پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۷۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
عبدالخاقی با بیان اینکه فرانسوی‌ها تعصب خاصی نسبت به تکنولوژی خود نشان می‌دهند، گفت: در حالی که تکنولوژی آن‌ها نسبت به ژاپن و کره و بسیاری از کشور‌ها به روز نیست، با این حال آن را به ما تحمیل می‌کنند؛ بنابراین من فکر می‌کنم که آن‌ها شایستگی بازگشت به ایران را ندارند.
شعار سال: به دنبال پررنگ شدن احتمال برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه کشور اخبار متعددی در خصوص بازگشت خودروسازان خارجی، به خصوص فرانسوی‌ها به ایران شنیده می‌شود. گمانه‌زنی‌ها در این خصوص با صحبت‌های اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تقویت می‌شود.
 
وزیر صمت به تازگی با به میان آوردن صحبت از ایجاد رقابت گفته است: اگر شرکت‌های خصوصی و رقابت را افزایش دهیم و اتصال به خودروسازی‌های بزرگ دنیا را برقرار کنیم، می‌توانیم خودروی تولید داخل در شان ملت ایران داشته باشیم.
 
پس از خروج امریکا از برجام و ترک کشور ما توسط خودروسازان خارجی، تشکیل چند میز داخل برای ساخت قطعات مورد نیاز خودروسازان در داخل کشور، باعث شد تا قطعه‌سازان در رشد کمی و کیفی تولیدات خود تا حدودی بکوشند.
 
حالا با انتشار اخبار متعدد مبنی بر روشن شدن چراغ سبز خودروسازان خارجی برای حضور مجدد در ایران، ترس از روی برگرداندن خودروسازان کشور از قطعه‌سازان داخل به سمت سازندگان خارجی و ابتر ماندن تلاش قطعه‌سازان ایرانی برای تعمیق ساخت داخل بیشتر می‌شود.
 
در سوی دیگر ماجرا نگرانی قطعه‌سازان از آمد و رفت ناگهانی دوباره خارجی‌ها نیز وجود دارد. چراکه در جریان حضور پیشین خارجی‌ها در کشور، قطعه‌سازان داخلی برای محصولات آن‌ها از جیب خود هزینه کرده و خطوط تولید و قالب‌های جدید ایجاد کردند. اما پس از آغاز دوباره تحریم‌ها و با خروج طرف‌های قرارداد از ایران، متحمل ضرر شدند.
 
از همین رو است که قطعه‌سازان می‌گویند اگر بنا بر برگشت خودروسازان خارجی به خصوص فرانسوی‌ها به ایران است، باید تهمیدات درستی اندیشیده شود.
 
یک فعال صنعت قطعه‌سازی گفت: خودروسازی‌های اروپایی زیر چتر آمریکا هستند و قطعه‌سازان کشور از آن‌ها ضربه‌های زیادی خورده‌اند، چراکه تاکنون دوبار به ایران آمده‌اند و قطعه‌سازان برای محصولات آن‌ها قالب‌سازی کرده‌اند و بعد این شرکت‌ها با یک عطسه آمریکا ترسیده‌اند و از ایران رفته‌اند.
 
محمود عبدالخالقی تاکید کرد: فرانسوی‌ها اخلاق ملی‌گرایانه شدید دارند و تعصب خاصی نسبت به تکنولوژی خود نشان می‌دهند. در حالی که تکنولوژی آن‌ها نسبت به ژاپن و کره و بسیاری از کشور‌ها به روز نیست. با این حال آن را به ما تحمیل می‌کنند؛ بنابراین من فکر می‌کنم که آن‌ها شایستگی بازگشت به ایران را ندارند.
 
وی عنوان کرد: سیاست دولت و مجلس در قبال برگشت آن‌ها باید به گونه‌ای باشد که در جریان تنظیم قرارداد‌ها حتما اعضای انجمن‌های قطعه‌سازی به عنوان شریک حضور داشته باشند.
 
عبدالخاقی افزود: علاوه بر آن، نباید رانتی به خودروسازان خارجی تعلق بگیرد تا با تکیه به آن به قطعه‌سازان کشور ایراد‌های بنی‌اسرائیلی بگیرند و به شرکای خودروسازی فشار وارد کنند و در نهایت قطعه وارد شود.
 
وی تاکید کرد: در تنظیم قرارداد‌ها باید خودکفایی صددرصد محصولات در ایران برای مدت ۵ یا ۱۰ سال در نظر گرفته شود، به طوری که بیشتر قطعات خودرو مانند بدنه، لاستیک، موتور و… توسط قطعه‌سازان داخلی انجام شود.
 
این قطعه‌ساز با سابقه ادامه داد: علاوه بر آن مشکلات داخل کشور نیز مانع قوت گرفتن قطعه‌ساز داخلی شده است. این مشکلات داخلی توان قطعه‌ساز را برای مذاکره و رقابت با تولیدکننده خارجی ضعیف می‌کند.
 
عبدالخالقی گفت: اگر خیال قطعه‌ساز از مسائل داخلی راحت باشد، می‌تواند وارد قرارداد با خارجی‌ها و رشد تولید خود شود.
 
وی عنوان کرد: خودرو به هر حال باید تولید شود و اگر خودروی تولیدی در کشور به روز باشد، قطعه‌سازی نیز رشد خواهد کرد و توان صادرات و رقابت پیدا می‌کند.
 
عبدالخاقی مطرح کرد: ممکن است قطعه‌سازان دو سال اول حضور خارجی‌ها، برای ساخت قالب زمان بگذارند و چالش‌هایی نیز داشته باشند، اما پس از آن رشد پیدا می‌کنند.
 
این قطعه ساز بیان کرد: وقتی قرارداد‌ها خارجی باشد، قطعه‌ساز هم توان چانه‌زنی پیدا می‌کند و مطالباتش به تعویق نمی‌افتد، بنابراین حضور خارجی‌ها در مجموع می‌تواند مفید باشد.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از قطعه نیوز، تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۳۲۲۱، www.ghatenews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
0
0
خودروسازی فرانسه نتونسته جای خودش رو در صنعت خودروسازی ایران باز کنه باید بهشون بیشتر فضا میدادیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین