پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۱۴۷۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
اکونومیست با هشدار نسبت به خوش‌بینی‌ها در خصوص افزایش قابل‌توجه صادرات نفت ایران در دولت بایدن نوشت: رشد درآمد نفتی ایران احتمالاً محدود خواهد بود.
شعار سال: اکونومیست در تحلیل لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ ایران با هشدار نسبت به خوش‌بینی بعضی کارشناسان در خصوص افزایش قابل‌توجه صادرات نفت ایران در دولت بایدن نوشت که رشد درآمد نفتی ایران احتمالاً محدود خواهد بود، چرا که انتظار می‌رود مذاکره با آمریکا طولانی باشد و فرایند برداشتن تحریم نفتی ایران کند پیش برود.

کابینه دولت ایران روز یکشنبه دوم آذر تشکیل جلسه داد تا پیش‌نویس بودجه سال ۱۴۰۰ را بررسی کند، پیش نویسی که درآمد نفتی بسیار کمتری را در مقایسه با بودجه سال جاری پیش‌بینی کرده است.

اکونومیست در گزارش خود در تحلیل لایحه بودجه ۱۴۰۰ ایران نوشت: تاکنون جزئیات کمی در خصوص لایحه بودجه سال آینده منتشر شده است. روحانی ابتدای نشست کابینه در جملاتی کلی از کاهش وابستگی به درآمد نفتی، گسترش خصوصی‌سازی و تلاش برای کاهش فقر در این لایحه خبر داد. اما مقامات ارشد سازمان برنامه‌وبودجه از در نظر گرفتن قیمت ۴۰ دلاری برای نفت و پیش‌بینی صادرات روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت در این لایحه سخن گفته‌اند.

صادرات نفت ایران در بودجه در حالی ۶۵۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده که صادرات نفت ایران در سال جاری حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز تخمین زده می‌شود، یعنی نصف سطح تعیین شده در بودجه سال ۱۳۹۹.

بودجه سال جاری بر اساس نفت ۵۰ دلاری و صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت تدوین شده است. رقم دقیق صادرات نفت ایران در شرایط کنونی به دلیل مخفی‌کاری‌هایی که به خاطر تحریم‌های آمریکا انجام می‌گیرد مشخص نیست. با این حال اکنون میزان صادرات نفت ایران کمتر از نصف رقم تعیین شده در بودجه تخمین زده می‌شود، یعنی کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز. تحریم آمریکا و کاهش تقاضای نفت چین دو علت عدم تحقق پیش‌بینی صادرات روزانه ۱ میلیون بشکه‌ای نفت ایران در سال جاری تلقی می‌شوند.»

کسری بودجه ۱۴۰۰ قابل‌توجه است

اکونومیست در گزارش خود افزوده است: گرچه احتمال بالارفتن فروش نفت ایران در سال آینده وجود دارد، اما رشد احتمالی درآمد نفتی ایران اندک خواهد بود.

احیای نسبتاً سریع اقتصاد چین و احتمال مذاکره ایران با دولت جدید آمریکا در سال ۲۰۲۱ نویدبخش افزایش صادرات نفت ایران در این سال هستند. البته هرگونه افزایش صادرات نفت ایران احتمالاً محدود خواهد بود، چرا که انتظار می‌رود مذاکره با آمریکا طولانی شود و فرایند برداشتن تحریم نفتی ایران به صورت تدریجی پیش برود تا ایران تعهدات هسته‌ای خود را به صورت کامل اجرا کند.

انتظار می‌رود درآمد نفتی ایران در سال آینده افزایش اندکی داشته باشد، اما کسری بودجه دولت بالاتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود.

در نتیجه افزایش درآمد نفتی، کسری بودجه سال آینده کمتر خواهد شد. در عین حال ما با توجه به افزایش کمک نقدی دولت به مردم به علت شیوع کرونا، میزان کسری بودجه دولت در سال جاری و بودجه سال آینده احتمالا بالاتر از پیش‌بینی قبلی ما خواهد بود.

ابهامات بزرگ

اکونومیست در ادامه نوشت: دولت در حالی باید لایحه را نهایی کند که برآورد روشنی از اوضاع پیش رو ندارد. دولت ایران در حالی بودجه سال آینده را تدوین می‌کند که با بلاتکلیفی مهمی مواجه است. شیوع ویروس کرونا سایه سنگینی بر سر قیمت جهانی نفت افکنده و در این اوضاع موارد جدید ابتلا به کرونا در ایران همچنان رو به افزایش است.

 به نظر می‌رسد که تصویب بودجه سال آینده در مجلس کنونی سخت‌تر از همه سال‌هایی باشد که حسن روحانی از سال ۱۳۹۲ تجربه کرده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۱۱  آذر  ۱۳۹۹، کدخبر:-، tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
0
خوش بینی در زمینه های اقتصادی در ایران همیشه باعث بدبیاری شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین