پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۵۱۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
آتش‌سوزی در جنگل‌های توسکستان گلستان هنوز خاموش نشده است. حریق افتاده به جان بلوط‌ها و درختان توسکا در توسکستان در روز هشتم پای تکاوران ارتش را برای اطفای حریق به ارتفاعات گلستان کشاند.

شعار سال: آن طور که «ابوطالب قزلسفلو» مدیرکل منابع طبیعی گلستان می‌گوید: نیروهای ارتش با آبپاش‌های کوله‌ای به کمک جنگل‌های گلستان آمده‌اند.» به گفته او، نیروی منابع طبیعی هم با تبر در حال باز کردن مسیر نیروهای امدادی برای اطفای حریق هستند. وضعیت آتش‌سوزی در جنگل‌های توسکستان اعتراض استاندار گلستان را هم در پی داشته؛ او، خواهان تجهیزات مدرن و قوی مجهز شده است. هشت شبانه روز است که نیروهای امدادی در حال مبارزه با آتش افتاده به جان توسکستان هستند. آتشی که به گفته قزلسفلو، عامل آن انسانی است. شکارچیان منطقه متهمان ردیف اول آتش‌سوزی‌های آبان ۹۹ در توسکستان هستند. به گفته او، نیروهای امدادی به تعداد کافی در منطقه وجود دارد.

او می‌گوید: برای اطفای حریق آتش‌کوب در اختیار نیروهای ارتش قرار داده شده است.» قزلسفلو پیشروی آتش را به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه می‌داند. دمای هوای ۳۵ درجه هم به طرز خطرناکی در آتش دمیده است و پوشش هیرکانی در گلستان را در مقابل شعله‌های آتش بی دفاع کرده است‌.

او درباره تصاویر پخش شده از اسب‌‌ها در مجاورت آتش‌سوزی هم می‌گوید: «اسب‌ها وحشی نیستند. این اسب‌ها متعلق به کشاورزان هستند و در فصلی که کار ندارند در طبیعت رها می‌شوند تا بچرند.» او آتش را برای اسب‌های خبرساز (در فضای مجازی) بی‌ خطر می‌داند. تصاویر منتشر شده از اسب‌ها در فضای مجازی به واکنش فعالان محیط زیست منجر شده است.

تعداد بازدید : 10



هادی حق‌شناس، استاندار گلستان هم از اضافه شدن یک بالگرد دیگر به عملیات اطفای حریق در ۲۴ ساعت آینده خبر می‌دهد. این زمان‌بندی نشان می‌دهد جنگل‌های گلستان آبان امسال جنگی نابرابر را با آتش خواهند داشت. از روزهای گذشته نیز دو بالگرد در منطقه حضور دارد. یکی از بالگردها نیروها را به مناطق صخره‌ای و صعب‌العبور انتقال می‌دهد. ارتفاع منطقه‌ای که آتش به آن دستبرد زده، افزون بر دو هزار متر است. پراکندگی آتش هم دلیل دیگر طولانی شدن عملیات اطفای حریق اعلام می‌شود.  باد در منطقه نیز با خزان خشک پاییزی در گلستان همدست شده تا آتش وسعت بیشتری از توسکستان را درگیر کند.

حق‌ شناس هم یکی از دلایل طولانی شدن روند خاموش کردن آتش را صخره‌ای بودن مناطق درگیر آتش و پراکندگی محدوده آن در ارتفاعات سخت گذر می‌داند و می‌گوید: «از روز اول وقوع آتش، بالگرد آب پاش و هلال احمر برای اعزام نیرو به منطقه سخت گذر توسکستان مورد استفاده قرار گرفت و تاکنون مأموریت‌های متعددی برای کمک به خاموش کردن آتش انجام شده است.»

حق‌شناس با توجه به پیش‌بینی هواشناسی چشمی هم بر گشاده‌دستی آسمان دارد و می‌گوید: «پیش‌بینی هواشناسی گلستان مبنی بر احتمال بارش باران از عصر امروز در ارتفاعات توسکستان عملیات را برای سرعت کار و مهار آتش تسهیل می‌کند.» سال ۸۹ نیز جنگل‌های هیرکانی گلستان ۵۰ روز در آتش سوختند تا بالاخره آسمان به کمک آنها آمد و داغ دل جنگل هیرکانی سرد شد. حاضران در منطقه یکی از دلایل گسترش آتش‌سوزی در توسکستان را اعزام جزیره‌ای نیرو، عدم توزیع مناسب نیرو‌ها، کمک نگرفتن از مردم محلی و مدیریت دور از منطقه آتش گرفته اعلام می‌کند. باید دست به دعا برداشت که آسمان این بار زودتر بر جنگل‌های گلستان ببارد.

 میانکاله در آتش کمبود امکانات

همزمان با آتش‌سوزی توسکستان گلستان، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با برنا، از دود شدن ۴ هکتار از پوشش گیاهی میانکاله خبر می‌دهد. او می‌گوید: «سال‌هاست که می‌گوییم فقط یک لودر به ما بدهند تا در میانکاله بتوانیم آتش سوزی را مهار کنیم. ما هلیکوپتر و هواپیما نمی‌خواهیم، ما فقط یک لودر می‌خواهیم. ما حتی پول سوخت و جیره غذایی نداریم.» این سومین بار است که شبه‌ جزیره میانکاله در میان کمبود امکانات می‌سوزد.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 18 آبان ۱۳۹۹، کد خبر:84102083، irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین