پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۱۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶
یک اندیشکده اسرائیلی در گزارشی از عدم نتیجه بخش بودن هدف ترور فخری زاده، خبر داد.
شعار سال: اندیشکده اسرائیلی مؤسسه مطالعات امنیت ملی که زیر نظر دانشگاه تل‌آویو کار می‌کند، در گزارشی به ابعاد ترور شهید فخری‌زاده پرداخته و تصریح کرده است این ترور اهداف اسرائیل را محقق نکرده است.

در این گزارش به قلم «شلمو بروم» و «شیمون استین» سه پرسش اساسی مطرح شده است: اولا هدف استراتژیک ترور چه بوده است. ثانیا آیا زمان انجام این ترور صحیح بوده و ثالثا آیا هزینه‌های این اقدام از سود مورد انتظار عامل و آمر ترور بیشتر است یا کمتر؟

نویسندگان در این مقاله تأکید می‌کنند اگر ترور کار اسرائیل باشد، حتما با هماهنگی ترامپ و کاخ سفید صورت گرفته و دو هدف ضمنی دیگر نیز داشته است: ایجاد مشکل برای دولت بایدن در مسیر بازگشت به برجام و همچنین پیدا شدن مفری برای ترامپ و نتانیاهو از فشار اعتراضات داخلی آمریکا و اسرائیل.

از نظر آنان، حذف فیزیکی رهبران سیستم‌ها نمی‌تواند مانع پیشرفت حرکت سیستم‌ها شود و چه بسا ممکن است آن حرکت را نیز تسریع کند. ترور دانشمندان هسته‌ای ایران چنین است. ترور فخری‌زاده مبتنی بر این پیش‌فرض صورت گرفته که توافق هسته‌ای با ایران روند پیشرفت پروژه هسته‌ای ایران را کند نکرده. در حالی که در همین موضوع نیز تردید وجود دارد. در نتیجه در بالاتر بودن فایده ترور نسبت به هزینه تأمل جدی وجود دارد.

روی‌هم‌رفته نویسندگان وجه انتقام‌جویی ترامپ و نتانیاهو را پررنگ‌تر از استراتژیک بودن آن می‌دانند و معتقدند ترور علاوه بر تقویت موضع مخالفان برجام در آستانه انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰، برای جنایتکار و تروریست بودن رژیم صهیونیستی گواه دیگری فراهم کرده است. به ویژه با توجه به اقدام به بالا بردن سطح غنی‌سازی و حرکت به سمت توقف دسترسی‌ها براساس طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌های مجلس یازدهم، کفه تردید در مورد فایده‌مندی ترور شهید فخری‌زاده سنگین‌تر شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیض و اضافات، برگرفته از مشرق، تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر:۱۱۷۴۷۰۲، www.mashreghnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
0
همين كه خودشون مدام به اين نتيجه ميرسن و باز هم تاثيري در عوض كردن عملكردشون نداره نشون ميده كفر محضن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین