پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۵۸۰
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۷ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ حدود ۲.۵ میلیون تن گندم با ارزش ۶۹۰ میلیون دلار واردات کشور شده است. اعطای دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات گندم در طول ۷ ماه ابتدایی سال جاری به منزله پرداخت ۱۴ هزار میلیارد تومان یارانه به گندم کاران خارجی بوده است.
شعار سال: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۷ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ حدود ۲.۵ میلیون تن گندم با ارزش ۶۹۰ میلیون دلار واردات کشور شده است. به عبارتی برای هر تن گندم ۲۷۶ دلار هزینه شده است. به این ترتیب با احتساب نرخ ارز سامانه نیما، قیمت هرکیلوگرم گندم وارداتی درحدود ۶۷۰۰ تومان بوده است.

این درحالیست که قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم در ۶ ماه ابتدایی سال جاری ۲۵۰۰ تومان بود و برای ۶ ماه پایانی سال نیز ۴ هزار تومان تعیین شده است. اعطای دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات گندم در طول ۷ ماه ابتدایی سال جاری به منزله پرداخت ۱۴ هزار میلیارد تومان یارانه به گندم کاران خارجی بوده است. این میزان واردات گندم در سال ۱۳۹۹ درحالی است که کشور در تولید گندم به صورت کامل خودکفا است. میزان نیاز کشور به گندم سالانه ۹ میلیون تن و میزان تولید داخل آن ۱۴ میلیون تن می‌باشد.

عدم تناسب نرخ خرید تضمینی گندم با تورم سالانه

مسئله خرید تضمینی گندم از کشاورزان و تعیین قیمت آن در حال حاضر به یکی از مسائل مهم کشور تبدیل شده است. قیمت پایین تعیین شده برای خرید گندم از کشاورزان، علاوه بر ایجاد فشار اقتصادی بر بسیاری از گندمکاران، سبب کاهش تولید گندم و افزایش واردات این محصول کشاورزی شده است.

نرخ خرید تضمینی گندم هر سال با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و تصویب شورای اقتصاد دولت تعیین می‌شود. طی چند سال اخیر، قیمت پیشنهادی این وزارتخانه مورد پذیرش شورای اقتصاد قرار نگرفته است و این شورا علاوه بر تأخیر زیاد در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، بدون توجه به نرخ تورم سالانه، قیمت خرید این محصول استراتژیک را با کمترین میزان افزایش، اعلام نموده است.

واردات ۳ میلیون تنی گندم در سال ۹۸

این موضوع تبعات سوء زیادی به همراه داشته است. به طوری که سال گذشته بعد از چهار سال خودکفایی در تولید گندم بیش از ۳ میلیون تن واردات گندم داشتیم. این اتفاق در حالی به وقوع پیوست که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی گذشته بیش از ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید شده بود. درخصوص این موضوع دلایل مختلفی مطرح شد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، عدم پرداخت به موقع و نرخ پایین خرید تضمینی گندم، ازجمله مهم‌ترین آن‌ها بود. عدم پرداخت به موقع پول کشاورزان در سال گذشته از سوی دولت باعث شد که کشاورزان به جای سیلو‌های دولتی محصول خود را به دلالان دهند.

۵ هزار تومان نرخ مناسب خرید تضمینی گندم

بر اساس اعلام برخی از تشکل‌های تولیدی نظیر بنیاد توانمندسازی گندم کاران و نظام صنفی کشاورزی کشور و با توجه به قیمت جهانی و هزینه‌های تولید گندم، قیمت معقول هرکیلوگرم از این محصول برای سال زراعی آینده باید حدود ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان تعیین شود.

طبق اعلام ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی در قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی به خرید تضمینی گندم اشاره و تأکید شده است که اولا هزینه‌های تولید و نرخ تورم در تعیین نرخ خرید تضمینی محاسبه شود، ثانیا قیمت‌ها باید قبل از پایان شهریور تعیین و ابلاغ شود. زمانی که قیمت‌ها به موقع اعلام نمی‌شود، کشاورزان هر محصولی را که دوست داشته باشند می‌کارند و این موضوع آسیب جدی به امنیت غذایی کشور وارد می‌کند.

افزایش قیمت گندم در بازار‌های جهانی

درحال حاضر در بازار‌های جهانی قیمت گندم بیش از ۸.۷۵ دلار در هر بوشل افزایش یافته و به قیمت ۶۱۳ دلار معامله می‌شود. افزایش قیمت گندم در بازار جهانی زنگ هشداری به مسئولان داخلی است که نرخ خرید تضمینی را طوری تعیین کنند که کشاورزان داخل به کشت این محصول استراتژیک ترغیب شوند.

خودکفایی پیشنیاز امنیت غذایی

خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی از مهم‌ترین اهداف کشور‌ها برای دستیابی به امنیت غذایی به شمار می‌رود. در کشور ایران با توجه به تحریم‌ها و اهمیت اقتصاد مقاومتی توجه به این موضوع اهمیت بالایی دارد. هر چند که کمبود منابع و امکانات را نیز نباید نادیده گرفت، اما می‌توان با برنامه ریزی صحیح از تمامی پتانسیل‌های موجود در کشور استفاده کرده و با خودکفایی در محصولات کشاورزی، امنیت غذایی را رقم زد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از عیار آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۵ دی۱۳۹۹، کدخبر: ayaronline.ir، ۳۰۲۶۹۳
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین