پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
خراسان‌رضوی با وجود استعدادهای متعدد در عرصه شنا و شیرجه، همچنان فاقد استخر استاندارد است.
شعارسال: شنا از جمله ورزش‌هایی است که نه تنها جنبه تفریحی دارد و به عنوان یک ورزش محسوب می‌شود بلکه تاثیر بسیار زیادی بر جسم و روح افراد می‌گذارد و یکی از ورزش‌هایی است که در اسلام نیز بر آن تاکید شده است.

مشهد با وجود اینکه شهری کویری محسوب می‌شود و دارای دریاچه و دریا نیست اما با داشتن استخرهای گسترده و سرزمین‌های آبی در این رشته ورزشی همیشه فعال و سرآمد دیگر استان‌های کشور بوده است به طوری که در حال حاضر بیشترین شناگران تیم ملی را خراسانی‌ها تشکیل می‌دهند و از طرفی شناگران جوان خراسان‌رضوی امسال در مسابقات المپیک و پارالمپیک حضور فعالی داشتند. برهمین اساس گفت‌وگویی با رئیس هیئت شنای خراسان‌رضوی و نائب‌رئیس و دبیر این هیئت داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

* هسته تیم ملی شنا در خراسان رضوی

مجید مشتاق عشق اظهار داشت: هسته تیم ملی شنا در خراسان‌رضوی است و در بعد قهرمانی، آموزش و استعدادیابی به نوعی استان خراسان رضوی پیش‌رو و پیش قدم بوده ‌بطوری که در بخش آموزش پنج سطح برای نوجوانان و نونهالان طراحی کرده‌ایم و دیگر استان‌ها نیز الگو برداری کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از استان‌ها استخر ندارند اما خراسان رضوی، استخر هاشمی نژاد را ۱۵ سال در اختیار دارد البته استخر قهرمانی روباز بوده که بازسازی شده و ۸ سال در حال پیگیری است اگر این استخر به هیئت شنا تحویل داده شود جهش خوبی در شنای استان خواهیم داشت و شناگران می‌توانند تمرینات استانداردتری داشته باشند.

رئیس هیئت شنا و واترپلوی خراسان رضوی تصریح کرد: از نظر سخت افزاری و نرم افزاری، آموزشی و علمی در کشور جلو هستیم و با توجه به اینکه رئیس کمیته مشورتی هستم و از تمامی برنامه‌های شنای کشور اطلاع دارم و خودم نیز تمام مراحل شنا را تا قهرمانی و مربیگری گذرانده ام و از طرفی سه نسل شنای کشور را آموزش داده‌ام.

وی گفت: برنامههای هیئت را براساس برنامه و استراتژی تعریف کرده‌ایم با این نگاه که امروز در کجا قرار داریم و در آینده به کجا خواهیم رسید چرا که زمانی در استان به دنبال کسب مقام کشوری وسپس به دنبال افزایش بازیکنان تیم ملی و حضور در مسابقات برون مرزی و در نهایت مدال آوری بودیم.

مشتاق عنوان کرد: نخستین مدال ما را پاشا وحدتی در المپیاد دانش آموزی کسب کرد و پوریا تبریزیان در آسیا، بنابراین هدف گذاری ما پس از کسب مدال حضور در المپیک بوده است و در استراتژی هیئت امروز به این مرحله رسیده ایم که اگر سه نسل گذشته در سن ۲۰ سالگی رکورد می‌زدند ما امروز می‌توانیم در سن ۱۵ و ۱۴ سال رکورد بزنیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر شناگران استان در سن ۱۶سالگی رکوردهای خوبی را در اختیار دارند به عنوان نمونه آریا نسیمی شاد اگر چهار سال در المپیک رکورد بیاورد در ۲۰سالگی می‌تواند به کسب مدال فکر کند و از همین امروز برای این بازیکن برنامه داریم به طوری که بزودی در مسابقات خارج از کشور حضور خواهد یافت.

* با توجه به رویکرد هیئت شنا به ۴ استخر نیاز داریم

رئیس هیئت شنا و واترپلوی خراسان‌رضوی افزود: متاسفانه هیئت‌های دیگر استان‌ها به اندازه‌ای درگیر مشکلات مالی و سخت افزاری هستند که سالیانه برنامه ریزی می‌کنند اما برنامه‌های ما در هیئت شنای خراسان رضوی با نگاه بلند مدت ترسیم شده است. در همین راستا در مسابقات زیر ۱۰ سال قهرمان کشور هستیم و در رده سنی ۱۵ سال چند شناگر خوب و فعال داریم و در تمامی رده‌های سنی شناگر تربیت کرده ایم و یکی از استراتژی‌های هیئت شنای خراسان رضوی درخشش شناگران استان در تیم ملی و مسابقات برون مرزی است چرا که ما باید ورزشکارانمان را در بلند مدت حفظ کنیم.

مشتاق گفت: در بحث سخت افزاری امسال به دو یا سه استخر نیاز داریم اما با توجه به رویکردی که در بحث افزایش شناگران داریم دو سال آینده به چهار استخر نیاز پیدا خواهیم کرد. زمانی در شهر مشهد تنها یک تیم نوجوانان داشتیم اما امروز ۸تیم در در استان داریم که تنها برای حضور در مسابقات بیش از ۳۰۰ نونهال شرکت می‌کنند اما هدف ما در بلند مدت ارتقای این تعداد شناگر به دو هزار نفر است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس‌های باز آموزی با حضور مربیان خارجی و سرمربی تیم ملی شنای ایران به منظور به روز نگاه داشتن مربیان،ضمن اینکه ما انتظار داریم در بحث آموزش استخرها نیز ورود پیدا کنند و با مقررات هیئت شنا، تیم داری کنند.

رئیس هیئت شنا و واترپلوی خراسان رضوی عنوان کرد: باید استخرها را به سمت ورزش همگانی سوق دهیم و نسبت به استعدادیابی، ورزش قهرمانی و همگانی برنامه‌ریزی کنیم. هیئت شنا و واترپلوی خراسان‌رضوی تنها هیئتی است در ایران که از نظر نرم افزاری با سیستم‌های نوین کار می‌کند حتی عضویت شناگران به صورت سیستمی انجام می‌شود.

* مشهد پایگاه خوبی برای شناگران کشور است

مشتاق بیان کرد: در بحث قهرمانی، استعدادیابی، آموزش، ورزش همگانی، مسابقات، برون‌مرزی ۱۵ سال است که در کشور اول هستیم و به‌عنوان هیئت نمونه و در بحث عملکرد به‌عنوان هیئت برتر انتخاب شدیم شاید به این دلیل که اسپانسر خوبی در هیئت شنا داریم و تیم را از نظر مالی حمایت می‌کند.

وی بابیان اینکه ‌خراسان‌رضوی پایگاه ورزش قهرمانی در دو بخش شنا و واتر‌پلو است گفت: دو هفته تیم ملی بزرگسالان کشور در مشهد اردو داشت چرا که مشهد پایگاه خوبی برای شناگران کشور است از طرفی بیشترین عضو تیم ملی شنای کشور از خراسان رضوی بوده و قطعا در مسابقاتی که با ژاپن و کانادا برگزار می‌شود بازیکنان خراسانی حضور فعال تری خواهند داشت.

رئیس هیئت شنا و واترپلوی خراسان رضوی با اشاره به اینکه همیشه حمایت سازمان ورزش و جوانان و فدراسیون روی سرشناگران استان بوده است، افزود: آریا نسیمی شاد، موحد، پاشا وحدتی، پوریا تبریزی در مسابقات مختلف جهانی و آسیایی امسال خوش درخشیدند همچنین در بخش واترپلو نتایج قابل قبولی داشتیم در بحث شهرستان‌ها نیز نیشابور بسیار فعال است به طوری که علی فتحی و سینا غلامپور در مسابقات آسیایی خوش درخشیدند و امروز ورزشکاران شناگر نیشابوری به مرحله‌ای از پیشرفت رسیده‌اند که به تنهایی می‌توان از این شهرستان تیم در رده های سنی ۱۵ سال داشته باشیم و یا سبزوار در مقطع زیر ۱۰سال بسیار موفق عمل کرده است.

* فعالیت ۷۴ استخر در مشهد

مشتاق اظهار داشت: ۱۰۰ شناگر جهت حضور در مسابقات آموزش دیده‌اند و در واترپلو ۲۰۰نفر ضمن اینکه در واترپلو چهار تیم و در شنا هفت تیم در لیگ برتر از ‌خراسان‌رضوی حضور دارند و در ‌خراسان‌رضوی هزار شناگر در رده‌های مختلف فعالیت خواهند داشت و در واترپلو ۴۰۰ ورزشکار و ۳۰۰ شناگر در بخش بانوان فعال هستند اما در چشم‌انداز هیئت شنا، به‌دنبال افزایش شناگران در بخش مسابقه به دو هزار نفر و در بخش بانوان به هزار و ۵۰۰نفر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در استخرهای سطح شهر مشهد ۹ هزار نفر در ایام تابستان آموزش شنا را فرا گرفتند. در شهر مشهد ۷۴ استخر فعال داریم که اگر تنها ۲۰ استخر به کمک ما بیایند به راحتی می‌توانیم به چشم انداز دو هزار شناگر مسابقه دست پیدا کنیم.

رئیس هیئت شنا و واترپلوی خراسان‌رضوی گفت: در چشم انداز سال جاری تعدادی از این شناگران را به لیگ معرفی خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم در آینده رکوردهای ملی را بهبود ببخشیم.

* دعوت از ۶ خراسانی به تیم ملی

دبیر هیئت شنای خراسان‌رضوی نیز اظهار داشت: تیم شنای هیئت خراسان‌رضوی همه روزه در استخر مجموعه هاشمی نژاد ورزشگاه تختی تمرین می‌کند به طوری که در طول روز ۹ جلسه تمرین داخل آب دارند. در حال حاضر حدود ۷۵ شناگر در گروه‌های سنی زیر ۱۰ سال و بالای ۱۰سال تا جوانان و بزرگسالان مشغول به فعالیت هستند.

حمید ولی زاده افزود: تعدادی از شناگران استان درگیر تیم ملی هستند و به صورت غیر متمرکز زیر نظر هیئت فعالیت دارند از طرفی اعزام شناگران به جشنواره شناگران زیر ۱۰سال استان زنجان و کسب مقام اول این دوره از مسابقات و مسابقات جوانان قهرمانی کشور در تهران با حضور ۲۸تیم و کسب مقام دوم از جمله فعالیت‌های اخیر هیئت شنای خراسان رضوی بوده است.

وی عنوان کرد: ۱۳ تا ۱۶ مهرماه جام زنده رود در اصفهان ویژه شناگران زیر ۱۵سال برگزار می‌شود.

ولی زاده تصریح کرد: مسابقات آموزشگاه‌های استان در رده نوجوانان و نونهالان در تیرماه برگزار شد که مقام اول این دوره از مسابقات را کسب کردیم، تنها شناگر المپیکی ایران نیز با ۱۶سال و با کمترین سن و شناگر پاراالمپیکی هر دو از خراسان رضوی بودند و این بیانگر ظرفیت خراسان رضوی در ورزش شنا است.

وی بیان کرد: تعداد زیادی از شناگران استان به اردوی تیم ملی دعوت شده اند که از ۱۲ ملی پوش ۶شناگر تیم ملی از خراسان رضوی هستند.

* نبود استخر استاندارد با عمق ۵۰متر

دبیرهیئت شنای خراسان رضوی با بیان اینکه استاندارد استخر شنا ۵۰ متر است اما در مشهد ۳۳ متر استخر تمرین داریم گفت: استخر اختصاصی با عمق ۵۰ متر چندسالی است که در مشهد در دست احداث اما به دلیل کمبود بودجه عمرانی هنوز تکمیل نشده است. در تمام دنیا ورزشکاران در استخر ۵۰ متر تمرین می‌کنند و مسابقات در این عمق برگزار می‌شود اما تمرینات ما در ۳۳ متر است و امیدواریم با بهره برداری از این استخر وضعیت بهتر از همیشه شود.

ولی زاده عنوان کرد: ۶ باشگاه در استان خراسان‌رضوی فعال است و هر ساله در لیگ برتر شنا رتبه‌های اول و دوم را کسب کرده‌ایم و در چند سال اخیر با اسپانسری موج‌های آبی توانسته‌ایم مقام اول کشور را کسب کنیم.

دبیر هیئت شنای خراسان رضوی افزود: لیگ داخلی استان را امسال خواهیم داشت و از شهرستان‌های مختلف که باشگاه دارند در این لیگ حضور خواهند یافت و در حال حاضر نیز وضعیت مناسبی داریم و با اینکه در روزهای نزدیک به مدارس هستیم اما در حوزه آموزش و حضور نوجوانان و نونهالان شاهد حضور فعال شناگران بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: شنا از جمله ورزش‌هایی است که مخاطب زیادی دارد و در تمام طول سال ما شاهد حضور علاقمندان به این رشته ورزشی هستیم اما امیدواریم خانواده‌ها رغبت بیشتری به این ورزش با نگاه حرفه ای داشته باشند.

* بانوان شناگر به‌دلیل نبود اسپانسر لیگ ندارند

نائب رئیس هیئت شنای خراسان رضوی نیز گفت: در بخش بانوان از سال گذشته مراحل آموزش شنا را در پنج سطح آغاز کرده‌ایم و طبق برنامه هیئت این سطوح را اجرایی کردیم و در پایان هر ماه در سطوح مختلف شنا، گواهی نامه صادر کرده‌ایم.

زهرا موسوی افزود: هیئت شنای خراسان رضوی در طول سال با توجه به نیاز مربیان استان دوره‌های مربیگری و داوری با حضور مدرسان خارجی در سطح درجه ۲ و ۳ برگزار کرده است و در شهرستان‌هایی که درخواست داشتند نیز این دوره‌ها برگزار می‌شود ضمن اینکه کلاس‌های باز آموزی مربیان درجه ۲ و۳ در طول سال برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در بخش بانوان هر دو ماه یک مسابقه برگزار می‌کنیم و از این طریق استعدادها را شناسایی می‌کنیم البته مسابقات قهرمانی کشور آموزشگاه‌ها را در دستور کار داشتیم که مقام سوم را کسب کردیم همچنین در مسابقات قهرمانی کشور که نیمه دوم سال برگزار می‌شود حضور فعالی خواهیم داشت.

نائب رئیس هیئت شنای خراسان‌رضوی عنوان کرد: در بخش بانوان خوشبختانه همانند شنای مردان مورد توجه و حمایت هیئت شنای خراسان رضوی هستیم، خوشبختانه در بهره مندی از امکانات و استخر نیز مشکلی نداریم به‌طوری‌که بانوان شناگر در سالن هاشمی نژاد مجموعه سعد آباد و استخر کوثر تمرین می‌کنند.

وی بیان کرد: ۹۸ بانوی شناگر در رده‌های سنی مختلف زیر‌نظر مربیان استان تمرین می‌کنند.البته سه سال است که لیگ بانوان برگزار نمی‌شود چرا که سه سال گذشته اعلام کردند که تیم‌های بانوان ثبت نام کنند اما به دلیل اینکه حمایتی صورت نمی‌گیرد و شنای بانوان اسپانسر ندارد لیگ بانوان در کل کشور برگزار نمی‌شود.

* آرزوی بانوان شناگر داشتن استخر اختصاصی است

موسوی با اشاره به وضعیت شنای بانوان گفت: سرخس، نیشابور، سبزوار، قوچان از جمله شهرستان‌های فعال هستند ضمن اینکه ۱۲شهریور ماه مسابقات بین استخرها را با حضور ۱۰تیم برگزار کردیم. مسابقات قهرمانی کشور را نیز در پیش داریم و برای حضور در این رقابتها، مسابقات انتخابی برگزار خواهیم کرد.

نائب رئیس هیئت شنای خراسان‌رضوی با اشاره به بحث استعداد یابی در ورزش شنا گفت: سه سال است که با آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسانده‌ایم و دانش آموزانی که چهار نوع شنا را آموزش ببینند می‌توانند وارد تیم شوند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته مسابقات بانوان کشورهای اسلامی برگزار می‌شد و شناگران انگیزه زیادی داشتند و می‌توانستند خود را محک بزنند اما در حال حاضر به سن ۱۷سالگی که می‌رسند انگیزه خود را از دست می‌دهند.

موسوی گفت: یکی از آرزوهای بانوان شناگر این است که استخر اختصاصی داشته باشند و یک استخر در اختیار بانوان قرار گیرد تا با برنامه ریزی بتوانیم بهترین تمرینات را داشته باشیم. البته نبود مسابقات برون مرزی سبب شده تا شناگران به دیگر رشته‌ها مانند نجات غریق، مربیگری، قایقرانی، روی آورند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری مشهد پیام، تاریخ انتشار: یکشنبه 4 مهر 1395، کدخبر: 1901867، www.mashhadpayam.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین