پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۱۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
در ۴۲ سال گذشته انبوهی از رویداد‌ها و حوادث سیاسی و اجتماعی بر بستر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی رخ داده؛ از تسخیر لانه جاسوسی تا جنگ تحمیلی؛ از ترور‌های دهه ۶۰ تا دولت اصلاحات؛ از تحریم و ماجرای هسته­‌ای تا اغتشاش؛ از برجام تا ترور سردار سلیمانی و تروریسم اقتصادی.
شعار سال : در همین مدت چندین دور همه­‌پرسی، انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورا‌های شهر و روستا برگزار شده و فعالیت سیاسی طیف­‌های متنوعی از سیاسیون، آزموده و نتایج مثبت و منفی آن آشکار شده است.

اگر «فرض کنیم» انقلابیون دهه­‌های۵۰ و ۶۰ و پس از آن نسل بعدی سیاستمداران برآمده از انقلاب و جمهوری اسلامی، تجربه ۴۲ سال گذشته را به عنوان یک نقشه راه و تجربه مدونی از عبرت و معرفت، در نظر بگیرند و قرار باشد از امروز سیاست­‌ورزی را آغاز کنند، کدام مسیر را انتخاب و بر بستر آن حرکت خواهند کرد تا انتظارات و توقعات ذاتی انقلاب و مردم را برآورده سازند؟

نظر حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در این‌باره چیست و مردم چه انتظاری از فعالان احزاب و جناح­‌های سیاسی دارند؟

در این نوشتار کوتاه برخی محور‌های مهم و کلیدی را طرح و با نگاه به آینده نکاتی یادآور می­‌شود:

۱. آن‌هایی که با ادبیات امام (ره) به عنوان رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی آشنایی دارند عبارت کلیدی «وحدت و اتفاق کلمه» را در بسیاری از سخنان و نوشته­‌های ایشان به یاد دارند؛ امام (ره) در مقاطع مختلف پیش و بعد از انقلاب همیشه سلایق و اختلاف نظر‌های سیاسی را به رسمیت شناخته و در کنار آن تاکید کرده­‌اند که همه صاحبان سلایق و نگرش‌های مختلف لازم است از دشمنی و تخاصم دوری کنند.

ایشان در اوج اختلاف نظر‌های سیاسی در اواسط دهه ۶۰ نیز می­‌فرمایند «اگر در یک ملتی اختلاف سلیقه نباشد، این ناقص است. اگر در یک مجلسی اختلاف نباشد، این مجلس ناقصی است. اختلاف باید باشد، اختلاف سلیقه، اختلاف رأی، مباحثه باید باشد، لکن نتیجه این نباشد که ما دو دسته، بشویم دشمن هم. باید در عین حالی که اختلاف داریم، دوست هم باشیم».

۲. در مشی سیاسی و فکری رهبر معظم انقلاب نیز شاید هیچ مفهومی به اندازه همدلی، وحدت، تفاهم و یکدلی مقابل دشمن خارجی تکرار نشده باشد.
ایشان بار‌ها اختلاف­‌افکنی و دشمن­‌تراشی بین نیرو‌های خودی و جبهه انقلاب را نهی کرده­‌اند و با مذمت برخی «سیاسی­‌بازی­‌ها» از کسانی که «مردم یا گروه‌هایی از مردم را به این طرف و آن طرف بکشانند و مرتّب دعوا و اختلاف راه بیندازند، یک مساله کوچک را بزرگ کنند؛ یک چیز کم‌اهمیت را پُر اهمیت جلوه دهند و هفته‌ها درباره‌اش بحث و تحلیل کنند؛ براساس آن، دوست و دشمن معیّن کنند؛ فلان کس، فلان طرفی است، پس دشمن است؛ فلان کس، فلان طرفی است، پس دوست است» انتقاد کرده و تاکید داشته‌اند «بنده این‌ها را تحزّب نمی‌دانم. این‌ها روش‌های غلط سیاسی است».

۳. از تجربه ۸ سال دفاع مقدس تا همین آخرین مورد یعنی تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه آمریکا نشان داده، هرجا گروه‌ها و جریان‌های مختلف طرفدار نظام و بازیگران عرصه سیاسی جبهه انقلاب متحد و یکپارچه بوده­‌اند، نه تنها بزرگترین مشکلات مدیریت شده، بلکه از دل آن تجربه تابناکی از همکاری و بهروزی برای مردم حاصل شده است.

۴. در مقابل تجربه‌های موفق پایمردی، اتحاد و پیروزی، در چهار دهه گذشته هرجا منافع کوچک جناحی و گروهی بر مصلحت کلی جامعه ترجیح داده شده، علاوه بر دوری از آرمان‌های اصیل انقلاب، باعث خوشنودی دشمن و دلخوری دوستان و آحاد جامعه شده است؛ از صحنه­‌های زشت تقابل رئیس جمهوری دولت پیش با مجلس در ماجرای استیضاح وزیر کار، تا هتاکی و دشنام به رئیس جمهوری از سوی معدود نماینده‌های مجلس یازدهم که باعث ورود قاطعانه رهبری شد، همگی نمود بارزی از خروج از خط اصیل انقلاب و رهنمود‌های بزرگان است.

۵. از منظر مردمی و احاد مختلف جامعه نیز هرگاه نهاد‌های مختلف حاکمیتی و جناح­‌های مختلف سیاسی با رعایت خطوط و خط قرمز‌های دینی و اخلاقی، بنیان یک تلاش و همت جمعی را پی‌ریزی کرده­‌اند، همواره با هم­‌افزایی و استقبال گسترده مردم مواجه شده است.

تجربه گران‌بهای همدلی همه سلایق در جنگ تحمیلی، حضور گسترده مردم در انتخابات دوره‌های متعدد و ایستادگی در مقابل تحریم اقتصادی دشمنان نمونه­‌های موفق و آزموده شده این ۴۲ سال گذشته است.

۶. دو سال پیش نیز رهبری نظام با صدور بیانیه گام دوم انقلاب بر استمرار راه انقلاب ۵۷ تاکید و با تبیین دستاورد‌های ۴۰ سال پیش، هدف بزرگ «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» را ترسیم کردند؛ دقت در مفاد این بیانیه مهم چشم‌انداز روشنی را برای همه گروه‌ها، احزاب، جناح‌ها، دسته­‌ها و فعالان سیاسی و اجتماعی خواهد گشود.

۷. در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، یکبار دیگر لازم است همه افراد و سلیقه‌ها و طرفدار نظام، با نگاه به تجربه گران‌سنگ گذشته، درس‌آموزی از عبرت­‌ها، حسرت‌­ها، شکست­‌ها، ناکامی­‌ها، پبروزی­‌ها و کامیابی­‌ها و با نگاه به افق روشن آینده، تجدیدنظری اساسی در برخی رویکرد‌ها و رویه­‌ها داشته و خاطره جمعی مردم را از بدزبانی، نقادی مغرضانه، کینه­‌ورزی و تمامیت­‌خواهی زدوده و صحنه­‌های موفق همدلی، تعاون و تعامل را زنده کنند.

۸. با همه تجربه‌ها و اتفاقات ریز و درشت از بهمن ۵۷ تا بهمن ۹۹، امروز که سالگرد طلیعه فجر انقلاب و آغاز چهل و سومین سال حیات طیبه جمهوری اسلامی است، شاید بیشتر از هر زمان دیگری لازم باشد مروری با تامل داشته باشیم به این وصیت رهبرکبیر انقلاب:

«بی‌تردید رمز بقاء انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است و رمز پیروزی را ملّت می‌داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و اجتماع ملّت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد.

اینجانب به همه نسل‌های حاضر و آینده وصیت می‌کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقاء آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است».
 
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار 22 بهمن 99 ، کد خبر : plus.irna.ir ، 84225142
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
0
0
واقعا باید خداروشاکر باشیم برای داشتن چنین رهبری که تونسته با تموم وجود پشت لت خودش ایستادگی کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین