پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۱۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
یک نویسنده و استاد دانشگاه مالزی در مقاله ای به سفر هفته جاری دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به کشورش پرداخت و به ثبات قدم بودن ایران در روابط بین الملل اشاره کرد و نوشت روحانی در این سفر به مردم مالزی درس داد.
شعار سال:

'فیصل موسی' نویسنده مالایی و استاد دانشگاه این کشور روز جمعه مقاله خود را با این موضوع آغاز کرد که پس زمینه عکس رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران با 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی مسجد 'پوترا' شهر پوتراجایا است که معماری آن برگرفته از هنر دوران صفویه است که با تاثیر مستقیم از شیعه بنا شده است.
وی در مقاله ای در تارنمای 'مالیزیا کینی'، نوشت: این عکس به گونه ای است که اگر فردی با مالزی آشنایی نداشته باشد گمان می کند این نخست وزیر مالزی است که به ایران سفر کرده و این عکس در ایران گرفته شده است.
فیصل موسی در ادامه این سئوال را مطرح کرد که آیا رئیس جمهوری اسلامی ایران از آنچه در سال ها و ماه های اخیر در مالزی گذشته بی اطلاع بوده است؟
وی نوشت: چرا حسن روحانی به مالزی سفر کرد؟ آیا وی نمی دانست در پنج سال یا سه سال و یا حتی ماه گذشته چه اتفاقاتی در مالزی رخ داد. قاعدتا وی از این موضوعات آگاهی داشته است. اما در این مدت چه اتفاقاتی در مالزی رخ داد.
این اندیشمند مالزیایی در مقاله خود آورده است: هنگامی که سخنان 'وان زاهدی وان تح' مفتی منطقه فدرال مالزی در سال 2013 را در نظر می گیریم که خواستار قطع روابط دیپلماتیک مالزی با ایران شده بود، دست دادن رئیس جمهوری اسلامی ایران با نخست وزیر مالزی نیز موضوع جالب دیگری است.
فیصل موسی افزود: حتی در یک سال گذشته نیز 'احمد زاهد حمیدی' وزیر کشور مالزی و معاون نخست وزیر دلیل پذیرش 700 میلیون دلار از یک منبع در خاورمیانه را با این هدفی که مالزی قصد ندارد سایر 'فرقه های دیگر' رشد کنند، عنوان کرده بود.
وی با ذکر این دو مثال، سیاست مالزی در مقابل ایران و مذهب شیعه را نامناسب معرفی کرد.
این نویسنده مالزیایی نوشت: بررسی رسانه ای ماه گذشته نیز نشان می دهد برخی از مفتی های مالزی خواستار فتوایی شده بودند که براساس آن ازدواج بین شیعه و اهل سنت را ممنوع اعلام کنند.
وی نوشت: اما مدتی بعد خبرگزاری رسمی مالزی به نقل از رئیس جمهوری ایران گارش داد کشورهای اسلامی باید در جستجوی مشترکات و ارزش های مشترک به منظور دفاع از اسلام باشند، که اکنون تصور می شود افراط گرایی را افزایش می دهد. آنها می گویند این افراط گرایی است....تروریست ها تصویر اسلام را تخریب کرده اند. اسلام دینی کاملا ساده است و صلح بین شیعه و سنی را دوست دارد.
فیصل موسی با این عنوان که نمونه های زیادی شامل رسانه ها، رهبران سیاسی و مذهبی وجود دارند که سخنان نفرت آمیز علیه شیعیان مطرح می کنند، بار دیگر این سئوال را مطرح کرد که آیا رئیس جمهوری ایران از این وضعیت آگاهی داشته است؟
وی در ادامه مقاله خود آورده است: البته وی از این وضعیت آگاهی داشته است. روحانی زمانی به منطقه جنوب شرق آسیا و مالزی سفر کرد که شیعیان (و برخی از سنی های سنتی) در گوشه و کنار جهان در حال برگزاری مراسم مربوط به شهادت امام حسین (ع) و همراهانش در کربلا بودند.
این استاد دانشگاه افزود: روحانی به طور قطع می داند مالزی از متحدان نزدیک عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه است. از اینرو این سفر موضوع جالبی به نظر می رسد.
به اعتقاد وی، عربستان سعودی در حال حاضر با مشکلاتی مواجه و اقتصاد این کشور رو به تضعیف است. حتی بعد از ماه محرم، نظام تقویم هجری را به سال میلادی تغییر می دهد به گونه ای که پرداخت حقوق به کارمندان دولتی به مدت 11 روز در هر سال کاسته شود.
وی در ادمه مقاله خود آورده است: ایران در تلاش است روابط اقتصادی خود را توسعه دهد و مالزی قصد دارد حجم روابط تجاری خود را با ایران از 532 میلیون دلار فعلی به یک میلیارد دلار افزایش دهد. اما از سوی دیگر، ایران ممکن است ویتنام را در روابط خود صادق تر بیابد، با این وجود که آنها مسلمان نیستند. از اینرو قرار است حجم روابط با ویتنام دو میلیارد دلار، تایلند سه میلیارد دلار و اندونزی حدود دو میلیارد شود. با در نظر گرفتن این ارقام می توان مشاهده کرد که روابط تجاری بین ایران و مالزی در سطح پایینی است.
وی با تاکید بر اصل گفت وگو و مذاکره در مذهب شیعه که برگرفته از سیره اهل بیت پیامبر (ع) است و نمونه آن در کربلا نیز مشاهده شد که امام حسین (ع) با وجود اینکه همه دوستان و خانواده خود از دست داده بود همچنان نصیحت و گفتمان را رها نکرد، نوشت: این درسی است که مالزی باید از کربلا فرا گیرد.
این اندیشمند مالزیایی نوشت: روحانی در نشست خود با دانشگاهیان، نخبگان و اصحاب رسانه در مالزی بیان کرد که وضعیت سنی ها در ایران خوب است و در مجلس این کشور نماینده دارند. به طور غیرمستقیم روحانی مسلمانان مالزی را آموزش داد که بستر مشترک و ارزش های مشترک به منظور دفاع از اسلام را بیابند.
به نوشته وی، رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین تشریح کرد که اگر کمک های ایران در سوریه و عراق نبود، داعش اکنون کشورهایی داشتند و از شرق تا غرب جهان بی نظمی ایجاد می کرد.
فیصل موسی در پایان نوشت: چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم، تهمت و دروغ راه به جایی نمی برد. ایران همواره ثابت قدم بوده است. آنها ذهن و آغوش بازی دارند. این استراتژی یک انتخاب برتر در روابط بین الملل است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 23 مهر95 ، کد مطلب:82266042 www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین