شعار سال: در نشستی که به همین منظور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد دو طرف مسائل مربوط به این مسیر در دو کشور و بخصوص قسمت راه آهن رشت آستارا را مورد بررسی قرار دادند و بر رفع موانع این مسیر مهم بین المللی که برای سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان از اهمیت اقتصادی فراوانی برخوردار است تاکید کردند.
کریدور حمل و نقل «شمال-جنوب»، شمال اروپا به شرق آسیا از طریق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه متصل میشود و هدف اولیهای که برای این طرح نوشته شد، ترانزیت سالانه پنج میلیون تن کالا از این مسیر است.
سال ۱۳۹۸ برای تکمیل کریدور شمال-جنوب، تفاهمنامه سهجانبهای بین روسای جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان امضا شد.
در این نشست اعلام شد که تا زمان اجرای خلا ریلی که در خط اهن رشت - استارا که حدود ۱۷۰ کیلومتر است مسیر ترکیبی برای حمل کالا اجرایی شود.
جلالی و پائولف بعد از این نشست در گفت وگویی مسائل مربوط به همکاریهای حمل و نقل دو طرف بخصوص در بخش راه آهن را اعلام کردند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گفت: ارتباطات راه آهن ایران و روسیه بسیاری قوی است و دو طرف مرتبا با هم گفتگو دارند و بر همین اساس دو طرف تلاش دارند مسیر ترانزیتی شمال جنوب را که برای دو کشور اهمیت زیادی دارد هر چه سریعتر راه اندازی شود.
وی تصریح کرد: تلاشها برای راه اندازی کامل ریلی این مسیر در حال انجام است و به نظر میآید تنها خلا آن مسیر رشت به آستارا است که باید تکمیل شود.
جلالی تصریح کرد: ما امیدوار هستیم که با همکاری سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان این کار انجام شود و بر همین اساس از طرف جمهوری آذربایجان خواسته ایم که در این خصوص اهتمام بیشتری داشته باشند.
وی گفت:، اما با ابتکاری که در حال اجراست قرار است تا قبل از تکمیل شدن مسیر راه اهن رشت - آستارا به طول ۱۷۰ کیلومتر، این مسیر را به شکل ترکیبی راه اندازی کنیم.
جلالی تصریح کرد: بر همین اساس تصمیم گرفته شد در مسیر رشت - آستارا تا زمانی راه اندازی حمل کالا به صورت جادهای انجام شود و و دوباره از آستارا به شکل ریلی این کالاها بتواند تا مقصد نهایی حمل شوند.
سفیر ایران در مسکو یادآورشد: براساس توافق انجام شده در سالهای گذشته، جمهوری آذربایجان متعهد به فاینانس قطعه رشت-آستارا شده بود، اما تاکنون این موضوع عملی نشده است.
جلالی افزود: براساس توافق انجام شده با روسیه قرار است تا زمان تکمیل قطعه رشت-آستارا، ترانزیت و حمل و نقل کالا بصورت ترکیبی، از جمله استفاده از خطوط آهن موحود، مسیر جادهای و حمل و نقل دریایی انجام شود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه راه اندازی ترکیبی مسیر شمال جنوب گام خیلی مهمی است، تصریح کرد: هماهنگیها در این خصوص در حال انجام است.
جلالی توضیح داد که البته اولویت دیگر ما راه آهن چابهار-زاهدان است که آن هم بسیار مهم و چنانچه این مسیر اجرایی شود ظرفیت حمل و نقل کشورمان در مسیر شمال جنوب به میزان بسیار بالایی خواهد رسید که در شکوفایی اقتصادی ایران بسیار موثر خواهند بود.
میخائیل پائولف معاون راه آهن سراسری روسیه همچنین با یادآوری اینکه شرکت متبوع وی توسعه روابط و همکاریها با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران را بسیار ارج مینهد، اظهار داشت: ما روابط دیرینه با دولت ایران و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران داریم. ما این روابط را بسیار ارج مینهیم و توسعه روابط را بسیار مهم میدانیم و امروز هم (در دیدار با کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه) به توسعه این روابط پرداختیم.
وی به گفت و گوی خود با سفیر ایران اشاره کرد و ادامه داد: امروز در مورد مسائل بسیار مهمی گفتگو کردیم که شامل افزایش پتانسیل ترانزیتی ایران و توسعه راهگذر (کریدور) بین المللی شمال-جنوب است.
پائولف گفت: بدیهی است یکی از مهمترین دلایل برای پایان احداث خط آهن رشت- آستارا، استفاده از آن در کریدور بین المللی شمال - جنوب است که به آن توجه بسیار زیاد داریم.
معاون شرکت راه آهن روسیه یادآورشد: به رغم این که خط آهن رشت -آستارا هنوز آماده نیست در رابطه با آن اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته است با طرف هندی موضوع نرخ و تعرفه حمل را مورد بررسی قرار داده و به توافق رساندیم و چنین اقداماتی با ایران و جمهوری اذربایجان انجام گرفته است.
وی ادامه داد: با شرکت دولتی راه اهن روسیه هم در این مورد توافق شده است.
وی یادآورشد که اکنون برای ارائه خدمات جامع حمل و نقلی چه در عرصه خط آهن و چه جادهای خودرویی تا ایستگاه آستارا آماده ایم.
مقام روس گفت: این امر امکان میدهد از پتانسیل راهگذر شمال -جنوب برای جذب محمولهها استفاده شود. البته نیاز به حل مساله نرخ حمل محمولهها وجود دارد.
وی ادامه داد: در مورد خط آهن از طرف ما همه مسائل برطرف شده است و فقط شرایط برای حمل و نقل با کامیون از ایران مانده است که با مشارکت سفیر ایران در روسیه و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، این مساله حل خواهد شد.
کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب ایران ارتباط کشورهای اروپایی، آسیای میانه، روسیه و منطقه قفقاز را با خلیج فارس و هندوستان فراهم میکند و گفته میشود با تحقق آن سالانه امکان نقل و انتقال ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون مسافر فراهم میشود و با تحکیم روابط تجاری ایران با کشورهای بهرهمند از این مسیر ریلی، میزان اثرگذاری ایران در ثبات اقتصادی و سیاسی منطقه نیز ارتقا خواهد یافت.
کارشناسان امر اعلام کرده اند که اکنون حرکت کشتیهای تجاری از هندوستان به آسیای میانه از مسیر مومبای - کانال سوئز - مسکو به طول ۱۶ هزار و ۱۲۹ کیلومتر ۴۰ روز طول میکشد، اما بعد از تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب فقط ۱۴ روز زمان میبرد و هزینههای حمل و نقل نیز به اندازه قابل توجهی کاهش مییابد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار:۳ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر:۸۴۱۹۴۵۳۵، www.irna.ir