پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۴۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
رئیس‌جمهور گفت: راه امام راهی است که می‌تواند باعث بقاء این نظامی شود که او بنیانگذارش بود و راه امام تنها به این نیست که کلمات امام را بخوانیم و کلامات او را تکرار کنیم؛ گرچه کلمات و جملات او برای ما هدایتگر است، ولی اجتهاد در کلام امام مهم است.
شعار سال: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت صبح امروز با حضور در  مرقدمطهر‌ امام خمینی (ره) با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

رئیس‌جمهور در این مراسم اظهار داشت: امسال به دلیل اینکه دهه فجر مصادف با میلاد باسعادت دخت پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت زهرای مرضیه(ع) و سالروز ولادت امام راحل می‌باشد، رنگ و بوی دیگری دارد.

وی افزود: امام عزیز ما در طول نهضت و انقلاب اسلامی درس‌ها و راه‌ها بسیار ارزشمندی را به ما، جامعه ایران و جامعه اسلامی آموخت؛ در اکثر نهضت‌ها و انقلاب‌ها، معمولا رهبران بر احزاب سیاسی و یا بر قدرت‌های نظامی تکیه می‌کنند و قدرت نظامی چریکی تشکیل می‌دهند و یا اینکه با قدرت‌های خارجی و مخالفانِ حکومت قبلی به‌نوعی تماس برقرار می‌کنند تا بتوانند به موفقیت برسند ولی امام راحل هیچ‌یک از این راه‌ها را انتخاب نکرد و امام قدرت اصلی را قدرت مردم می‌دانست و آن‌چه تلاش می‌کرد این بود که اذهان و افکار مردم اقناع بشوند.

روحانی تصریح کرد: امام از سال‌های قبل به‌خوبی می‌دانست که قدرت نرم بر قدرت سخت پیروز خواهد شد و او قدرت نرم را برگزیده بود؛ 12 بهمن سال 1357 چگونگی پیروزی امام را نشان داد. 12 بهمن روزی بود که امام سرمایه اجتماعی را به رخ جهانیان کشید و 12 بهمن بی‌تردید «یوم الخمینی» بود؛ اگر مردم در روز عاشورا تظاهرات کردند، عشق به امام حسین(ع) و عشق به امام(ره) مردم را به خیابان کشاند و مردم در روز اربعین به عشق شهدای کربلا و انقلاب به خیابان آمدند. 12 بهمن نه روز عاشورا و نه اربعین بود و آن روز ویژه‌ی امام بود و همه مردم به استقبال راهبری آمدند که حداقل 14 سال در انتظار او بودند.

وی بیان کرد: هر کس به زندان برده شد و هر کس که تبعید شد، همان رژیم آن زندان و تبعید را پایان داد ولی امام، ابتدا کسانی را که او را تبعید کرده بودند را بیرون ریخت و بعد برای آمدن پیروزمندانه خود زمینه را مهیا کرد. استقبال عظیمی که از فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا(س) انجام گرفت، نشان داد که امام(ره) دارای چه محبوبیت و نفوذی در میان مردم است.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: آخرین نطق امام(ره) در آبان‌ماه سال 1343 درباره کاپیتولاسیون سخن بود که بعد تبعید شد و بیانات وی در نجف و پاریس بود و 12 بهمن 1357 اولین‌بار بعد از 14 سال در این سرزمین با ملت خود و جهانیان سخن گفت. نطق امام در روز 12 بهمن منشور جمهوریت و اسلامیت ماست و آن نطق به‌عنوان پایه و اساس نظام ماست و تا زمانی که با کلام و منطق امام در 12 بهمن 1357 در تماس و مجری آن هستیم، همچنان پیروز خواهیم بود.
 

روحانی گفت: در مباحث سیاسی از امام نجف صحبت می‌شود که درباره ولایت فقیه سخن گفتند، از امام پاریس بحث می‌شود که جمهوریت را مطرح کردند و من از امامِ تهران و امامِ ایران می‌گویم و نطقی که امام(ره) در کنار مرقد شهیدان اعلام کرد و ارواح شهدا، ملت ایران و دنیا را به گواه گرفت و او تنها از مشروعیت دینی سخن نگفت و او از مقبولیت، رأی مردم و حتی از عقلانیت و معقولیت هم سخن گفت. ایشان گفت رژیم سلطنت رژیم عقلانی نیست.

وی با بیان اینکه امام فرمود که پدران ما اولیای ما نیستند و ما باید به دولت و نظامی که می‌خواهیم رأی بدهیم، ادامه داد: او از آراء مردم، خردورزی، عقلانیت، مشروعیت و اسلام سخن گفت و با این دلایل محکم، مسیر و راه انقلاب را برای ما مشخص کرد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: امام راحل در همان روز 12 بهمن 1357 به ما گفت نظامی از دیدگاه وی مشروع است که آن نظام عقلانی، مورد رأی و نظر مردم و بر چارچوب اساس و موازین اسلام باشد؛ راه و مسیر همان است و راهی که آن‌روز او برای ما انتخاب کرد و حتی اینکه فرمود "من دولت تعیین می‌کنم و به‌خاطر اینکه مردم به من اعتماد دارند، دولت تعیین می‌کنم"؛ این سخن مهمی در اجتهاد شیعه بود. این سخن مهمی در فقه سیاسی اسلام و تشیّع بود و او به ولایت شرعی اتکاء نکرد و بلکه به اینکه "چون مردم من را قبول دارند" اتکاء کرد و فرمود با اتکاء به نظر، رأی مردم و پشتوانه مردم دولت تعیین می‌کنم؛ پس مسیر را به‌خوبی برای ما مشخص کرد.

روحانی خاطر نشان کرد: راه امام راهی است که می‌تواند باعث بقاء این نظامی شود که او بنیانگذارش بود و راه امام تنها به این نیست که کلمات امام را بخوانیم و کلامات او را تکرار کنیم؛ گرچه کلمات و جملات او برای ما هدایتگر است ولی اجتهاد در کلام امام مهم است. باید ببینیم که اگر امام امروز در جمع ما بود چه می‌گفت و اگر از کلام امام استنباط کردیم اگر امام می‌خواست برای شرایط امروز راه حل بدهد، چه راه‌حلی می‌داد؛ باید سراسر زندگی امام را ببینیم و راه امام اجتهاد پویاست و راه امام و توسعه راه او برای ما اهمیت دارد. امام در منشور خود برای ما ارزش‌های انقلاب را تبیین کرد و ارزش‌ها ثابت است و ارزش‌هایی از جمله جمهوریت، اسلامیت، عدالت، آزادی و استقلال ثابت هستند اما روش‌ها ثابت نیست و در هر زمان و شرایطی باید روش صحیح و درست منطبق با شرایط زمان انتخاب کنیم تا به اهداف برسیم. راه امام یعنی به‌خوبی از سیره و کلام امام استنباط کنیم.
 


وی تصریح کرد: امام در نطق تاریخی بر آراء نسل حاضر تأکید کرد و حتی اشاره کرد که آراءنسل دیروز نمی‌تواند برای نسل امروز مبنا باشد و مردم در هر مقطعی باید با آراء خود، نظام مورد نظر خودشان را برگزینند امام در همان نطق به قاعده سلطه اشاره کرد که مردم می‌توانند نسبت به سرنوشت خود تصمیم بگیرند امام حاکمیت اسلام را با حکومت مردم تلفیق کرد و به ما گفت که چگونه باید مسیر را ادامه بدهیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به برگزاری انتخابات‌ها در کشور در 42 سال گذشته، ادامه داد: مردم تقریبا هر یکسال پای صندوق رأی آمدند؛ در اکثر انتخابات‌های ما گاهی جمعیت بیش از دو-سوم و بیش از 70 درصد پای صندوق رأی آمدند و وقتی این تعداد به پای صندوق می‌آیند یعنی که این رای تنها به ثمره نیست بلکه شجره هم هست؛ میوه‌ای که فرد می‌چیند و به آن اعتقاد دارد از درختی است که آن درخت را هم پذیرفته است رأی مردم هم به ثمره و هم به شجره است؛ هم به انتخاب آن فرد و هم رأی به نظام هست؛ اینکه امام به ما فرمود آراء مردم در هر نسل و هر زمان، وقتی محقق می‌شود که انتخابات پرشورِ رقابتی پیش پای مردم بگذاریم. اگر مردم بیش از 70 درصد پای صندوق آمدند، منشورِ 12 بهمن امام ادامه یافته و آن راه را ادامه داده‌ایم.

روحانی گفت: سال بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و از بهمن پارسال تا بهمن امسال، هم مشکلات جنگ تحمیلی اقتصادی و هم مشکلات کرونا را داشتیم ولی من در محضر روح بلند امام می‌توانم به جرأت بگویم که همه ما تلاش کردیم در این دوران سخت جنگ تحمیلی و دوران کرونا که هر دو دست‌به‌دست هم داده بود و مردم را در رنج و فشار قرار داده بود، از توان و امکان‌مان برای کاهش رنج مردم استفاده کردیم.

وی تصریح کرد: امروز هم علائم اقتصادی و هم علامات صحت و سلامت جامعه در برابر این ویروس نشان می‌دهد که ملت ما موفق بوده و هر جا در کنار مردم بودیم و هر جا مردم را قانع کرده و مردم به صحنه آمدند، در هر مشکل و معضلی توانستیم به پیروزی برسیم امروز هم معتقدیم تا مردم در کنار این نظام هستند و تا مردم پذیرفته‌اند که ما خادم آن‌ها هستیم می‌توانیم راه و مسیر امام را برای سال‌ها، دهه‌ها و قرن‌ها ادامه بدهیم.

رئیس‌جمهور در پایان خاطر نشان کرد: دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی را به ملت ایران، خاندان بزرگ امام و یادگار عزیز ایشان تبریک و تهنیت می‌گویم و امیدوارم روح امام از ما راضی باشد و توانسته باشیم در حد توان خود مسیر امام را طی کرده باشیم و تا پایان دولت نیز بتوانیم پیمان‌مان را با امام راحل تا ساعت آخر حفظ کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار ۱۳ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: 2444020، www.tasnimnews.com.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین