شعارسال: نشست وزرای خارجه کشورهای آمریکا، روسیه، ایران، عراق، مصر، عربستان، ترکیه و قطر در لوزان سویس درباره بحران سوریه، از روز شنبه آغاز به کار کرده است. نشستی که پس از یک توافق آتشبس شکست خورده بین روسیه و آمریکا و با حضور و غیبت کشورهای جدیدی برگزار میشود.
فرانسه و انگلیس مهمترین کشورهایی هستند که از حضور در این نشست منع شدهاند و ایران، عراق و مصر در این نشست حضور یافتهاند.
در این بین حضور ایران که پیشتر طی گمانه زنی های رسانه ای احتمال عدم حضورش می رفت با حضور در این نشست نگاههای بسیاری را به خود جلب کرده است.
در خصوص اهمیت حضور ایران در نشست های مربوط به حل و فصل بحرانهای منطقه ای خصوصا نشست لوزان درباره سوریه ذکر چند نکته ضروری است:
1- جمهوری اسلامی ایران همواره در تمامی نشستها و گفتوگوهای دو جانبه و چند جانبه بر مواضع اصولی و آشکار خود تأکید ورزیده است؛ لزوم توقف خشونتها، بیرون راندن تروریستهای وارداتی، برگزاری گفتوگوهای سیاسی سوری-سوری، برگزاری انتخابات آزاد و با حضور تمامی اقشار و گروههای قانونی، رد گزینه نظامی و عدم دخالت کشورهای بیگانه در امور داخلی سوریه اصولی است که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه بران تاکید داشته و همچنان برآن اصرار دارد. جمهوری اسلامی ایران عدول از هر یک از اصول ذکرشده در بالا را فرصتی دوباره به تروریستها و کشورهای مداخلهگر برای ایجاد آشوب در سوریه میداند و آن را به شدت نفی می کند.
شاه بیت موضع ایران در قبال بحران سوریه همانند مسائل و بحرانهای دیگر منطقه این است که «مردم فقط میتوانند برای کشور خود تصمیم بگیرند». این موضع آشکار و صریح بارها در ازای کشورهای چون فلسطین، بحرین، یمن و سوریه و عراق به کار رفته است و راز اقبال عمومی از سیاست های تهران در نزد ملت های منطقه نیز همین مداومت در اصول و مبانی سیاست خارجی است.
2: مقامات دولتی آمریکا در چند روز گذشته و پس از شکست توافق آتشبس بین روسیه و آمریکا، چندین بار از احتمال مطرح شدن گزینه نظامی سخن گفتند اما اکنون علاوه بر اینکه بار دیگر پشت میز مذاکره مینشینند؛ بلکه از جمهوری اسلامی ایران نیز دعوت میکنند و منتظر پاسخ میمانند.
آمریکاییها به خوبی می دانند که دیگر گزینه نظامی به بلوف تبلیغاتی تاریخ گذشته تبدیل شده و در سوریه بیش از هر چیز نیازمند پایان آبرومندانه بحران هستند تا پس از 5 سال بحران آفرینی و خرج هزینههای بالا، پاسخی برای افکار عمومی و حس هژمونپنداری خود داشته باشند.
مخصوصا اینکه در این دور مذاکرات، کشورهای عراق، مصر و ایران در غیاب انگلیس و فرانسه نیز حضور یافتهاند و موازنه کشورهای شرکت کننده برقرار شده و حتی میتوان گفت به نفع دولت سوریه است.
دست بالای مقاومت در تحولات میدانی نیز شاید مهمترین عنصر جهت داشتن موضع برتر در مقابل دشمنان سوریه باشد که باید نهایت استفاده را از آن برد.
3- موضوع دیگر به برقراری آتشبس مرتبط است؛ همانگونه در بالا ذکر شد، توقف فوری خشونت جزء مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه است و لذا برقراری اتش بس فوری و توقف خشونت ها بعنوان یکی از مطالبات همیشگی جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده است اما چه اتش بسی از دید ایران قابل قبول خواهد بود؟ با بررسی آتشبسهای شکست خورده گذشته، میتوان به این جمعبندی رسید که طرحهای آمریکا برای آتشبس لزوما با هدف توقف خشونت نبوده یا ارادهای برای آن وجود نداشته است.
در این مورد دو نکته حائز اهمیت است، اول اینکه باید تمام تلاشها برای فشار بر آمریکا جهت جداسازی معارضان واقعی از تروریستها صورت گیرد. آمریکاییها به خوبی میدانند که اگر بخواهند گروههای تروریستی را از توافقات آتشبس استثناء کنند، معارضه چندانی باقی نخواهد ماند. عدم اراده در این باب، عامل اصلی طرحهای پیشین آتشبس بوده است.
نکته دوم اینکه بارها مشاهده شده است که آمریکا و کشورهای حامی تروریستها در منطقه، آتشبس را بازیچهای برای احیای نیروی انسانی و تسلیحاتی تروریستها کردهاند و پس از چند روز آتشبس دوباره گروههایی که میرفت تمام شاکله وجودی آنها از هم بپاشد، بار دیگر جان تازهای گرفتهاند.
بنابراین باید در پیریزی طرح دوبارهای برای آتشبس دقت لازم صورت گیرد و از افتادن به دور باطلی که جز خرابی و بدبختی برای مردم سوریه و آتش افروزی بیشتر برای منطقه رهاورد دیگری در پی ندارد، پرهیز کرد.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 24مهر1395، کدخبر: 13950724001078: www.farsnews.com