پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۸۵
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷
وضعیت بهداشتی در مناطق عشایری اسفبار است

شعارسال: زندگی عشایر خراسان جنوبی با وجود خشکسالی های ۱۶ ساله پر از درد و رنج‌های کهنه و قدیمی است و امروز این زخم های کهنه سر باز کرده و سران طوایف مشقت های زندگی در کویر را با استاندار در میان گذاشتند.

شيوه زندگي عشايري توأم با کوچندگي، يکي از ابتدايي ترين شکلهاي حيات اجتماعي است که از واپسين دوران شکل گيري زندگي اجتماعي انسانها آغاز شده و با پشت سرگذاشتن فراز و فرودهاي تاريخي، تا به امروز استمرار پيدا کرده است.

بر اساس نتايج آخرين سرشماري اجتماعي و اقتصادي عشاير کوچنده استان خراسان جنوبی، تعداد ۸۰ هزار نفرجمعيت عشايري در قالب ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار و ۵۸ طايفه مستقل در اکثر شهرستان های خراسان جنوبی زندگی می کنند.

در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیار زیادی برای خدمات دهی مناسب به عشایر صورت گرفته است ولی بازهم در برخی موارد شاهد کاستی‌هایی هستیم که تلاش مسئولان می‌تواند درحل این مشکلات و رفع نیازهای عشایر تاثیرگذار باشد.

یکی از مهمترین مسائلی که باید مورد توجه مسئولان قرارگیرد، توسعه فضاهای آموزشی و ایجاد محیطی مناسب برای تحصیل فرزندان عشایراست چرا که فراهم نکردن امکانات تحصیلی مناسب درمناطق عشایرنشین شهرستان قاین خراسان جنوبی باعث شده که بسیاری از دختران سخت کوش عشایر از تحصیل بازمانند.

این درحالی است که دولت طرح انسداد بی سوادی را در دستور کار خود قرار داده ولی در برخی از مناطق عشایری به دلیل نبود معلم دانش آموز برای تحصیل درسرمای سوزناک زمستان به روستا های همجوار می روند.

به گفته عشایر خراسان جنوبی آمارهای مسئولان این استان مناطق عشایرنشین را بهشت برین جلوه می دهد ولی زندگی واقعی ما پر از درد و رنج‌های کهنه و قدیمی است.

*استاندار مشاوری در حوزه عشایر انتخاب کند

سعیدرضا گلچین از نمایندگان عشایر خراسان جنوبی ظهر یکشنبه در دیداربا استاندار خراسان جنوبی مشکلات عشایر استان را در حوزه امنیتی و سیاسی بیان کرد: انتظار ما این است که برای پیگیری مشکلات این قشر سخت کوش و از طرفی ۱۳ درصد جمعیت استان عشایر هستند استاندار مشاوری برای امور عشایری انتخاب کند.

وی نامگذاری روزی به نام عشایر در تقویم ملی را خواستار شد و افزود: انتظار ما این است که برای مناطق عشایری استان پایگاه ثابت وسیار بسیج عشایر احداث شود که اجرای برنامه های و جشنواره های فرهنگی برای ارتقای فرهنگ عشایر ضروری است.

گلچین با بیان اینکه زنان عشایر در زمنیه تولیدات صنایع دستی استان نقش موثری دارند، گفت: درخواست ما این استان که برای اشتغال خانگی زنان عشایر تسهیلات لازم ارائه شود.

نماینده عشایر خراسان جنوبی خواستار تعویض سلاح های فرسوده عشایر استان شد و گفت: انتظار ما از مسئولان این استان که برای جلوگیری از فروش اجباری دام عشایر گام موثری بردارند و در زمینه نگهداری و پرواربندی دام عشایر تسهیلات کم بهره پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: باید سهمیه آرد عشایر استان افزایش یابد چرا که بیشتر غذاهای عشایر وابسته به نان است و توان خرید آرد آزاد را ندارند.

گلچین در خصوص مشکلات بیکاری فرزندان عشایر نیز گفت: باید در مناطق عشایر کارخانجاتی با اعتبارات دولتی احداث شود چرا که بخش خصوصی به دلیل در نظر گرفتن منافع خویش حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نیست.

وی در رابطه با مشکلات بهداشتی عشایر نیز گفت: وضعیت مسائل بهداشتی در مناطق عشایری استان اسفبار است که باید خانه های ثابت و سیار بهداشت در این مناطق احداث شود.

حسین حسنی یکی از عشایر شهرستان درمیان خراسان جنوبی نیز در خصوص مشکلات عشایر گفت: جاده منطقه عشایری شهرستان درمیان خیلی خراب است که ما هیچ امکانات بهداشتی دراین منطقه نداریم.

وی ادامه داد: مدتی قبل یک دختر ۱۲ ساله از عشایر این منطقه به علت تشنج جان خود را از دست داد چرا که به دلیل عدم جاده مناسب و نتوانستیم به سرعت به مرکز شهرستان منتقل کنیم.

حسنی در خصوص مشکلات عشایر این منطقه در زمینه تامین آب نیز گفت: آب خوردن عشایر این منطقه هم تعریف چندانی ندارد چرا که آب ارسالی جوابگوی دام و آشامیدن عشایر نیست.

وی با انتقاد بر اینکه بارمشکلات خود را به مسئولان منتقل کرده ایم، گفت: آنها هم قول پیگیری مشکلات را داده‌اند که تا کنون هیچ اقدامی برای مشکلات ما بر نداشته اند تنها شعار داده اند و برای حل مشکلات ما گامی برنداشته اند.

*اختصاص ۶.۵ میلیارد تومان به امور عشایری خراسان جنوبی

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی نیز  در دیدار ریش سفیدان و روسای عشایر و طوایف خراسان جنوبی با استاندار از اختصاص شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به اداره کل امور عشایری خراسان جنوبی در سال جاری خبر داد.

محمد ابراهیم ابراهیمی عنوان کرد:جامعه عشایری درکنار جامعه روستایی و شهری رسالتی در زمینه تولید، امنیت و اصالت فرهنگی دارند که باید به این قشر توجه ویژه ای شود.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه در دولت گذشته جامعه عشایری مقفول مانده است، افزود: عشایر اگر چه نسبت به جامعه روستایی و شهری جمعیت کمتری دارند ولی بیشترین نقش دفاعی را در مرزهای استان را ایفا می کنند.

*کمبود معلم در مناطق عشایری/ معلمان در مناطق عشایر ۵ تا ۶ ماه از سال تحصیلی را تدریس می کنند

حسن رضایی از عشایر شهرستان قائنات خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه خشکسالی ها عرصه را بر عشایر استان تنگ کرده است، اظهار کرد: در ۱۰ سال اخیر به دلیل خشکسالی هایی که در استان وجود داشت که این عامل باعث شده عشایر ۳۵ درصد از دامهای خود رابا قیمت ارزان بفروشند.

وی دیگر مشکل عشایر استان را کمبود معلم در مناطق عشایری و تحصیل فرزندان عشایری عنوان می کند و می افزاید: معلمانی هم که برای تحصیل فرزندان ما به این مناطق می فرستند از اول سال تحصیلی تاخیر دارند و فقط حدود ۵ تا ۶ ماه از سال تحصیلی را تدریس می کنند.

وی عنوان کرد: عشایر استان به دلیل اینکه نمی توانند دامهای خود را رها کنند، گاهی به همین خاطر برای درمان بیماری خود به شهر نمی آیند و از مسؤولان می خواهیم که با پزشکان متخصص هماهنگی شود عشایر را بدون نوبت ویزیت کنند.

امیدی از دیگر عشایر استان نامناسب بودن راه کوچ استان، کمبود گازوئیل ماشین آلات برای کوچ، تخریب مراتع توسط روستاییانرا از دیگر مشکلات عشایر عنوان کرد. وی تاکید کرد: لازم است ایل راه های عشایر همانند راه روستایی تثبیت شود و روستاییان راه های عشایری را به رسمیت بشناسند و هر ساله راه های عشایر مورد تعرض قرار نگیرد.

وی وضعیت راه های عشایر را اسف بار توصیف کرد و گفت: ایل راه های تخریب شده عشایر را به بیراهه می برد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت روزان، تاریخ انتشار: 19آبان 1393، کدخبر: 14002: www.roozannews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین