پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۷۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان که در سه سال اخیر کرسی مدیریت شهری را بر عهده داشته است در اصفهان از باید‌ها و نباید‌های شهردار شدن یک حقوق‌دان، فراز و نشیب‌های اجرای مصوبات شهری و موج انتقادات به شهرداری اصفهان سخن می‌گوید.

شعار سال: قدرت الله نوروزی، دهمین شهردار کلانشهر اصفهان است که از سوی منتخبین اصلاح طلب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان در رقابت با نامهایی ازجمله سید محمود حسینی (استاندار اسبق اصفهان و سیستان بلوچستان )، ابطحی (رییس فعلی دانشگاه صنعتی اصفهان)، میرزایی (معاون فعلی وزارت رفاه)، فاتحی (شهردار اسبق بهارستان) و... انتخاب شد. نوروزی در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، فرماندار شهرستان اصفهان بود  و به عنوان یک چهره دانشگاهی در رشته حقوق شناخته می شود و اولین شهردار حقوقدان اصفهان است.

شهردار اصفهان

وی در روز پانزدهم مهرماه سال 96 در مراسم معارفه خودکه به دلیل طولانی شدن فرایند تایید و ابلاغ حکم با تاخیری چند روزه انجام شد، برکلیدواژه «هم افزایی» در مدیریت شهری تاکید و با شعارهایی همچون «جوان‌گرایی، شفافیت و تحقق رویای شهر» سکان شهرداری اصفهان را در دست گرفت. 

آقای شهردار، شما یکی ازجوان‌ترین مدیران اصلاح طلب اصفهان در سالهای پس از انقلاب بودید که همواره در مسئولیت‌های مختلف خدمت کرده‌اید و در این دوره توسط شورای شهر اصلاح طلب سکان‌دار شهرداری اصفهان شدید. لطفا در مورد سوابق خود و مسیری که تا رسیدن به جایگاه شهرداری کلان شهراصفهان طی کرده‌اید صحبت کنید.

بله؛ من یک زمانی جوان ترین بودم اما الان دیگر نمی‌توان گفت جوان‌ترین هستم. اگر بخواهم به گذشته بروم باید بگویم، زمانی که انقلاب شد 14 سال داشتم و از همان دوران در راهپیمایی‌ها و تظاهرات حضور پیدا می‌کردم. در دوران پیروزی انقلاب هم دانش‌آموز بودم تا اینکه در سال 59 جنگ تحمیلی ایران و عراق آغاز شد و زمانی که قرار بود ارتش 20میلیونی شکل بگیرد در این ارتش حضور پیدا کردم و در سال 60 وارد فعالیت‌های جنگ شدم. در آن زمان ابتدا دوره مربیگری را در مدرسه آموزش دیدم و از سال 61 در جبهه‌های جنوب، غرب و مدتی را هم در سیستان بلوچستان خدمت کردم. زمانی هم که انقلاب فرهنگی شکل گرفت در دانشگاه بودم وآن زمان هم در رویدادهای مهم نقش داشتم. دهه 60 برای امثال ما دهه بسیار پر ماجرایی بود و بچه‌هایی که در این دهه بودند خیلی از دوستان خود را از دست دادند و صحنه‌های غمگین زیادی را دیدند. تا اینکه در دهه 70 برای ما دهه جدیدی شکل گرفت. من پس از جنگ در سیستم‌های دولتی و چند وزارت خانه فعال و در نیمه سال 70 هم مدتی وکیل دادگستری بودم و در  این عرصه فعالیت داشتم و می‌توان گفت حدود پنج سال در حوزه حقوق و وکالت فعالیت کردم تا در سال 76 مجدد به سیستم دولتی و دانشگاه برگشتم و اکنون هم، رابطه استخدامی من با دانشگاه است. پس از آن مدتی فرماندار اصفهان شدم و بعد از دوران فرمانداری مجدد در دانشگاه فعال بودم تا اینکه در سال 96 به عنوان شهردار اصفهان انتخاب شدم. شهردار شدنم، یک تصمیم حکومتی یا دولتی نبود، بلکه مردم در انتخاباتی شرکت کردند و به شورای شهری با یک تفکر اصلاح طلبی رای دادند که آن شورا بنده را به عنوان شهردار انتخاب کرد.

شما مجموعه فعالیت‌های اجرایی در حوزه اجرایی و دانشگاهی دارید. فکر می‌کنید تفاوت حضور شما در شهرداری و مجموعه تجربه‌های قبلی چه بوده است؟ حضور یک حقوقدان در راس مدیریت شهری آن هم در نهادی که بیشتر از اینکه براساس قانون عمل کند یک مدیر عمل گرا میطلبد، را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از همان روز اول انقلاب تا الان که چهل سال می‌گذرد، یک انگیزه و هدفی داشتم که هیچگاه تغییر نکرد و اگرچه در موقعیت‌های مختلف قرار گرفت اما هرگز تغییردر آن نداشتم. زمانی باید به عنوان نماینده عالی حکومت تحت عنوان فرماندار خدمت می‌کردم و الان باید در شهرداری خدمت کنم. در اوایل حضورم در شهرداری تحلیل‌هایی از بعضی افراد میشد که یک حقوقدان نمی‌تواند شهردار باشد اما بعد از گذشت دوسال و عملکرد این دوره از شهرداری، به نظر شخصی بر روی همه تحلیل‌ها خط بطلان کشیده شد.

برای شما سخت نبود که از حوزه حقوق و وکالت بر سکان مدیریت شهر اصفهان بنشینید؟

در جهان این امر قابل قبول است اما در جامعه ما برخی تلاش می‌کردند که القا کنند این اتفاق شدنی نیست اما ما ثابت کردیم که می‌شود و معتقدم کسانی باید در آینده شهر و شهرداری فعالیت داشته باشند که بتوانند از فنون مختلف استفاده کنند و نگاه آمیخته به مسایل انسانی و اجتماعی داشته باشند. حقوقدان بودن من و آشنایی با مبانی اصلی حق، در ایجاد انصاف و پیشگیری از ظلم و احقاق حق در مدیریت شهری کمک شایانی کرد. شهرداری مجموعه فعالیت‌ها، وظایف و ماموریت‌هایی است که 20 تا 25 درصد آنها تخصص خاص خود را می‌خواهد که وقتی مدیران مناسبی انتخاب شده باشد کار به دست ایشان و پیمانکاران پیش می‌رود. مدیریت در شهرداری مدیریتی است که به مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حسابداری آمیخته است.

شهردار اصفهان

آیا توانستید به عنوان یک شهردار حقوقدان موفق عمل کنید؟

شهرداری اصفهان فعالیت‌های تخصصی شهری بیشتری نسبت به دیگر مسائل دارد، فعالیت‌هایی که این سه سال اتفاق افتاد، شاید آرزوی خیلی از مدیران بود و این مجموعه فعالیت‌ها ثابت کرد که حقوقدانی با عملگرایی رابطه تطابق دارد. پیاده راه سازی چهارباغ، حلقه حفاظتی چهارم و بسیاری دیگری از پروژه‌هایی که در این دوره از شهرداری افتتاح شده است آرزو و هدف خیلی از مدیران بود که در این دوره اتفاق افتاد و افتخارش نصیب ما شد.

در دوره پنجم شورای شهر اصفهان، طیفی یکدست وارد شورا شدند و در شفاف ترین انتخابات سه دهه اخیر، شما را به عنوان منتخب انتخاب کردند. از آنجایی که شهرداری با توجه به مجموعه فعالیت‌هایی که بر عهده دارد ذی‌نفعان زیادی دارد؛  تا چه میزان مواضع و فشارها و توصیه‌های نهادهای رسمی و غیر رسمی در پیش برد اهداف و برنامه های شهرداری اصلاح طلب تاثیر گذار بود؟

بسیاری از تصمیمات و مصوبات در شورای شهر بررسی می‌شود. اگرچه ما تصمیم‌سازهستیم و بودجه و برنامه می‌دهیم اما شورای شهر در این تصمیم گیری‌ها نقش دارد. فکر نمی‌کنم جایی مانع تصمیمات شورای شهر شده باشیم. شورا اختیارات خود را دارد و توانسته مصوبات خوبی را اجرایی کند، گاهی ممکن است این مصوبات لغو شود که به دلیل ممانعت نهادهای غیر مسئول نیست بلکه نهادهای قانونی به دلایل مختلف موانعی ایجاد کرده‌اند. شاید در چنین مواقعی بگوییم که اعمال سلیقه شده است اما نهادی که این تصمیمات را می‌گیرد جایگاه قانونی دارد.

در شهرداری اصفهان تنوع پدیده‌های فرهنگی و اجتماعی بسیاری وجود دارد و شما منتخب شورای شهر اصلاح طلبی هستید که با شعارهای فرهنگی رای مردم را به دست آوردند و احتمالا گروه‌های رقیبی هم هستند که با این نگرش های فرهنگی و اجتماعی مخالف‌اند. در اقناع این منتقدین و همسو سازی آنها چه اقداماتی در شهرداری اصفهان انجام شده است و چقدر در این زمینه موفق بوده‌اید؟

یک سری از منتقدین نقش اساسی در فعالیت‌های درست شهرداری دارند، در مقابل هم یک سری از مخربین وجود دارند که قصد آنها تخریب است. من برای اقناع مخربین فرصتی نداشتم چون کسی که به قصد تخرب کاری را انجام میدهد، پذیرای سخن نیست؛ اما با جریان‌ها و گروه‌های مختلف، بیش از 60 نشست هم اندیشی در اصفهان برگزار کرده‌ایم که مثل کلاس درس برای ما آموزنده بود و این همراهی‌ها و همدلی‌ها اتفاقات موفقیت آمیزی را در شهرداری رقم زد. حتی در هر منطقه شورای معتمدین تشکیل داده ایم که هر سری با آنها درباره مسائل محله گفت و گو می‌کنیم واگر منظور از منتقدین، کسانی است که در فضای مجازی نقد می‌کنند، اینها هیچگاه با من مواجه نشدند که صحبت کنند و من همیشه گفتم که نسبت به حاشیه سازان همچون نجیب زادگان بی اعتنا رفتار می‌کنیم و نسبت به آنها بی‌اعتنا هستیم.

شهردار اصفهان

در هردوره از شهرداری شبهاتی در ارتباط با استخدام‌های فامیلی و انتصابات شهردار وجود دارد؛ در شهرداری اصفهان فرایند و نحوه شاخص و استقرار نظام شایسته سالاری چگونه است؟

تجربه، تعهد و دانش از شاخصه‌هایی است که در شهرداری اصفهان در نظر میگیریم. اما آیا این دانش در همه افراد یکی است یا به پست مدیریتی بستگی دارد؟ معیار شایسته سالاری در شهرداری اصفهان تجربه، تعهد و تخصص است و نگاهی به مدیران و معاونان ما در شهرداری، میتوان بررسی کرد که چه میزان این شاخص‌ها رعایت شده است.

چند ماهه گذشته یکی از معاونان شما که علاوه بر تخصص ، جوانی به ارتباطات اجتماعی بالا شهره بود ، شما برکنار شده و مدیر جدیدی انتصاب شد اما به دلیل مشاغل زیاد ایشان، مجدد سرپرستی برای این معاونت منصوب شد. این فرایند انتصاب گمانه‌زنی‌هایی را به همراه داشت. توضیح شما به عنوان عالی‌ترین مقام شهرداری که اختیارات ویژه‌ای دارد در این باره چیست؟

معاون پیشین حمل و نقل یکی از جوان‌های با استعداد و همراه ودلسوز شهرداری بود، اما با انتصاب آقای امانی، شبهاتی در ارتباط با بازنشستگی ایشان مطرح شد که صحت ندارد و ایشان باید 9 ساله دیگر خدمت کنند تا بازنشسته شوند.

آیا در انتخاب‌های شما گزینه دیگری وجود نداشت که وابستگی بیشتری به شهر اصفهان داشته و از لحاظ اجتماعی و رسانه‌ای ارتباط بهتری داشته باشد؟

آقای امانی در مقطعی قرار بود که معاون وزیر شود به همین دلیل نمیتوانست حضور مداوم در اصفهان داشته باشد. من به شخصه معتقد هستم که معاونت حمل و نقل ارتباط ملی می‌خواهد و باید معاونی انتخاب شود که در سطح ملی شناخته شده باشد که خوشبختانه آقای امانی ارتباطات خوبی در این زمینه داشت ولی برخی ناهماهنگی ها در احتمال فعالیت ایشان در مسئولیتی ملی باعث استعفای ایشان از شهرداری اصفهان شد.

شهردار اصفهان

در اصفهان بارها شاهد بوده‌ایم که پروژه‌هایی پروانه می‌گیرد و حتی مصوبات آنها رسانه‌ای شده و پروژه آغاز به کار می‌کند اما انتقادهایی در میانه راه به پروژه وارد می‌شود که باعث توقف پروژه خواهد شد. شبهاتی در این مورد به وجود آمده که در چنین زمان‌هایی اعتراضاتی از سوی نهادهای قانونی و یا مدنی دیگر شکل می‌گیرد که از روند کار جلوگیری کنند، آیا این قضیه را قبول دارید؟

اینکه همه بتوانند اقدامات شهرداری را ارزیابی کنند و انتقاد داشته باشند، یکی از اهداف شهرداری بوده است. حتی در این راه در شهرداری اصفهان سایت شفاف سازی راه اندازی شده است تا هرآنچه که من میدانم و اطلاع دارم را همه بدانند تا حق کسی ضایع نشود، این نگاهی است که باید در همه نهادها اجرایی شود تا هنگام تصمیم گیری انتقادها وارد شده و بررسی شود. اکنون این اتفاق نمی‌افتد و تصمیمی گرفته می‌شود که بعد از آن عده‌ای نظرات خود را بیان میکند و فرصت به موقع اظهار نظر به افراد داده نمی‌شود؛ در شهرداری به دنبال آن هستیم که این فرصت را ایجاد کنیم. در اصفهان میدان باز است و انتقادات بیان میشود اما ای کاش در این مسائل کسانی که تخصص دارند اظهار نظر کنند نه اینکه کسانی که اصلا تخصص ندارند بر جای متخصصین بشینند.

شهردار اصفهان

آیا جایی بوده که فرای نهادهای قانونی مصوبه ای اتفاق افتاده اما موانعی بر سر راه اجرا پیش آمده باشد؟

من سراغ ندارم؛ ما از خیر اجرای هیچ مصوبه‌ای نمی‌گذریم. ممکن است مصوبه ای داشته باشیم که هنوز اجرا نکرده‌ایم اما نه اینکه نهاد های رسمی بلکه فضاهایی تاخیر ایجاد کره‌اند که به مرور آن مصوبات را نیز اجرایی می‌کنیم. شفاف می‌گویم، تا کنون هر تصمیمی که به نفع شهر بوده گرفته‌ایم و هیچکس نمی‌تواند مانع تصمیمی که به نفع شهر است شود. اگر کسی بخواهد مانع شود یا توصیه کند، آن توصیه را ارزیابی می‌کنیم.

تا کنون خللی در انجام امور شهرداری ایجاد نشده است؟

خوشبختانه در این سه سال وظیفه قانونی خود را انجام داده‌ایم؛ ممکن است بعضی مواقع فضاسازی و سخنرانی شود که جو شهر را بر هم بزند اما در شهر بزرگی مثل اصفهان این اتفاقات طبیعی است، حتی گاهی ممکن است در فضای مجازی مطالبی گفته شود که حاشیه ایجاد کند اما ما در اینجا به عنوان شهردار، معیارهای مبتنی بر برنامه، اخلاق و قوانین را معیار اصلی قرارداده‌ایم. اگر قرار بود در کار ما خللی ایجاد شود، نمی‌توانستیم در تحقق درآمد و بودجه‌ رتبه اول کشوری را کسب کنیم و برنامه‌های شهری تحقق پیدا نمی‌کرد و نمی‌توانستیم طی یکسال حدود دوهزار و 500 میلیارد تومان در حوزه عمرانی پروژه داشته باشیم. اگر قرار بود کاری پیش نرفته باشد هنوز خط یک مترو راه اندازی نشده بود. این بحث که می‌گویند دستگاه‌هایی مامور باشند که نگذارند شهرداری کار کند، اصلا وجود ندارد اما اینکه در فضاهایی مانع فعالیت شوند بحث متفاوتی است؛ آن فشارها و ذهنیت سازی و خدشه به افکار عمومی بحث دیگری است که میشود جداگانه به آن پرداخت.

شهردار اصفهان

برخی از فرهیختگان شهری اعتقاد دارند که بر خلاف آنچه که نقطه تمایز اصلاح طلبان در حوزه‌های فرهنگی است، متاسفانه در سازمان فرهنگی، ورزشی و تفریحی شهرداری اتفاق ویژه‌ای رخ نداده است. علت این موضوع چیست؟

فرهنگ در کشور ما متولیان زیادی دارد؛ اما وقتی به مترو، نظافت شهری و خیابان‌ها نگاه می‌کنید یک متولی دارد و آن هم شهرداری است . اما در حوزه فرهنگی به اندازه جمعیت کشور سلیقه وجود دارد و همه از فرهنگ برداشت خود را دارند و می‌خواهند نظرات خود را اعمال کنند اما وظیفه ما در شهرداری چیزی نیست که دیگران از ما توقع دارند. نمی‌شود برای شهرداری نسخه پیچید و وظایفی را اعمال کرد. اگر در حوزه فرهنگی تمام امور فرهنگی را بر اساس سیاست‌های کلان و فارغ از سلیقه‌های مخلتف به شهرداری واگذار کردند، آنگاه شهرداری می‌تواند پاسخگوی مشکلات باشد.

در این چند سال انتقاداتی وجود دارد که نگاه و تفکر در معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان تفاوتی با دوره‌های قبلی شورای شهر نداشته و نگاه مدیریت شهری اصلاح طلب در این برنامه‌ها وجود نداشته است. آیا این ادعا را قبول دارید؟

در حوزه فرهنگی گاهی نیاز است که آدم‌های خودت و همراه با تفکرت ،سیاست‌ها را اعمال کنند. گاهی باید برای تغیر بدنه نیرو استخدام کنی که مجوز را دیگر نهاد ها می‌دهند اما وقتی این نهادها مجوز ندهند نمیتوان نیرو جدید و همسو به سیستم اضافه کرد. در ارتباط با این تفاوت دیدگاه باید بگویم که سیاست‌های ابلاغ شده در این دوره سیاست‌های این دوره است اما بسیاری از مدیران اجرایی و نیروهای مجری از دوران قبلی هستند. در حوزه‌های فرهنگی سنگ اندازی مهم نیست همین که ذهنشان همراه نباشد، سنگ اندازی محسوب می‌شود. با این حال امیدواریم که در شهرداری اصفهان روز به روز رو به بهبودی حرکت کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:  16 دی ۱۳۹۹، کد خبر:1114938، borna.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
0
0
شهرداري اصفهان در ايران يكي از بهترين ها در زمينه شهرداري هاست و عملكرد فوق العاده اي داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین