پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۱۲۳۶۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، ۳۰۰ هزار معلم در کشور کم داریم گفت: هرچه قدر برای آموزش و پرورش هزینه کنیم همانقدر دریافت می‌کنیم. معلم گران‌قیمت و گرانسنگ، دانش آموز گران‌قیمت و گرانسنگ تربیت می‌کند.
شعار سال: حمیدرضا حاجی بابایی در برنامه "به وقت ایران" شبکه آموزش سیما درباره وضعیت بودجه آموزش و پرورش و میزان اثرگذاری آن بر آینده جامعه گفت: آموزش و پرورش بزرگترین، مهمترین و تاثیرگذارترین نهاد اجتماعی است و در سیاست‌های کلی نظام به آن اشاره شده و مولد سرمایه اجتماعی است. آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است یعنی نظام باید برای آموزش و پرورش خرج کند.

وی افزود: در کشور نهادی مهمتر از نظام تعلیم و تربیت نداریم و میزان قدرت یک کشور به اندازه قدرت آموزش و پرورش آن است. هرکشوری در دنیا رشد کرد از طریق آموزش و پرورش اش رشد کرد. هرچه قدر برای آموزش و پرورش هزینه کنیم همانقدر دریافت می‌کنیم. معلم گران قیمت و گران سنگ، دانش آموز گران قیمت و گران سنگ تربیت می‌کند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر بخواهیم به صورت ریشه‌ای به مقوله بودجه ریزی در آموزش و پرورش بنگریم باید بگوییم که نگاه به آموزش و پرورش در نظر مسئولان متفاوت است و تفکرات گوناگونی وجود دارد گفت: گروهی معتقدند باید آموزش و پرورش را خصوصی کرد و دولت فعلی هم به آن معتقد است. در اصل ۳۰ قانون اساسی به این جمع بندی رسیده ایم که باید از محل منابع عمومی برای مدرسه و امر تربیت خرج کنیم که سیاست نظام است و رهبری نیز همین گونه می‌اندیشند.

حاجی بابایی افزود: در سال ۹۱ وزیر آموزش و پرورش بودم و بودجه وزارتخانه ۱۵.۱۸ درصد بودجه عملیاتی دولت بود. سال ۱۳۹۷ این رقم به ۱۱.۸۲ درصد رسیده است. همه وزرا از سال ۹۱ به بعد معتقد به واگذاری مدرسه و خصوصی سازی بودند. این نگاه وجود دارد. چند سال قبل در شهر تهران مدرسه‌ای با ۵۰۰ دانش آموز در ۱۵ شهریور به یک فرد اجاره داده شد و معلمانش را به مدارس دیگر فرستادند. همه نوع معلمی در این مدرسه جمع شدند و این نگاه وجود داشت که بار این مدرسه را از دوش دولت برداشته اند.

وی با اشاره به اینکه واگذاری ۱۰ درصد مدارس به بخش خصوصی در لایحه بودجه سال گذشته آمده بود که در مجلس با آن مخالفت شد اظهار کرد: این تفکر و نگاه درباره مهمترین نهاد اجتماعی وجود دارد. اکنون ۵۰ هزار معلم خرید خدماتی داریم که با حقوق پایین کار می‌کنند. اسم این کار را خصوصی سازی گذاشتند. همین‌ها اکنون چندسال است سرکار هستند و مطالبه استخدام دارند و هرروز می‌آیند جلوی مجلس تجمع می‌کنند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: نگاه دیگر که بنده نیز به ان معتقدم این است که باید دانشگاه فرهنگیان با قدرت دانشجو جذب کند و بهترین معدل‌ها را گزینش و آن را در دوره‌های تخصصی مانند دوره ابتدایی تربیت کند. معلم نباید سرش را کج کند تا استخدامش کنند. این معلم باید از روز اول استخدام شود. هفت سال درگیر این موضوع بودیم که باید به دانشجو از روز اول حقوق داده شود و استخدامش قطعی باشد.

حاجی بابایی با بیان اینکه میانگین دنیا یک معلم به ازای هر ۱۹ دانش آموز است اظهار کرد: ۳۰۰ هزار کمبود معلم داریم. شورای عالی آموزش و پرورش می‌گوید ۲۰۰ هزار کمبود داریم. کلا ۶۴۰ هزار معلم داریم که سرکلاس درس می‌روند. وزیر بعد از بنده اعلام کرد که معلم مازاد داریم؛ این نوع نگاه به معلم ذلت بار است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تابناک، تاریخ انتشار: 28 آبان ۱۳۹۹، کد خبر:1015831، tabnak.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین