پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۴۷۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳
رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: کشورمان جزو مناطق خشک و نیمه‌خشک دنیاست و توسعه کشاورزی دیم نیز به تنهایی نمی‌تواند کم‌آبی آن را جبران کند بلکه این ویژگی جغرافیایی در تمام سیاستگذاری‌های توسعه‌ای از جمله در بخش‌های کشاورزی آبی، شیلات و صنعت نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
شعار سال: صابر گلکاری با تاکید بر اینکه خشکسالی نیز نشانه رهایی ایران از خشکسالی نیست، اظهار داشت: علایم خشکسالی در حالی طی سال‌های اخیر تشدید شده که در نقطه مقابل سطح باغ‌ها، آن هم از نوع درختان پرمصرفی، چون سیب در برخی مناطق به چندبرابر افزایش یافته است.

وی با طرح این سوال که «آیا با میزان آب مصرفی درختی که بخشی از محصول آن در کنار جاده‌ها ریخته می‌شود، بهتر نیست که زراعت شود؟»، اضافه کرد: دیدگاه استفاده بهینه از آب باید همگانی شده و با منابع موجود، برخی محصولات راهبردی و وارداتی همچون دانه روغنی تولید شود.

وی با تاکید بر اینکه دیدگاه مدیران بخش کشاورزی نیز طی سال‌های اخیر نسبت به نحوه مصرف آب اصلاح شده، اضافه کرد: طی سال‌های نه چندان دور، یک کشاورز به اصطلاح نمونه با ۱۳ نوبت آبیاری و تولید ۱۱ تن جو در هکتار به عنوان کشاورز نمونه مورد قدردانی قرار گرفت.

کشاورزان پرمصرف به دادگاه معرفی شوند

وی با تاکید بر بهره‌وری در مصرف آب، افزود: کشاورز پرمصرفی که ۶ بار کشت غله خود را آبیاری می‌کند، باید بداند که میزان رشد محصول پس از سه یا چهار نوبت آبیاری، مصرف آب اضافی را جبران نمی‌کند.

گلکاری با تاکید بر اینکه کشاورزانی که در مصرف آب زیاده‌روی می‌کنند، باید به دادگاه معرفی شوند، اضافه کرد: وجود آب، دلیلی بر اسراف آن و آبیاری بیش از حد متداول محسوب نمی‌شود.

معرفی ۷۵ رقم اصلاحی

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: از بدو تاسیس این موسسه یعنی سال ۱۳۷۲ تا آخر سال ۱۳۹۸، ۷۵ رقم اصلاح‌شده از سوی این موسسه معرفی شده که ۴۷ مورد آن مربوط به غلات شامل گندم، جو و دروم، ۱۶ مورد حبوبات و ۱۲ مورد مربوط به علوفه دیم و دانه‌های روغنی بوده است.

چرا ارقام جدید معرفی می‌شوند؟

گلکاری با تاکید بر اینکه ارقام مختلف غلات، حبوبات، علوفه و دانه‌های روغنی همچون دیگر جانداران از لحاظ ژنتیکی و مقاومت در برابر بیماری متفاوت هستند، بیان کرد: هدف از معرفی ارقام جدید و محصولات جدید برای کشت در عرصه دیم کشور، افزایش تنوع ژنتیکی و افزایش پایداری تولید است.

به گفته وی تنوع کمِ ارقام در کشور یعنی آسیب‌پذیری بیشتر در برابر آفت‌ها و بیماری‌ها و وارد شدن خسارت بیشتر در تنش‌های غیرزندهِ محیطی مثل خشکی، سرما و ... که می‌تواند امنیت غذائی را تهدید کند.

وی اضافه کرد: در حقیقت کاهش آسیب‌پذیری ایجاب می‌کند که ارقام مختلف بذر‌ها با توجه به اقلیم‌ها در سطح کشور کشت شود تا با قحطی احتمالی مواجه نشویم و در همین راستا سرعت بخشیدن به معرفی ارقام و محصولات جدید در دستور کار موسسه است.

روند افزایشی در معرفی ارقام جدید از سال ۱۳۹۶

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور بیان کرد: متوسط معرفی ارقام جدید غلات، حبوبات، علوفه و دانه‌های روغنی در طول هر سال ۲.۵ تا سه مورد بود، اما در سال ۱۳۹۶ معرفی ارقام جدید به هشت مورد، در سال ۱۳۹۷ به ۱۲ مورد و در سال ۱۳۹۸ نیز به ۹ مورد رسید.

گلکاری با اشاره به اینکه طی سال جاری نیز ارقام جدیدی بعد از ابلاغ از سوی سازمات تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی رونمایی خواهد شد، بیان کرد: ارقام جدید پس از پایان تحقیق در موسسه، در آزمایش‌های «آنفارم» و در شرایط کشاورز ارزیابی شده و در صورت برتری نسبت به ارقام شاهد، به عنوان رقم جدید معرفی می‌شوند.

وی به تلاش بی‌وقفه محققان این موسسه در شرایط کرونا نیز اشاره و بیان کرد: در ماه جاری ۶ رقم جدید دیم طی جشنواره ارقام در سازمان تحقیقات رونمایی خواهد شد.

به گفته وی هدف نهایی در تحقیقات این موسسه، توسعه پایدار در بخش کشاورزی دیم کشور با راهبرد افزایش تنوع ژنتیکی و معرفی ارقام جدید از محصولات غلات، حبوبات، علوفه و دانه‌های روغنی است.

گلکاری بیان کرد: علاوه بر این تنوع‌بخشی به محصولات دیم با معرفی محصولات جدید قابل کشت در شرایط دیم اقلیم‌های مختلف کشور نیز به افزایش تنوع ژنتیکی و پایداری بیشتر تولیدات دیم کشور کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: معرفی اولین رقم خردل روغنی به نام «صادق»، اولین رقم خلر به نام «آراز» و اولین رقم نخود علوفه‌ای به نام «پایونیر» از جمله تلاش‌های موفق این موسسه برای تنوع‌بخشی به محصولات دیم کشور است.

چرا ستاد این موسسه پژوهشی در مراغه استقرار یافت؟

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: این منطقه بر اساس مطالعات بین‌المللی و ملی برای تشکیل مرکز تحقیقات کشاورزی خشک و نیمه‌خشک مناسب تشخیص داده شد و بخش ستادی آن در سال ۱۳۷۲ در مراغه استقرار یافت.

بخش معاونت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور نیز در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده شرایط اقلیمی مختلف کشور به شمار می‌رود و از آن جمله می‌توان به ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی که نماینده اقلیم سرد و فراخشک است، اشاره کرد.

ایستگاه‌های «مراغه» و «قاملو» این موسسه در کردستان نماینده اقلیم سرد و بسیار سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم نیمه گرم و ایستگاه «سرارود» به عنوان نماینده اقلیم معتدل از دیگر ایستگاه‌های اصلی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به شمار می‌رود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اگروفودنیوز، تاریخ انتشار: ۸دی۱۳۹۹، agrofoodnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
0
کم ابی کشور رو میتونستیم با حمایت از کشاورز هایی که شیوه های ابیاری رو توسعه دادن حل کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
کم ابی در ایران در سال های اینده غوغا میکنه یعنی من موندم کشور قراره چطوری در سال بعدی اداره بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
کم ابی در کشور مشکلات زیادی رو به بار اورده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین