پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۲۶۹۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۳
پس از ماجرای فروش ایران‌مال حالا نوبت به حراج شعب بانک آینده رسیده است. اقدامی که شائبه بحران مالی در بانک آینده را پررنگ‌تر می‌کند. هرچند به نظر می‌رسد وضعیت ترازنامه این بانک و بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته آن خود به تنهایی بتواند بر این شائبه صحه بگذارد.
شعار سال: نام بانک آینده در ماه‌های اخیر با ماجرای فروش ایران‌مال بار دیگر بر زبان‌ها افتاد. باور عموم بر این بود که این بانک در سال‌های گذشته چندین بار از طریق فروش و تملیک مجدد ایران‌مال توانسته از ورشکستگی نجات پیدا کند و حالا هم قصد تکرار همین کار را دارد.

از زمانی که خبر فروش ایران مال با قیمت ۸۵ هزار میلیارد تومان منتشر شد، اولین سوال این بود که کدام شرکت می‌تواند ایران مال را بخرد؟

قرار بود ایران مال به صورت یکجا فروخته شود، اما خیلی زود آگهی مزایده ۳۵ درصدی ایران مال به شرکت حامی کیان‌سازه با شرایطی خاص منتشر شد.

طبق این آگهی ۳۵ درصد ایران مال به ارزش حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به شرکت حامی کیان‌سازه واگذار می‌شد. شرکتی که آخرین سرمایه ثبتی آن ۱۰۰ میلیون تومان بود، اما با این سرمایه اندک یکی از گرانترین معامله سال‌های اخیر را انجام داده بود.

البته چیزی نگذشت که بانک مرکزی مراتب عدم تایید این فروش را به بانک آینده ابلاغ کرد.

حالا هم شواهدی نشان می‌دهد؛ در حالی که هنوز ایران‌مال تعیین تکلیف نشده، بانک آینده شروع به فروش برخی از شعب خود کرده است.
 
فروش شعب بانک آینده برای فرار از ورشکستگی

بعضی ریشه این اتفاق را وضعیت مالی بانک آینده می‌دانند و معتقدند این بانک برای نجات خود از وضعیتی که در آن قرار گرفته است، سعی بر فروش ایران‌مال کرد و حالا هم تصمیم به فروش شعب خود گرفته است.

البته معاون مالی بانک آینده، چندی پیش، علت فروش ایران‌مال را تکلیف الزامی بانک در اجرای مفاد مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر عنوان کرد.

با این حال وضعیت صورت‌های مالی بانک آینده هم به شائبه تلاش بانک برای نجات خود از زیان صحه می‌گذارد.

آخرین صورت مالی منتشر شده بانک آینده مربوط به شش ماه منتهی به پایان شهریور سال ۹۹ است. این صورت مالی حاکی از آن است که در شش ماهه ابتدای سال جاری این بانک سه هزار و ۷۷۷ میلیارد تومان زیان کرده است.
 
فروش شعب بانک آینده برای فرار از ورشکستگی
تا پایان سال ۹۸ زیان انباشته آینده ۱۵ هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان بوده، با افزایش زیان شش ماه ابتدایی امسالش، مبلغ زیان انباشته آن اکنون به ۱۷ هزار میلیارد و ۶۲۸ میلیارد تومان رسیده است.

با توجه به این که پایان سال ۹۷ زیان انباشته آینده ۱۱ هزار و ۷۶۷ میلیارد تومان بوده، به نظر می‌رسد روند زیاندهی این بانک رو به افزایش است و با این حساب فرض فروش شعب آن برای پوشش بخشی از این زیان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از دیده بان ایران، تاریخ انتشار:۲۱ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر:۱۰۱۶۴۶، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
0
0
بانک اینده هم مثل هزار تا دیگه از بانک ها که در استانه ورشکستگی هستن داره برخورد میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین