پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۲۱۴۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
اتفاقات کنگره آمریکا کافی بود تا شوکی به بازار‌های مالی در جهان و البته ایران وارد شود.
شعار سال: دلار که تا دیروز سودای مرزشکنی‌های پی در پی را در سر داشت و می‌رفت تا پله‌های ترقی را طی کند، با خبر قبول شکست ترامپ و به تبع کاهش فشار حداکثری از ایران، اندک اندک به سقوط سر سپرد.

در این میان صرافی ملی که در آغاز روز در چند پرده قیمت دلار را تا ۳۰۰ تومان کاهش داد، در میانه روز به نرخ ۲۵۵۰۰ تومان اکتفا کرد و معاملات هفته را به پایان برد. در مقابل دلار در بازار آزاد همچنان در تب و تاب است و تا ۲۵۴۵۰ تومان را تجربه کرده است. هرچند دلالان در معاملات شبانه همچنان از تکاپو نمی‌ایستند و احتمال اندک افزایشی می‌رود.

اخبار رسیده از شورش در کنگره آمریکا کافی بود تا بازار‌های مالی در جهان و البته ایران دچار تنش شوند. تا جایی که دلال‌ها در چهارراه استانبول درپی کاهش شدید دلار به دلیل شورش در کنگره آمریکا و پذیرش شکست تمام عیار ترامپ برای فروش دلار تجمع کردند.

در این میان سناریو‌های مختلفی برای بازار ارز ایران متصور است، زیرا فاند‌های افزایشی زیادی برای دلار تهران وجود دارد. «خروجی هرج و مرج فعلی انتخاباتی آمریکا»، «لشکرکشی کره جنوبی به خلیج فارس»، «دلار ۱۷،۵۰۰ تومانی در بودجه سال ۱۴۰۰»، «وضعیت اف‌ای‌تی‌اف» و «رشد بالای نقدینگی و تورم» از جمله این فاند‌ها هستند.

با وجود تمام این پیش بینی‌ها حتی اگر انتظار داشته باشیم که طی ماه‌ها و هفته‌های آینده قیمت طلا به اوج‌های جدیدی دست پیدا کند در حال حاضر طلا در حال خداحافظی با اوج‌های به دست آمده در این چند روز است.در گفتگو با یک کارشناس، چشم انداز مهم‌ترین متغیر اقتصادی را بررسی می‌کند.
 

ضرب آهنگ ملایم کاهش نرخ ارز

سید کمیل طیبی، اقتصاددان ؛بازار‌های دارایی و به ویژه بازار ارز به شدت تحت تاثیر تنش‌های سیاسی قرار داشت. این تنش‌ها به علاوه شدت گرفتن تحریم‌ها یا مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا التهاباتی را در بازار ارز شدت بخشید. در حال حاضر با اعلام خبر تولید واکسن به نظر می‌رسد دوره این بیماری زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، رو به پایان است و این نشان دهنده آغاز یک سری فعالیت‌های جدید خدماتی است.

دومین نکته این است که التهابی که به دلیل فشار حداکثری علیه ایران تا پیش از انتخابات آمریکا وجود داشت، کم و تعدیل شده و حباب‌هایی که شکل گرفت، در حال شکسته شدن است. اتفاقاتی که در کنگره آمریکا نیز رخ داد، نمایانگر این بود که طرفداران ترامپ هم نتوانستند کاری کنند و عملا شکست خوردند؛ بنابراین با کاهش تنش‌ها در آمریکا، در آینده به تدریج آرامش نسبی به اقتصاد جهانی بازخواهد گشت، عرضه طلا بیشتر می‌شود و التهاب در بازار‌های مختلف برای تقویت ارزش دلار به وجود نخواهد آمد و در اقتصاد ایران هم بدون تاثیر نیست. دنیای پیشرو هم شرایط پساکرونا را تجربه می‌کند و همین طور دوران ریاست جمهوری بایدن را.

در این فضا بحث قابل انتظار است که سرمایه خارجی به کشور جذب شود و انگیزه‌های سرمایه گذاری؛ چه داخلی و چه خارجی، افزایش پیدا کند. صحبت‌های رئیس دولت هم حاکی از موضع گیری در این زمینه است و نشان می‌دهد که به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی است. از طرفی قیمت‌ها در بازار نفت به دلیل کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ای نفت عربستان افزایش پیدا کرد. مجموع این موارد در شکستن حباب‌های بازار‌های دارایی و به خصوص بازار سکه و ارز بدون تاثیر نخواهد بود. در کنار این موارد، چشم انداز مثبتی نیز مبنی بر افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی ما وجود دارد. به عبارت دیگر انتظارات منفی تبدیل به انتظارات مثبت شده است.

در حال حاضر دامنه نوسانات ارز کمی هموارتر شده و انتظار ریزش شدید را تا هفته دیگر نباید داشته باشیم. حتی ضرب آهنگ تغییراتی که در قیمت‌ها اتفاق می‌افتد به صورت ملایم است. تجربه یک ماهه اخیر نشان می‌دهد که نوسان و شرایط الاکلنگی در بازار ارز وجود داشته و قیمت ارز در یک روز ۳۰۰ تومان افزایش و کاهش داشته است.

پس در بازه یک ماهه روند ملایم کاهشی را در نرخ ارز بین دامنه ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان در پیش داریم و فراموش نکنیم که تورم همچنان در اقتصاد ما وجود دارد. حتی در این میان به دلیل تورم، بازار ارز می‌تواند نسبت به ریزش بیشتر مقاوم شود. در شرایطی که تورم در کشور وجود دارد، وقتی قیمت‌ها بخواهد واقعی شود براساس شاخص تورم است. پیش بینی هم این است که تورم تا ۶ ماه آینده، ۳۰ درصد باشد. ازآنجا که تورم یک متغیر درون زاست به رشد اقتصادی وابسته است و رشد اقتصادی ما نیز مناسب نیست و بستگی به این دارد که سرمایه گذاری اتفاق بیفتد. اثر سرمایه گذاری نیز بلندمدت است؛ یعنی بازده سرمایه گذاری بلندمدت است؛ بنابراین با توجه به چشم انداز تورم پیش رو و شرایط نامناسب رشد اقتصادی، در کوتاه و میان مدت شاهد ثبات قیمت دلار خواهیم بود و محتمل است که دلار در کانال ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان نوسان داشته باشد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از کسب و کار، تاریخ انتشار: ۲۰ دی۱۳۹۹، kasbokarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
0
امید داریم که ریزش قیمت دلار بتونه پول هارو به سمت بورس برگردونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
امید ندارم که این کاهش دلار و طلا دایمی باشه هیجانی هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین