از نصب برف‌سنج روی بام ایستگاه ۶۴ آتش‌نشانی تهران در ولنجک خبر داد.

مهدی داوری که از طریق ویدیو کنفرانس در مراسم رونمایی و بهره‌برداری از سامانه هشدار سریع زلزله، فاز دوم سامانه پیش‌بینی شرکت کرد، گفت: راه‌اندازی این سامانه‌ها گام مهمی در راستای کسب آمادگی‌های بیشتر برای مقابله با بحران‌ها و مخاطراتی مانند زلزله، سیل و یخبندان است.

وی با بیان اینکه آتش‌نشانی یکی از اصلی‌ترین بازوان مدیریت شهری در امدادرسانی به مردم است، گفت: در این شرایط آمادگی و سلامت آتش‌نشانان اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند و با این سامانه‌های هشدار هم می‌توان سرعت آماده باش آتش نشانان را افزایش داد و هم آنان را از خطرات احتمالی که ممکن است خودشان را تهدید کند، مصون داشت تا جریان امدادرسانی دچار وقفه نشود.

داوری با بیان اینکه ۱۳۲ ایستگاه آتش نشانی در شهر تهران به این سامانه‌ها متصل خواهند شد، گفت: آتش نشانان طبق پروتکل‌ها با شنیدن صدای زنگ در هر شریطی که باشند باید به سمت در‌های خروجی رفته و آماده باشند که این هشدار نیز جزو همین موارد است.

داوری از نصب برف‌سنج روی بام ایستگاه ۶۴ آتش نشانی تهران در ولنجک نیز خبر داد و گفت: این اقدامات برای شروع بسیار مهم است و من امیدوارم در ادامه با ارتقا این سامانه آمادگی‌های بیشتری از سوی اتش‌نشانی و دیگر دستگاه‌ها و نهاد‌ها رخ بدهد.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار،تاریخ انتشار:18ابان1399،کدخبر:165264،ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
از اين بايد و شايدها خيلي داره ميگذره و اين ها نه تهران رو ترك ميكنن نه حاضر به هزينه كردن هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
اي كاش تهران زودتر از اين ها به فكر مقابله با سيل و زلزله ميفتاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
مدیریت بحران الان خواب تشریف دارند بعد زلزله و سیل هم غافل گیر میشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
0
مخاطب این باید ها به قول رهبری چه کسی هست؟ چرا این همه بی فکری میکنید در زمینه سیل وزلزله؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین