پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۵۴۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
محمود اسلامیان در دوره‌ای که رفقای مهدی تاج حضور پررنگی در فدراسیون داشتند، از قافله جا نماند و در یک انتخابات ابهام‌برانگیز کرسی هیات رئیسه را به دست آورد.

شعار سال: محمود اسلامیان یکی از چهره‌های حاضر در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در سالیان گذشته است. او که از دوستان نزدیک مهدی تاج به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی حضور داشته، سال ۹۵ برای تصاحب کرسی نایب رئیس دوم و ریاست سازمان لیگ پیش‌قدم شد اما برخلاف انتظارات، مجمع فدراسیون فوتبال او را رد کرد.

محمود اسلامیان چه نقاط تاریکی در دوره مدیریت خود دارد؟

با این حال اسلامیان با وجود دوستانی مانند تاج و ساکت عقب‌نشینی نکرد و این بار با یک تغییر تاکتیکی بهاروند نایب رئیس دوم و رئیس سازمان لیگ و او عضو هیات رئیسه شد. حضور اسلامیان در فوتبال با توجه به مشغله‌های مختلفش جوابگوی نیاز فدراسیون فوتبال نبود و او بیشتر یک رفیق برای تاج بود تا یک مدیر تمام وقت برای فدراسیون فوتبال.

در ادامه به بررسی نقاط تاریک مدیریتی اسلامیان در طی پنچ سال گذشته می‌پردازیم:

ژن خوب

افشای حضور دختر محمود اسلامیان در تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال بانوان به عنوان روانشناس یکی از مهم‌ترین حواشی دوره مدیریتی او بود. اعزام نفیسه اسلامیان با این تیم به مسابقات خارجی، به چالشی برای پدرش و مهدی تاج بدل شد.

روی کار آمدن او در تیم‌های ملی درست همزمان با اشتغال محمود اسلامیان در فدراسیون فوتبال است اما موضوع وقتی جالب می‌شود که بدانید او از سال ۲۰۱۵ همراه ملی پوشان است و اگر فرض بر اینکه او هر سال تحصیل را ادامه داده باشد در سال ۲۰۱۵ او هنوز مدرک ارشد خود را نگرفته بود! بدون اینکه درباره تاثیر اسلامیان در انتخاب دخترش به عنوان روانشناس تیم‌های ملی بانوان ورود کنیم، قطعا در ایران روانشناسانی بدون نسبت فامیلی با مدیران فدراسیون فوتبال وجود دارند که در صورت داشتن فضای مناسب می‌توانستند به تیم‌های ملی کمک کنند.

رابطه اسلامیان پدر و دختر در هیات رئیسه و تیم‌های ملی مشابه اتفاقی است که در سال‌های گذشته به ژن خوب در ایران شناخته شده و در جامعه دید خوبی نسبت به این ماجرا وجود ندارد اما نه تنها اسلامیان بلکه تاج و ساکت به عنوان رئیس فدراسیون و رئیس تیم‌های ملی هم با توجه به رفاقت خود با اسلامیان هیچ ایرادی به این موضوع نگرفتند.

مهدی تاج، رئیس وقت فدراسیون با بیان اینکه با این جریانات نفیسه اسلامیان هم دیگر در تیم‌های ملی مشغول نیست گفت: او در این مدت نه یک ریال گرفته و نه قرارداد دارد. انتفاع مالی به معنی ژن خوب است. وقتی ژن خوب یک ریال هم درآمد ندارد اسمش ژن خوب نیست.

نکته جالب‌تر این است که سایر تیم‌های ملی به این شکل از روانشناس بهره مند نیستند و این مهم احتمالا به دلیل علاقه مندی های شخصی صورت گرفته است.

حمله علی کریمی به اسلامیان: خودم حقم را می‌گیرم

بعد از انتقادات گسترده علی کریمی به فدراسیون فوتبال و مدیرانش، محمود اسلامیان گفته بود: «فکر می‌کنید ناراحتی امثال علی کریمی و علی دایی از چیست؟ آنها حقشان را نگرفتند و همین می‌شود که با فدراسیون به چالش می‌خورند. ما همیشه یک مساله اصلی داریم که اگر درست نشود ده‌ها مساله فرعی در کنار آن به وجود می‌آید و من امیدوارم در این زمینه به فدراسیون کمک کنم.»

علی کریمی که منتقد درجه یک این فدراسیون در پنج سال گذشته بود در واکنش به اظهارات اسلامیان نوشت: «اول اینکه من حقم را خودم می‌گیرم، دوم اینکه چرا بار قبل که شما تنها کاندیدا بودید (انتخابات نایب رئیس دوم که اسلامیان رای نیاورد) رای نیاوردی!؟ سوماً من اهل زد وبند و دزدی نیستم!! چهارماً امثال تو اول دهانتان را آب بکشید و بعد اسم من و آقای دایی و بقیه را بیاورید! پنجماً، ششماً،  هفتماً، هشتماً، باز خواستی حرف بزن! در ضمن من حقم را از فوتبال با زحمت و تلاش خودم گرفتم، ولی امثال تو چه!»

 

از مشاور عالی تا عضو هیات رئیسه

پس از ناکامی اسلامیان در تصاحب کرسی نایب رئیس دوم و در نتیجه ریاست سازمان لیگ در اردیبهشت ۹۵ که اهالی فوتبال و همینطور تاج را با شوک روبرو کرد، اسلامیان از این موضوع ابراز ناراحتی نکرد و این سوال پیش آمد که آیا او علاقه مند به ریاست سازمان لیگ بود یا خیر؟

با این حال، دیری نپایید که اسلامیان با حکم مشاور عالی رئیس فدراسیون فوتبال به دایره قدرت برگشت و چند صباحی را به عنوان مشاور در فدراسیون رفت و آمد داشت تا در تصمیم‌گیری‌ها تاج را تنها نگذارد.

در حکم او آمده بود: «نظر به تعهد، تخصص و تجربیات ارزشمند جنابعالی و با عنایت به مصوبه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و به موجب این ابلاغ به سمت مشاور عالی و عضو موقت هیات رئیسه فدراسیون فوتبال منصوب می شوید.»

در واقع باید محمدرضا ساکت و محمود اسلامیان را دست راست و چپ مهدی تاج در این دوره دانست که فرجام خوبی برای هیچ یک از طرفین نداشت؛ چرا که بعد از استعفای تاج، ساکت تقریبا گوشه‌گیر شد و به اصفهان برگشت اما حکم هیات رئیسه جلوی کنار گذاشتن اسلامیان را گرفت.

آثار تخلف در انتخاب اسلامیان

برای داشتن کرسی در فدراسیون، مهدی تاج مهره‌هایش در هیات رئیسه را جا به جا کرد. او حیدر بهاروند (عضو هیات رئیسه) را نامزد نایب رئیس دومی فدراسیون کرد تا جا برای اسلامیان باز شود.

اما این جابجایی با ابهاماتی مواجه بود. در واقع بهاروند برای این جابجایی باید از سمت کارشناس هیات رئیسه استعفا می‌کرد که طبق بند ۸ ماده ۳۳ اساسنامه فدراسیون فوتبال کسی که از سمت خود استعفا می دهد نمی تواند دست کم در یک دوره برای هیچ سمت دیگری کاندیدا شود.

با این حال فدراسیون برای بازگرداندن اسلامیان حاضر به هر کاری بود از جمله چشم پوشی بر قوانین. در نهایت اسلامیان در یک انتخابات جنجالی عزیزی خادم، دیگر نامزد کرسی هیات رئیسه را شکست داد تا برخی از نزدیکان عزیزی خادم در داخل مجمع با داد و فریاد تاج را متقلب بخوانند و زمینه ساز درگیری شوند اما عصبانیت آن‌ها با ورود مسئولان امنیتی سالن خاتمه یافت تا اسلامیان و بهاروند تبدیل به مهره‌های امین تاج در فدراسیون شوند.

عدم پشیمانی از اشتباهات فدراسیون در پرونده ویلموتس

بر کسی پوشیده نیست که قرارداد مارک ویلموتس چه تبعات سنگینی برای فوتبال ایران داشت و علت اصلی این موضوع، قرارداد بد با این مربی نه چندان خوب بلژیکی بود اما اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال که این قرارداد را تایید کرده‌اند، هیچ گاه اشتباه خود را نپذیرفتند.

محمود اسلامیان درباره پرونده مارک ویلموتس، سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی فوتبال ایران گفته بود: قرارداد ویلموتس به نظرم قرارداد مناسبی است و نباید به فضاسازی‌هایی که ویلموتس یا وکلای او توجه کرد.

محمود اسلامیان چه نقاط تاریکی در دوره مدیریت خود دارد؟

وعده اسلامیان برای انتخاب سرمربی ایرانی به جای ویلموتس

یکی از اتفاقات ابهام‌برانگیز در سال‌های اخیر، نحوه انتخاب دراگان اسکوچیچ است که طبق شایعات او انتخاب فدراسیون فوتبال نبود و افرادی خارج از فدراسیون فوتبال را جانشین گزینه‌های ایرانی کردند.

به جز چهره‌هایی مانند شیعی و ممبینی، اسلامیان هم حدود ۲۰ روز قبل از انتخاب اسکوچیچ در مصاحبه‌ای از انتخاب سرمربی ایرانی به جای مارک ویلموتس خبر داد و اعلام کرد به زودی سرمربی معرفی خواهد شد. اما در یک غافلگیری اسکوچیچ انتخاب شد و حتی دبیرکل وقت فدراسیون هم از این موضوع شگفت زده شده بود. با این وجود هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هیچ گاه صبحتی در رابطه با اتفاقات پشت پرده این ماجرا انجام نداد و گویا تصمیمات از خارج از فدراسیون به اعضای هیات رئیسه تحمیل و پذیرفته شد.

اسلامیان، دست راست مهدی تاج

امیر عابدینی، رئیس سابق فدراسیون نخستین انتخاب مهدی تاج برای کمیته بازاریابی بود. با توجه به توانمندی‌های عابدینی، او اقدامات نسبتا خوبی در این کمیته انجام داد اما ناگهان اختلاف او با تاج و حلقه دوستان نزدیکش اوج گرفت و در نتیجه عابدینی نامه استعفای خود را تحویل فدراسیون فوتبال داد.

این مدیر مستعفی دلایل استعفای خود را تاج، ساکت و اسلامیان معرفی کرد که اجازه نمی دهند کارها طبق روال انجام شود. او گفت: «ظرف روزهای آینده صحبت‌هایم را بیان خواهم کرد اما در نامه‌ای که به اسلامیان زدم، اعلام کردم او، تاج و ساکت قبول نمی‌کنند که کارها در فدراسیون درست و اصولی جلو برود.»

البته امیر عابدینی در گذشته حامی اسلامیان بود به طوری که درباره حضور اسلامیان در فدراسیون با وجود تخلفات قانونی گفته بود "آقای اسلامیان به هر روشی که به هیات رییسه بیاید اتفاق خوبی است."

همراهی اسلامیان با تاج در پیش‌برد امور مختلف به سبک و سیاق خود، با توجه به نفوذ و قدرت این مدیر در پنج سال گذشته دور از واقعیت نیست.

وقتی اسلامیان ویلموتس را نشناخته بود!

مارک ویلموتس از زمان روی کار آمدن به عنوان سرمربی تیم ملی، رفتارهای عجیبی از خود نشان داد. علاوه بر داشتن بادیگارد و رفتار نه چندان دوستانه با ملی‌پوشان، او معمولا در ایران حضور نداشت و خیلی‌ها او را مربی پروازی می‌دانستند.

باور محمود اسلامیان چیزی غیر از این بود. او اعتقاد داشت ویلموتس پس از بازگشت به ایران نظارت بیشتری روی بازی‌های لیگ برتری خواهد داشت: «این گونه نیست که ویلموتس به دلیل دریافت نکردن پولش، کارهای تیم ملی را رها و توجهی به لیگ برتر نکند. اطمینان داریم ویلموتس پیگیر وضعیت تیم ملی و مشغول برنامه ریزی برای اردوی این تیم است. لیگ برتر تازه شروع شده و به کار بردن لفظ پروازی برای ویلموتس درست نیست.»

این اظهارات شهریور ۹۸ صورت گرفت و ویلموتس دو ماه بعد از این اتفاق، نتایج فاجعه‌باری را با تیم‌ملی رقم زد که در نتیجه غیبت‌های متوالی او در ایران بود و در نهایت الان پیگیر غرامت شش میلیون یورویی است.

حمله به آرای کمیته اخلاق

در برهه‌ای از دوره مدیریتی کنونی، کمیته اخلاق فدراسیون اقدام به صدور آرای سنگین برای برخی از مسئولان این فدراسیون کرد؛ آرایی که در خود فدراسیون هم طرفدار نداشت و حتی در خروجی سایت رسمی آن منتشر نمی‌شد.

محرومیت سنگین برای کفاشیان، ترابیان، بهاروند، فتاحی، طالقانی و ... با انتقاد اعضای فدراسیون فوتبال از جمله اسلامیان مواجه شد که آن را قانونی نمی‌دانست. حمله به رای های صادره از سوی کمیته اخلاق در حالی بود که رییس این کمیته با نظر مهدی تاج و موافقت اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال از جمله اسلامیان انتخاب شده است و تاکنون سابقه نداشته که اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال در برابر یکی از روسای کمیته‌ها این طور جبهه بگیرند.

 

انتقاد از برانکو  و حمایت از کی‌روش

رابطه برانکو و کی‌روش به جاهای باریکی رسید و هر دو مربی بارها علیه همدگیر به بدترین شکل صحبت کردند. اوج این اختلافات در اردوی تیم ملی در سال ۹۵ بود که کی‌روش ملی‌پوشان پرسپولیس را از امارات به ایران دیپورت کرد.

بعد از این اتفاق، هر دو مربی وقت و بی‌وقت به یکدیگر کنایه می‌زدند و دیگری را زیر سوال می‌بردند. محمود اسلامیان در واکنش به این اتفاقات از کی‌روش حمایت کرد و برانکو را مقصر دانست. او ابراز امیدواری کرد که برانکو از جایی خط نگرفته باشد: «من فکر می‌کنم برانکو طبق سیاست‌های وزیر ورزش سابق (محمود گودرزی) عمل می‌کند در حالی که آقای سلطانی‌فر کاملا فوتبالی هستند. برای من جای تعجب است که آقای برانکو که یک مربی موفق و بادانش است چرا در جشن سال نوی میلادی که باید خوشحال و شادی را به مردم هدیه کند چنین حرف‌هایی را به زبان آورده است. فقط دعا می‌کنم که آقای برانکو از جایی خط نگرفته باشد.»

اسلامیان اقدام کی‌روش در بازگرداندن ملی‌پوشان پرسپولیس به تهران را هم با توجه به اظهارات برانکو مبنی بر اینکه اگر این تیم قهرمان نشود، کی‌روش مقصر است، منطقی دانسته بود.

 

اسلامیان و رفقا غرامت برکناری ویلموتس را می‌دهند؟

همه در جریان اعلام جرم برای اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در پرونده مارک ویلموتس هستند؛ اتفاقی منجر به غرامت ۶.۲ میلیون یورویی برای فدراسیون فوتبال شده و پیش از این هم مبلغ هنگفتی به حساب او واریز شده است.

اسلامیان هم در زمان جدایی ویلموتس هرگز متوجه اینکه ممکن است چنین غرامتی سنگینی یقه فدراسیون را بگیرد و نبود و ویلموتس را با محمد صلاح مقایسه کرد که در چلسی جواب نداد اما در لیورپول تبدیل به ستاره شد!

محمود اسلامیان در قیاس با عملکرد سایر اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در وضعیت بهتری قرار دارد؛ یعنی او برخلاف ممبینی، اصفهانیان، شیعی، صوفی‌زاده و طالقانی دارای وجهه خوب در بدنه مدیریتی کشور است و توانمندی خود را در گذشته نشان داده و بارها به صورت علنی برای گرفتن حق پخش فوتبال تلاش کرد ولی این تلاش‌ها با توجه به مشغله‌های اسلامیان کافی نبود، به خصوص که ماجرای حضور دخترش در تیم‌های ملی تبدیل به ماجرا و جنجال بزرگی شد.

در واقع فدراسیون فوتبال به عنوان نهادی که طبق ادعای برخی از کارشناسان از اهمیتی بالاتر از یک وزارتخانه در میان مردم برخوردار است، با تلاش‌های نیمه وقت فردی مانند اسلامیان نمی‌توانست عاقبت به خیر شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار، ۹ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۹۱۰۰۸۰۶۰۸۹، www.isna.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
این مدیران نالایق و نامارامد گندی به فدراسیون زدن که جبران ناپذیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
از این دوره های تاریک مدیریتی در ایران الا ماشالله زیاد داشتیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
فوتبال ایران هرروز یه جنجال و یه حاشیه برای خودش درست می‌کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
اصلا اوضاع مدیریتی در فدراسیون ها خیلی وقته که بهم ریخته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین