پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۱۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷
محمدباقر بهبودی، پژوهشگر دینی و حدیث‌پژوه نامدار معاصر، مصحح و مؤلف آثاری ماندگار در علوم قرآن و حدیث بود که در سال ۱۳۸۶ در حوزه پژوهش مفتخر به دریافت مدال خادم قرآن شد.
شعار سال: تجلیل از مقام شامخ معلمان، اساتید و افرادی که برای ترویج قرآن و عترت، زحماتی را متقبل شده‌اند، وظیفه‌ای است که نمی‌توان از آن شانه خالی کرد. بزرگداشت و بیان آثار و رفتار این افراد نه تنها قدردانی کوچکی از زحمات بی‌شائبه آنان است، بلکه برای نسل فعلی و جوانان این مرزوبوم آموزنده و راهگشاست؛ کسانی که عمری را بدون چشم‌داشت به آموزش و ترویج کلام وحی گذرانده‌اند و به حق نام خادم‌القرآن بر آنان نهاده‌اند. برخی از این بزرگان چهره در خاک کشیده‌اند که نگاه کوتاهی به زندگی آن‌ها خواهیم داشت. مرحوم محمدباقر بهبودی از جمله این افراد است.

محمدباقر بهبودی در ۱۳۰۸ دیده به جهان گشود. از سال ۱۳۲۷ تحصیلات مذهبی را به طور تمام‌وقت شروع کرد. در سال‌های نخستین تحصیلش آثاری، چون شرح بر صمدیه و عوامل ملامحسن، قاطع البرهان فی علم المیزان، اسلوب جدید در شناسایی تجوید، میثم تمار و آیین دوستی و مردمداری را تا سال ۱۳۲۷ تألیف کرد.

در سال ۱۳۳۳ به قم و سپس به نجف مسافرت کرد و در ۱۳۳۵ به مشهد بازگشت. در ۱۳۳۷ به تهران آمد و تصحیح، مقابله، تحقیق و تألیف کتب را آغاز کرد.

استادان و مربیان

از استادان محمدباقر بهبودی می‌توان استاد ادیب محمدتقی نیشابوری، حجت‌الاسلام سیداحمد یزدی، حجت‌الاسلام حاج سیدهاشم قزوینی، حجت‌الاسلام دامغانی، آیت‌الله خمینی (ره)، آیت‌الله خویی و آیت‌الله حکیم را نام برد.

مشاغل و سمت‌های مورد تصدی
 

محمدباقر بهبودی از سال ۱۳۳۷ که به تهران منتقل شد به تصحیح و تحقیق کتاب‌های خطی و چاپی پرداخت. اولین کارش تصحیح جلد هفتم تفسیر المیزان بود که تا جلد بیستم، آخرین جلد، ادامه یافت. به گفته خودش، در آن هنگام، کارش چندان مورد توجه و علاقه و اعتماد مؤلف قرار گرفت که رخصت یافت به حک و اصلاح ادبی آن نیز بپردازد.

به موازات تفسیر المیزان به تصحیح بحارالانوار پرداخت و از جلد هفدهم تا آخرین مجلد ـ غیر از دو جلد ۷۷ و ۷۸ ـ همه مجلدات با تصحیح وی و اشراف و نظارت بر متن کتاب و احیاناً حک و اصلاح تعلیقه دیگران پایان گرفت.

آثار و تألیفات

  • «اسلوب جدید در شناسایی جدید»؛ کتابی در تجوید که مقدمه آن در تاریخ علم قرائت و تجوید بسیار جالب تهیه شده است.
  • تحقیق و تصحیح «بحارالانوار»؛ این کتاب اثر محمدباقر مجلسی است.
  • تحقیق و تصحیح کتاب «کنزالعرفان»؛ این کتاب اثر فاضل مقداد است که تحقیق نسخه و تخریج احادیث و
  • تصحیح اوراق مطبعه به عهده محمدباقر بهبودی بوده است.
  • تحقیق و تصحیح کتاب «مسالک الافهام فی آیات الاحکام». این اثر در دو جلد که قسمت تعلیقات فقهی آن به عهده مرحوم شریف‌زاده است.
  • تحقیق و تصحیح کتاب «مناقب ابن المغازلی»، تحقیق و تصحیح و تعلیقات کتاب «الصراط المستقیم»؛ این اثر تألیف مرحوم بیاضی در دو جلد است که یک مقدمه از مرحوم حاج آقا بزرگ تهرانی و یک مقدمه از آیت‌الله سیدشهاب امیری مرعشی در اول آن اضافه شده است.
  • تحقیق، تصحیح و تعلیقات کتاب «مبسوط»؛ از جلد سوم تا جلد هشتم با تحقیق نسخه و تصحیح اوراق مطبعی و تعلیقات نسبتاً ناچیز و فهرست کامل فروع در حدود ۲۰۰ صفحه.
    تحقیق و تصحیح «وقایع السنین و الاعوام»؛ این اثر تألیف خاتون‌آبادی با تحقیق نسخه و تصحیح اوراق و مقابله با مآخذ است.
  • تعلیقه و تحقیق و تصحیح کتاب «زبده البیان»؛ این اثر تألیف محقق اردبیلی است.
  • تصحیح «الکافی، قاطع البرهان فی علم المیزان»؛ این اثر اولین اثر چاپی اوست که در سال ۱۳۲۸به چاپ رسید.
  • گزیده «کافی»، مجلدات ناسخ التواریخ، معرفه الحدیث، میثم تمار؛ این کتاب در سال ۱۳۳۳ به چاپ رسید.

مرحوم محمدباقر بهبودی از سنین میان‌سالی تا آخر عمر خود در منزل شخصی‌اش به طور رایگان و مشتاقانه پذیرای طالبان علوم اسلامی بود. وی در ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ در ۸۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.

ایشان در سال ۱۳۸۶ در همایش تکریم و تجلیل از خادمان برگزیده قرآن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از خادمان قرآن کریم در عرصه پژوهش معرفی شد و مورد تجلیل قرار گرفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار ۱۱ دی ۱۳۹۹، کد خبر:۳۹۴۴۵۳۷، iqna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
0
پژوهش در زمينه ديني مدت هاست كه طرفداراي خودش رو در قشر دانشگاهي داره از دست ميده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
0
دم اقاي بهبودي گرم كه عمر گران بهاي خودش رو در زمينه معرفت ديني گذاشته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین