پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۳۲۲۰
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
مراسم رونمایی برنامه راهبردی فدراسیون کشتی با حضور رئیس فدراسیون کشتی و معاون وزیر ورزش و جوانان برگزار شد.
شعار سال: پس از بیش از یک سال کارشناسی و جلسات مختلف، برنامه راهبردی فدراسیون کشتی (۲۰۲۱-۲۰۲۸) تدوین و آماده رونمایی شد. در محل جدید فدراسیون کشتی واقع در ساختمان شهید صدرزاده مجموعه ورزشی آزادی، مراسم رونمایی از برنامه راهبردی این فدراسیون برگزار شد.

در این مراسم مهدی علی‌نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی و مسئولین و مدعوین حضور یافتند.

*دبیر: در اتاق شیشه‌ای نشسته ایم و قابل رصد هستیم

علیرضا دبیر در آیین رونمایی این برنامه راهبردی اظهار داشت: برگزاری این رونمایی را تنها با اصحاب رسانه انجام دادیم، چرا که در اتاق شیشه‌ای نشسته‌ایم و رویکرد ما این است. روز اولی که به فدراسیون کشتی آمدم به‌دنبال برنامه اصلی فدراسیون بودم که برایم برنامه مسابقات را آوردند، خبری از برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری نبود. از دوستان دانشگاه شریف برای این سند راهبردی دعوت کردیم و این موضوع حدود یک‌سال طول کشید.

وی افزود: ما به‌دنبال این بودیم که آمار دقیقی را کسب کنیم که چند کشتی‌گیر داریم و در جامعه کشتی ایران چه خبر است. از بزرگان و پیشکسوتان کشتی دعوت کردیم که درباره این مسائل و چالش‌ها گفتگو کنیم. برند کشتی دیگر مانند دوره‌های ما نیست و ما به این نکات دست یافتیم. باید می‌دانستیم که در فدراسیون چه می‌خواهیم؛ نگاه ورزش در کشور ما المپیک‌محور نیست. ما برنامه ۸ ساله را هدف‌گذاری کردیم چرا که به‌دنبال قهرمانی المپیک در کشتی آزاد و فرنگی هستیم. چندین بار بررسی و بازنگری در این برنامه‌ها و اهداف انجام شد که ابعاد متنوعی هم داشت.
 
برگزاری مراسم رونمایی از برنامه راهبردی فدراسیون کشتی

دبیر با ویژگی‌های این سند راهبردی تاکید کرد: چند سال گذشته نگاه‌ها بر محور جام جهانی بوده، اما این سند توسعه بر مبنای المپیک است. من گفته‌ام حتی در مسابقات آسیایی جوان‌تر‌ها را ببرید و ببازید، چرا که اولویت اصلی ما المپیک و در نهایت مسابقات جهانی است. شاید اختلاف نظری بین ما و وزارت ورزش و جوانان وجود داشته باشد، اما نگاه ما بر محور المپیک است و نه مسابقات دیگری.

رئیس فدراسیون اضافه کرد: ما اگر مسابقات آسیایی کشتی‌گیران جوان را اعزام کردیم، کسی ایراد نگیرد چرا که مبنای ما بر این سند جدید است. دیدگاه و افق آینده‌نگری در سال‌های گذشته وجود نداشته، فشار را بر نوجوانان و جوانان گذاشتند و درنهایت کسی هم در المپیک به جایگاهی نرسید. ما در این برنامه نوجوانان و جوانان را از اولویت مدال و سکو خارج کرده‌ایم تا فشار‌ها کم‌تر شود. ۳۵ قهرمان جهان و المپیک در این باره حرف زده‌اند و ما هم بر این تصمیم ایستاده‌ایم. از این برنامه حدود ۸۰ دستورالعمل خارج خواهد شد.

این حضور‌های من در استان‌ها و هیات‌های استانی از دل همین برنامه بیرون آمده، همین ساخت‌وساز‌ها و همین نوسازی‌ها نشات گرفته از سند توسعه فدراسیون کشتی‌ست. اپلیکیشن خبرنگاران کشتی درحال طراحی‌ست تا دیگر شاهد این نباشیم که دوستان روسای فدراسیون کشتی به مسابقات و سفر‌ها اعزام شوند. برند کشتی امروزه افت کرده و ما در این برنامه ۸ ساله به‌دنبال ارتقای فدراسیون و ورزش اول کشور هستیم. ما از امروز داخل اتاق شیشه‌ای هستیم و قابل رصد، باید به این موضوع توجه شود.

رئیس فدراسیون درباره هدف گذاری خود از این برنامه راهبردی گفت: اهداف چالشی را برای خود درنظر گرفته‌ایم تا از اول مشخص نباشد که می‌رسیم یا نه، فکر می‌کنم اگر به ۶۰ یا ۷۰ درصد آن هم برسیم موفق بوده‌ایم. باید این برنامه‌ها توسط شورای مربوطه رصد شود و پایش هم وجود داشته باشد. یکی از اولویت‌های ما آموزش است، دیگر خبری از انستیتو در تهران نیست و مکلف به حضور تیمی در استان‌هاست. باید مربی‌های استانی بر مبنای سلامت جسمانی و آمادگی‌ها اولویت‌بندی شوند و ابعاد فنی نیز درنظر گرفته شود.

دبیر با اشاره به برنامه برای افزایش کشتی گیران تاکید کرد: گفته می‌شود ۴۰۰۰۰ کشتی‌گیر داریم، برنامه این است که به ۸۰۰۰۰۰ نفر کشتی‌گیر فعال برسیم و این موضوع به هیات‌ها ابلاغ خواهد شد. این جمعیت و این فراوانی باید بیش‌تر شود تا تیم ملی رشد کند و حتی انتخاب ملی‌پوش برای سرمربی تیم سخت شود.

وی افزود: با این برنامه تنها فدراسیون پاسخ‌گو است، نه اشخاص. رئیس بعدی فدراسیون باید این برنامه را پیگیری کند و باید این برنامه تحت اجرا قرار بگیرد. در کشتی برنامه سالانه بوده، اما چنین سندی وجود نداشته است.

*علی‌نژاد: برند کشتی افت کرده و اقتصاد آن دچار مشکل شده است

مهدی علی نژاد معاون وزیر ورزش و جوانان در این مراسم اظهار داشت: اساسا اگر مجموعه‌ای بخواهد موفق شود، باید برنامه‌محور باشد. سازمان‌های بسیاری در ابعاد جهانی و داخلی به‌دنبال همین موضوع هستند و این کار را انجام می‌دهند. در فدراسیون‌های ورزشی این الزام به‌وجود آمد که برنامه‌های ۴ یا ۵ ساله با برش‌های ۱ ساله هدف‌گذاری شود. این اتفاق در فدراسیون کشتی بسیار خوب است و کار کارشناسی با هدف‌گذاری مبتنی بر نظرات نخبگان صورت گرفته، استاندارد‌های لازم برای وجود آینده‌پژوهی در این سند وجود دارد.
 
 
برگزاری مراسم رونمایی از برنامه راهبردی فدراسیون کشتی
وی افزود: اگر برنامه و چشم‌اندازی نباشد، به روزمرگی می‌افتیم و نمی‌شود بدون نقشه راه سنجش انجام داد. سازمانی که می‌خواهد پویا باشد، این مسیر را دنبال می‌کند. نباید این بشود که ۲۰ دفعه سند راهبری بنویسیم و رها شود و بگذاریم روی طاقچه! باید برنامه‌های عملیاتی ذیل‌اش نوشته شود و به پایش و اجرا کشیده شود. حتما در فدراسیون کشتی و نگرش آقای علیرضا دبیر این موضوع درنظر گرفته شده.

علی نژاد با اشاره به اهمیت فدراسیون کشتی تاکید کرد: فدراسیون کشتی از آن‌جا که متولی ورزش ملی کشور است و ریشه در آئین ایرانی دارد، مسئولیت سنگینی در ابعاد فرهنگی و قهرمانی و ورزشی دارد. باید به‌جایی برسیم که قهرمانی دنیا و المپیک را کسب کنیم.

معاون وزیر ورزش با اشاره به اتفاقات پیرامون کشتی گفت: برند کشتی در این سال‌ها افت کرده و اقتصاد این رشته هم دچار مشکل شده. این مسیری که فدراسیون کشتی پیش گرفته، بسیار کمک می‌کند و حتی در میان‌مدت آثار آن در زندگی کشتی‌گیران حس می‌شود. با وجود مخالفت‌های بسیار در این وضعیت کرونایی لیگ برتر کشتی برگزار شد که برگ برنده فدراسیون بوده و اتفاق بسیار مهمی هم شد. کشتی ایران با پیگیری این برنامه ان‌شاالله بتواند روز‌های موفقی را تجربه کند. این حرکت می‌تواند در فاصله کوتاه به بخش عمده‌ای از اهداف برسد. فدراسیون کشتی یکی از پرکارترین فدراسیون‌هاست و این هم یک نکته مثبت است.

وی افزود: وزارت ورزش مانند همیشه پشتیبان و همراه فدراسیون کشتی خواهد بود، چرا که اولویت اول وزارت‌خانه ورزش کشتی است. دعوت می‌کنم از تمام دوستانی که ورزش را دوست دارند، بیایند در کشتی سرمایه‌گذاری کنند چرا که مسئولیتی اجتماعی است و باقیات صالحات هم خواهد بود.

معاون وزیر ورزش با تاکید بر شرایط اقتصادی کشتی گفت: بودجه فدراسیون کشتی با باقی فدراسیون‌ها متفاوت است، اما در کل ظرف ورزش قهرمانی کوچک است. درخواست داشتیم بودجه ورزش قهرمانی ۵ برابر شود، اما دولت محدودیت‌هایی دارد و ارزش پول ملی به یک ششم رسیده. صرفا نمی‌توان با منابع دولتی این رشته را چرخاند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از راه دانا، تاریخ انتشار: ۳۰ دی۱۳۹۹، کدخبر: dana.ir، ۱۶۹۹۰۴۵
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین