پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۹۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
خوزستان ،ایستاده در غبار تیتر این روزهای خبرهای سراسری و رسانه های خوزستان است جمله ای که شاید ظاهرا تیتر باشد اما حقیقتی جز مرگ تدریجی خوزستان نیست .
شعارسال: خوزستان ،ایستاده در غبار تیتر این روزهای خبرهای سراسری و رسانه های خوزستان است جمله ای که شاید ظاهرا تیتر باشد اما حقیقتی جز مرگ تدریجی خوزستان نیست .

خوزستان امروز برای سومین روز متوالی پاییزی با طعم گرد و غبار را تجربه کرد ،شدت گرد و غبار از روز جمعه ۹مهرماه بیش از ۱۰ برابر حد مجاز بوده و روز گذشته علیرغم اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر اینکه این پدیده تا پایان روز تداوم خواهد داشت، شدت ریزگردها به بیش از ۱۳ برابر حد مجاز رسید.

اکنون خوزستانیها علیرغم وعده های ۳ سال و نیمه دولت یازدهم به مردم خوزستان به سختی روزگار سپری می کنند اما آنچه که بیش از ریزگردها خوزستانیها را بیش از بیش نگران می کند سرنوشت مبهمی است که در آینده برایشان رقم خورده است،سه سال وعده و پاسخ های تکراری از پایتخت نشینان تامسئولین استان این امر را برای خوزستانیها روشن ساخته که متاسفانه نقشه راهی برای اینکه مشخص شود وضعیت منطقه در آینده قرار است چگونه باشد وجود ندارد البته در استان هم نقشه راه مشخصی برای حل مشکلات خوزستان موجود نیست.

اینکه در زمان وقوع ریزگردها به دلیل غلظت بالای گرد و غبار مدارس و ادارات استان تعطیل شوند اگر چه لازم ولی کافی نیست و مشکل مردم خوزستان را حل نمی کند، متاسفانه هر بار از خانم ابتکار و بقیه مسئولین در خصوص برنامه آنها درباره حل معضل ریزگردها سئوال می شود کلی گویی می کنند و پاسخی قانع کننده برای مردم ندارند اما دیگر زمان آن رسیده که دولت در خصوص بحران خوزستان پاسخگو باشد.

هرچند سوال و انتظار پاسخ قانع کننده از دولت علی الخصوص سازمان محیط زیست خوزستان به دلیل توجیهات متعدد آن مثال آب در هاون کوبیدن است اما جهت روشن شدن افکار عمومی مرور خواهیم کرد که از تمام وعده های دولت در خصوص حل معضل ریزگردها نمی توان اقدام و بودجه ای را مثال زد که محقق شده باشد و مرهی بر ریه های غبار گرفته مردم خوزستان باشد.

سال ۹۲ در روزهای گرد و غبار شدید در خوزستان ، طرح جامع مقابله با ریزگردها به صحن مجلس رفت و مقرر شد با اجرایی شدن این طرح مقابله با ریزگردها در سه بازه زمانی کوتاه مدت ،میان مدت و بلند مدت در دستور کار دولت قرار گیرد به همین منظور در سال ۹۳بودجه ای برابر ۵۵ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها اختصاص داده شد که از این میزان یک ریال هم به خوزستان اختصاص نیافت گذشته از آن نیز توپ حدف بودجه سال ۹۴ ریزگردها نیز با جنجال رسانه ای ابتکار در زمین نمایندگان مجلس نهم افتادو سهم خوزستان از بودجه ریزگردها در سال ۹۴ نیز هیچ شد ،در سال ۹۵ نیز برخی نمایندگان از حدف بودجه خبر دادند .

عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفته بود :دولت در لایحه بودجه ۹۵ علیرغم تلاش نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه ریزگردها را حذف کرد این در حالی است که دولت بودجه مصوب ریزگردها در بودجه سال ۹۴ را هم اختصاص نداد.

گرچه اختصاص این مبالغ نمی‌تواند در کوتاه مدت برای مردم استان چاره ساز باشد اما ابلاغ این اعتبارات امید حل این معضل در بازه زمانی بلند مدت را در دل خوزستانی ها ایجاد خواهد کرد و می‌تواند مرهمی برای تحمل روزهای خاکستری مردم خوزستان باشد از آن گذشته حتی اگر از کنار احجاف دولت در خصوص تزریق قطره چکانی بودجه به خوزستان بگذریم ذکر این مطلب قابل توجه است که ابتکار در آخرین سفر خود در تیرماه ۹۵ به خوزستان در پاسخ به منتقدان خود گفته بود به دلیل شرایط خاص خوزستان ۶ بار به خوزستان سفر کردم اما مردم باید واقعیت‌ها را بدانند ،جلوی طوفان را نمی‌توان گرفت فقط می توان با اعلام آمادگی با آن مقابله کرد .

همچنین اظهارات ایتکار مبنی بر اینکه در مقابله با ریزگردها در بخش کانون های خارجی پای داعش در میان است و بحث مالچ پاشی از این جهت مغفول مانده شاید تا حدودی پذیرفته شود ولی اینکه کانون های داخلی منشا ریزگردها نیز با بهانه های واهی و صرف لابی نفتی ها تشدید شود اصلا پذیرفته نیست.

برخی معتقدند،شاید اظهارات ابتکار در قد و قواره ای باشد که بتواند امثال دولتی ها را قانع ولی در آن حد نیست که مردم خوزستان را قانع کند زیرا اگر ابتکار ۱۰۰ بار دیگر هم با کوله باری از صحبتهای به قول خود واقع بینانه به خوزستان سفر کند آمدنش با نیامدنش فرقی نخواهد داشت زیرا این آمدن و رفتن ها جز هزینه از جیب بیت المال سودی به حال مردم خوزستان ندارد.

در همین راستا نیز همایون یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی ،کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص معضل ریزگردها می گوید : متاسفانه در کشور سیاست قاطعی برای مقوله محیط زیست وجود ندارد و یکی از بزرگترین تهدیدات آینده کشور مشکل زیست محیطی است ،همچنین عزم جدی و برنامه خاصی برای حل مشکل پدیده گرد و غبار در استان انجام نگرفته است.

نکته قابل توجه این است که در استان خوزستان نه تنها برنامه خاصی برای حل این مشکل وجود ندارد بلکه در بحث اعلام آمادگی و مقابله با ریزگردها استان خوزستان که ابتکار از آن به عنوان اقدامات محیط زیست یاد کرده بود نیز خوزستانیها از کمترین امکانات اولیه مقابله نیز محروم اند تا آنجا که در زمان وقوع ریزگردها هیچ گونه ماسکی با هزینه دولتی میان مردم استان توزیع نشده و روز گذشته خیر اهوازی۲۰۰۰ ماسک میان شهروندان توزیع کرد.

حال این پرسش هایی که در این زمینه باقیست که در شرایطی که مردم استان‌ خوزستان در بحران آلودگی هوا و گردو غبار نفس می‌کشند چرا مسئولان مربوطه هنوز بحرانی بودن اوضاع را جدی نگرفته اند و تا کنون اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است جدا از آن گذشته با توجه به سفرهای مکرر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به استان خوزستان چرا مصوبات مذبور اجرایی نمی شود؟ با توجه به اهمیت موضوع سلامت مردم در هر جامعه چرا مسئولین استان به فکر پیگیری حل معضل گرد و غبار نیستند؟

اکنون این مطالبه جدی مردم از دولت است که اقدامات ملموس خود را در مورد ریزگردها بیان کند و از سویی دیگر نیز استاندار خوزستان همان گونه که در بحث انتقال آب استان خود را نماینده دولت و مسئول برآورده کردن توقعات دولت در در استان عنوان می کند اکنون به عنوان مدافع حق مردم خوزستان بجای عذرخواهی از مردم استان دولت را در خصوص وضعیت بحرانی خوزستان حساس کند وپیگیربودجه از دست رفته ریزگردهای خوزستان باشدو از دولتی ها در خواست کند تا برنامه دولت برای حل مشکلات در بحث ریزگردهای خوزستان چیست؟

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: دوشنبه 12 مهر 1395، کدخبر: 912301 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین